پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266319 تاریخ : 1395/11/19-14:05:31
,10033,
نظام مدیریت سبز در دستور کار حوزه های علمیه قرار بگیرد

نظام مدیریت سبز در دستور کار حوزه های علمیه قرار بگیرد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با بیان اینکه سه دانشگاه کشور به عنوان دانشگاه سبز انتخاب شدند، گفت: نظام مدیریت سبز می تواند دستور کار مناسبی برای ارتباط با حوزه علمیه داشته باشد و امیدواریم سال آینده مدارس علمیه خواهران موفق را نیز تقدیر کنیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،معصومه ابتکار در دیدار با مدیرحوزه های علمیه خواهران، افزود: جوامعی که رشد یک سویه را دنبال می کردند متوجه شدند که تخریب محیط زیست چه میزان به آنها ضربه می زند زیرا بحث محیط زیست امروزه با کارآمدی حکومت ها پیوند خورده است.

وی با بیان اینکه با توجه به سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب توانستیم این سیاست ها را در امورات کشور به خوبی تسری دهیم، ادامه داد: رئیس جمهوری نیز در بحث منشور حقوق شهروندی به بحث محیط زیست اشاره کرد.
ابتکار با تاکید براینکه هیچ یک از افراد جامعه نمی تواند بگوید که محیط زیست به ما ارتباط ندارد، گفت: همه ما با آب و منابع طبیعی و پسماندها مرتبط هستیم ولی متاسفانه در هیچ حوزه ای نتوانستیم با موازین اسلامی با این منابع رفتار کنیم زیرا استفاده از منابع آبی در کشور به رغم کم آبی 5 برابر استاندارد جهانی است.
وی اظهار کرد: آبی که می‌تواند با صرفه جویی به یک رودخانه زنده مثل قمرود مبدل شود با عدم پرهیز در کشاورزی ما را با کانون های جدید ریزگردها مواجه می کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به اینکه طبیعت چیزی بنام دور ریز ندارد چون قابلیت بازگشت دارد، اظهار کرد: در گذشته مشکلی به نام پسماند وجود نداشت ولی امروز به یک مشکل مبدل شده است که دنیا امروز به سمت بازیافت و تحویل به احسن کردن بازیافت ها می رود.
ابتکار تصریح کرد: عالم خلقت چیزی به نام زباله ندارد ولی وجود این همه پسماند غیر قابل استفاده به دلیل دوری و عمل نکردن به مبانی دینی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های کلی رهبرمعظم انقلاب، بحث اصلاح الگوی تولید و مصرف است، گفت: در این زمینه برای مدیریت صحیح منابع باید به این سیاست ها توجه کرد که یکی از مهمترین مسایل محیط زیست رعایت حق و عدالت نسلی و بین نسلی است.
وی برگزاری برنامه‌های مختلف این سازمان در موضوعاتی چون اسلام و محیط زیست را مورد توجه قرار داد و افزود: نشست بین المللی اسلام، دین و فرهنگ و محیط زیست نیز در همین راستا برگزار شده است که سازمان ملل و ادیان مختلف هر کدام از زاویه خود به بحث پرداختند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، همچنین از برگزاری نشستی با عنوان حقوق ملی محیط زیست در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در این همایش که به دنبال بین المللی کردن آن هستیم سیاست های رهبرمعظم انقلاب نیز در این نشست لحاظ می شود که از جمله آن می توان به جرم انگاری تخلفات اشاره کرد.
ابتکار ادامه داد: دنیا یک سوم غذای خود از مزرعه تا سفره را هدر می دهد که این مساله در کشور ما نیز صدق می کند که در این بین باید به مساله شرعی و زیست محیطی این غذا از جمله هدر رفت آب نیز توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه تحولات پس از انقلاب اسلامی در حوزه زنان چشمگیر و امیدبخش است، افزود: بحث زنان یکی از مولفه های ارزش گذاری برای کارآمدی نظام سیاسی و نظامات اجتماعی جمهوری اسلامی خواهد بود.
وی ادامه داد: این مساله برای کل جامعه یک ملاک و ارزش است و امیدواریم که در این زمینه حداکثر تلاش خود را برای تحقق رسالتی که امام راحل برای آن تلاش کردند انجام شود.
ابتکار با بیان اینکه امام راحل در کنار تمام رسالت های سیاسی به تبیین جایگاه و حقوق زنان توجه ویژه ای داشتند، گفت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب نیز چنین نگاهی دارند که به دنبال توجه ویژه به حقوق زنان و تعالی مادی و معنوی کل جامعه و نقشی که زنان در این زمینه دارند هستند.

حق آبه های زیست محیطی قم تامین شود

رئیس سازمان محیط زیست در جلسه با مسئولان استان قم با تاکید بر ضرورت توجه به محیط زیست در سندهای آمایش سرزمین گفت: در راستای جلوگیری از پدیده بیابان زایی و افزایش ریزگردها حق آبه های زیست محیطی استان قم بایستی تامین شود.
وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم به مسئله محیط زیست اظهارکرد: در کنار اقدامات راهبردی و مهم در مباحث اقتصادی یکی از مولفه های مهم دولت یازدهم مسئله محیط زیست بوده است و رئیس جمهوری از ابتدا توجه خاصی به مسئله محیط زیست داشته اند.
وی شرایط جاری محیط زیست کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر از فرصت جاری برای حل معضل محیط زیست و آب استفاده نکنیم در آینده چنین فرصتی در اختیار ما نخواهد بود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه همگرایی ارزشمندی در حوزه محیط زیست در حال اتفاق است و دستگاه های مربوطه مقررات زیست محیطی را پیگیری و دنبال می کنند افزود: سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نشان دهنده این واقعیت است که مسئله محیط زیست به دولت متعلق نیست و مسئولیت عمومی برای همه مردم در این زمینه وجود دارد.
رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: دستگاه های اجرایی، قوه قضائیه و قوه مقننه و پس از آن دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد و مردم نسبت به حفظ پایدار محیط زیست موظف هستند.
وی با بیان اینکه آسیب های ناشی از تخریب محیط زیست تنها بحث سلامت نیست و آسیب اقتصادی جدی به کشور وارد می کند تصریح کرد: اگر بخواهیم مسیر رشد اقتصادی را ترسیم کنیم بایستی آلودگی محیط زیست و تخریب آن را نیز جزء فاکتورهای مهم مورد توجه قرار دهیم.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در برنامه‌ریزی و سیاست گذاری خصوصا در آمایش سرزمین، نهادهای تصمیم ساز بایستی به حفظ محیط زیست توجه نمایند.
ابتکار در ادامه با اشاره به اجماع بین المللی برای جلوگیری از گرمایش زمین ادامه داد: در بحث تغییر اقلیم روسای جمهور و نمایندگان بسیاری از کشورهای دنیا در پاریس حاضر شدند و متعهد به تلاش برای جلوگیری از گرمایش زمین شدند.
معاون رئیس جمهور همچنین به تفاهم نامه با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارایی برای محاسبه هزینه های اقتصادی تخریب محیط زیست و ایجاد GDP سبز اشاره و خاطرنشان کرد: بایستی در مرحله برنامه ریزی و تهیه سند آمایش سرزمین در سطح کشور و استانها سود و زیان ناشی از فعالیت های صنعتی که به محیط زیست آسیب می رسانند را مورد توجه قرار دهیم تا از هزینه های جانبی همچون بیماریها جلوگیری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بین سه تا پنج درجه افزایش دما در بازه زمانی چند دهه ای و کاهش بارندگی در استان قم راداریم افزود: بایستی در برنامه ریزی ها برای فعالیت های صنعتی در استان قم به جغرافیای کوچک آن توجه شود تا از افزایش صدمه ها به استان قم جلوگیری شود.
ابتکار با اشاره به توجه بسیار خوب مسئولان استان به بحث ساماندهی صنایع ادامه داد: در راستای تحقق این مهم و حل و فصل مسائل مربوط به پساب شهرک ها حمایت های لازم را خواهیم داشت.
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: مسئله ی آلودگی هوای شهر قم و طرح جامع بسیار مهم هست و در بحث تجهیزات شهرداری را کمک خواهیم نمود.
معاون رئیس جمهور دریاچه نمک و حوض سلطان و تامین حق آب ها برای دشت مسیله و قمرود را دارای اولویت بسیار بالایی دانست و گفت: قم 16 رودخانه ورودی داشته که با سدسازی غیرمجاز از بین رفته اند و بایستی برای تامین بخشی از این حق آبه ها برای مبارزه با بیابان زایی و پدیده ی ریزگردها اقدام علمی صورت بگیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران