پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351223 تاریخ : 1397/04/03-18:51:29
,23,
نقدی بر فراخوان عمومی انتخاب مدیران در وزارت نیرو

نقدی بر فراخوان عمومی انتخاب مدیران در وزارت نیرو

سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی برای سومین بار اقدام به فراخوان انتخاب مدیران در وزارت نیرو کرد. مسعود فرزاد با انتقاد از این روش گفت: انتخاب مدیرعامل توسط هیئت امنا و رییس هیئت امنا و درنهایت از طریق پیشنهاد هیئت مدیره شرکت ها می باشد.

بانک و صنعت؛  به تازگی متن فراخوان عمومی انتخاب مدیران در وزارت نیرو توسط آقای دکتر فاضلی ، سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی  منتشر شده است که در انتهای این متن آورده شده است. این امر بازتاب های مختلفی در پی داشته است که در این گفتار، نقد آقای مهندس مسعود فرزاد، کارشناس مجرب در حوزه آب تقدیم می شود:

«جناب دکترفاضلی اینجانب نزدیک به دوسال است شمارا ازطریق مناظره ای که در تلویزیون با یکی از همکارانم داشتید می‌شناسم. از آن موقع تاکنون مطالب، نوشته و صحبت هایتان را کم و بیش خوانده‌ام. مخصوصا بیاناتی که در خصوص اعتراضات دی ماه 96، داشتید و به زیبایی موضوع را تشریح کرده بودید.

اما برادر عزیز؛ در متن تان یک طرفه به قاضی رفته اید.کی وکجا و توسط چه کسانی این حرکت فراخوان تاییدشده است. اصلا بازخورد این فراخوان را درفضای عمومی جامعه و صنعت آب وبرق دیده اید؟ این بدعت را چه کسی به شما اجازه داده که انجام دهید،کجای قانون نوشته است که وزارتخانه‌ای از طریق فراخوان مدیرعامل استخدام کند. حتی اگر نوشته باشد هم اساسنامه شرکت ها به شما اجازه نمی دهد زیرا روند انتخاب مدیرعامل توسط هیئت امنا و رییس هیئت امنا و در نهایت از طریق پیشنهاد هیئت مدیره شرکت ها می باشد و دیگر این که حداقل باید فراخوان از طریق همین هیئت مدیره شرکت انجام پذیرد.

 

 «««« آب ایران را آب برد»»»»

کشور دچار خشکسالی و بی آبی است. 50میلیون نفر درمعرض تنش آبی هستند، مردم بعضی شهرهای شرق کشور با تانکر به آب شرب دسترسی دارند. گویا شما خیال می‌کنید عمر دولت دوم دکتر روحانی 14سال است، نه چهارسال. یکسالی از عمردولت گذشته شما هنوز اندرخم انتخاب مدیران وزارتخانه اید، این که راه بیافتید و از هرکسی برنامه بخواهید که اگر شما مدیر فلان جا شدید برنامه ات چیست و چکار می‌خواهید بکنید این یعنی اصلا وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای درگذشته برای این روزهای بحرانی ندارد که البته اینچنین نیست!

واقعیت ندارد، بخدا از نگرانی براین بی آبی بنده شب‌ها خواب راحت ندارم، آن وقت آقایان بدنبال فراخوان هستند که مدیر فلان قسمت را انتخاب کنند، آن هم با ژست دمکراسی! شما در مملکتی زندگی می‌کنید که بجز شهرداران همه مدیرانش انتصابی هستند، اصلا مگر خودشما هم از طریق فراخوان انتخاب شده اید. مگر شما فکر می‌کنید بدنه وزارت نیرو از انتخاب شما خوشحال است و یاموافق انتخاب شماست.

البته  فراخوان در مواردی خوب هست ولی به وقت و مکان مناسبش و نه الان که در اوج بحران آب هستیم.

و نه برای کشوری که حتی پس از انجام فراخوان از سهم خواهی دیگران ایمن نیست!!!!!

این که با انجام فراخوان بخواهید این طور القا کنید که داخل مجموعه کسی نبوده که بتواند مشکل را حل کند و همه متهم به این بشوند که مدیران خاطرات هستند و نه مخاطرات‌! درست نیست.

حتی این که بدون اشاره به مجموعه ای از عوامل ( ازجمله تغییرات اقلیم و تداوم سال های کم بارش، کاهش بسیار زیاد منابع مالی و توقف و یا کندی اجرای طرح ها، عدم بازگشت سرمایه به وزارت نیرو به بهانه پرداخت یارانه نقدی و.... ) که بی شک هرکدام برای به چالش کشیدن عملکرد این مجموعه کافیست، مشکل را فقط و فقط در مدیریت جستجو می‌کنید، از نظرها پنهان نیست.

اگر دلسوز این مجموعه هستیدکه حتما هستید، از تجربه و تخصص معدود افرادی که ماندن را بر رفتن ترجیح داده‌اند بهره بجویید و از انتشار متن هایی این چنینی که نه تنها دردی دوا نمی کنند، بلکه با ایجاد یاس و ناامیدی تصویر چهره ناکارامد از وزارت نیرو به نمایش می گذارند پرهیز بفرمایید.

لطفا تیشه را به زمین بگذارید و دست در دست سایر دلسوزان این مرز و بوم با کمک دانش، تجربه، ایده های بکر و نو و با نگاهی از این منظر به کمک این مجموعه بشتابید.»

 

متن فراخوان عمومی انتخاب مدیران در وزارت نیرو

موفقیت کوچک: ادامه فراخوان عمومی انتخاب مدیران در وزارت نیرو

- وزارت نیرو ابتدا در زمستان 1396 در اقدامی نوآورانه و بی‌نظیر در بخش دولتی ایران، انتخاب مدیر کل روابط عمومی خود را از طریق فراخوان عمومی، رونمایی کرد. آن زمان عده‌ای گفتند که این نمایش وزیر نیرو و وزارتخانه است و تداوم نخواهد یافت.

- سه ماه بعد، وزارت نیرو انتخاب پنج مدیر از جمله دو مدیر عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای را فراخوان عمومی کرد. همان زمان مفصل به تشریح فواید این کار و پاسخ به منتقدان آن پرداخته و نوشتم «رویه‌ای که وزارت نیرو در پیش گرفته، نسبت به ابعاد اصلاحات و ابتکارهای سازمانی که باید در ایران به‌ کار گرفته شود، موفقیتی کوچک به حساب می‌آید، اما تداوم موفقیت‌آمیز آن می‌تواند دومینویی از اصلاحات و افزایش ظرفیت‌های سازمانی را در پی داشته باشد.»

- قریب یک ماه از فراخوان دوم وزارت نیرو برای به‌کارگیری مدیران گذشته که برای بار سوم، انتخاب مدیر برای پست‌های زیر به فراخوان عمومی گذاشته شده است:

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای غرب

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان آذربایجان شرقی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان

- هر کسی که با ساختار صنعت آب و برق ایران اندکی آشنا باشد حداقل اهمیت فراخوان کردن انتخاب «مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران» را به خوبی درک می‌کند. این شرکت مجری بزرگ‌ترین پروژه‌های ساخت سازه‌های آبی و نیروگاه‌های برق‌آبی در ایران بوده و هست.

- اصرار بر این رویه، می‌تواند وزارت نیرو را به پیشگام و الگویی برای انتخاب مدیران در ایران تبدیل کند. این موفقیت کوچک می‌تواند به موفقیت بزرگ تبدیل شود. هر شیوه جدیدی مخاطراتی دارد و باید همه مخاطرات را ارزیابی کرد؛ اما مدیر مخاطرات بودن، حتماً بهتر از مدیر خاطره بودن و تکیه کردن رویه‌های کهنه‌ای است که بخشی از خاطرات ناکامی شده‌اند.

 

 مسعود فرزاد



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران