پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253017 تاریخ : 1395/10/07-18:40:08
,16,
نشست شب شعر «جهاد و شهادت» با حضور دانشجویان برگزار شد

گرامیداشت هفته بسیج؛

نشست شب شعر «جهاد و شهادت» با حضور دانشجویان برگزار شد

نشست شعری با عنوان شعر جهاد و شهادت به مناسبت هفته بسیج در دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از شعرای معاصربرگزار شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، نشست شب شعر جهاد و شهادت با حضور علیرضا بهرهی پدر شعر پریسکه و از فعالان فرهنگی کشورو جمعی از شعرای جوان و دانشجو در دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

علیرضا بهرهی در ابتدای این نشست گفت دفاع مقدسه گونه‌ای از ادبیات خاص را پایه‌گذاری کرد که برکات آن تا کنون ادامه دارد.

وی افزود شعر آیینی و دینی شعری است که اگر بخواهیم تاریخی را برای آن در نظر بگیریم،به قبل از حضور اسلام در ایران می رسیم. قدیمی‌ترین اشعارپارسی  که در نسخ قدیمی و سنگ نوشته‌‌های داخل و خارج از کشور کشف شده است،‌عمدتا رنگ و بوی الهی داشته وبرگرفته از اندیشه های وحدانی بوده است.

شاعر انقلابی معاصر افزود اساس شعر ایرانی، شعرکوتاه بود و تا پیش از ورود اسلام به ایران، اشعار ما کوتاه و ضرباهنگ‌هایی بودند که برگرفته از موسیقی و کلام زبان پارسی بود. 

وی با تجلیل از جایگاه والای امام خمینی(ره) و شخصیت عظیم آن امام راحل چه در زمینه مذهب و سیاست، امام(ره) را با توجه به دیوان اشعارشان یک شخصیت فعال در زمینه شعر الهی و عرفانی توصیف کرد.

 مدیر محله پیروزی با تاکید بر فراوانی اشعار آیینی که پس از انقلاب اسلامی سروده شده افزود بیشترین شعر مرثیه در طول تاریخ پس از واقعه عاشورا، برای رحلت امام خمینی(ره) سروده شده و نشانگر جایگاه شعر آیینی در زبان فارسی است و همچنانکه شعر آیینی در کشور ما رشد کرد،‌اصطلاح شعر آیینی چند دهه‌ای است که رایج شده است.

هم دوش با  شعروادبیات انقلابی ما که درسالهای آغازین انقلاب رشد کرد، گونه ای جدید ازادبیات با نام شعر و ادبیات  در ایران ظهور کردکه به شعر آیینی یادینی معرف گردید. دو سال از انقلاب نگذشته بود که با شروع جنگ تحمیلی و ایام دفاع مقدس، شعر انقلابی به سمت شعر دفاع مقدس تغییر جهت داد.

 وی با اشاره به شکل گیری نوعی ادبیات به نام ادبیات دفاع مقدس و برگزاری جشنواره‌ها،‌شب شعرها و مراسم مختلف در این زمینه از نقش شاعران متعهد انقلابی در این زمینه تمجید کرد. 

رئیس انجمن شعر پریسکه تصریح کرد شعری ماندگار است که برگفته از اندیشه ناب و صحیح باشد. 

در  ادامه این مراسم، پس از پخش کلیپی درباره هفته بسیج که به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب درباره بسیج و شاخص‌های بسیجیان پرداخت، جمعی از شعرا، قطعاتی را با موضوع شهدای هشت سال دفاع مقدس و تجلیل از شهدا به ویژه شهدای بسیجی با توجه به هفته بسیج سرودند که مورد توجه دانشجویان قرار گرفت.

 

پریسکه‌هایی همچون :

 ای ساکنان بهشت

دعا کنید

ما در رسیدن به شماگم شده ایم

.....................

بسیجی

‌سبک‌بالی که پلاکش را هم

با خودنبرد

........................

خوابم نمی‌برد

وقتی به جای ستاره‌ها

شهیدانمان را می‌شمارم

...................................

دست بسته به وطن آوردنشان

غواصانی را که

زیر آبی رفته بودند

بهشت

..................................

ماه را هم یک تکه سنگ می‌دید

کودکی که خانه‌اش سقف نداشت

................................................

شهدا لایق بودند و ما محروم

خدایا به مناطق محروم هم سری بزن

...................................

اگر مَحرم شدی

به درک مُحرم می‌رسی

.......................................

اشعاری که خانم پورسکوتی درباره حضرت علی اصغر(ع) سرود مورد توجه دانشجویان دانشکده پرستاری قرار گرفت. پریسکه خانم پورسکوتی  به این شرح است:

آخرین سرباز بود مثل آن رجز نخواند

‌حتی اسلحه‌ای به دستش نگرفت

با نگاهش فقط قطره آب طلب کرد

که جوابش تیری از کف دشمن بود در گلویش

و بدرید رو به سردارش با تبسمی

که به عنوان وداع بر لب راند

مثل یک شاپرکی پرواز کرد

این سرباز حسین غنچه ای بود

هنوز گل نشده پرپر شد

روی دست بابا از برای دنیا عشق را باور شد.

 

پایان این مراسم با توجه به هفته بسیج و به نشانه تقدیر از دلاورمردی‌ها و ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان دلاور اسلام به ویژه بسیجیان دریا دل، یکی از جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس به نام "رضا ملیح" به بیان یکی از خاطرات دوران اسارت خود پرداخت که مورد توجه دانشجویان قرار گرفت. وی با اشاره به سختی‌ها و مرارت‌هایی که آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعثی صدامی متحمل شدند، تاکید کرد ما تمام این سختی‌ها و دشواری‌ها را با تکیه بر ایمان و باورهایمان و انجام کارهای تحمل کردیم.

وی با اشاره به آغاز اسارتش از سال 61 در حالی که تنها 15 سال داشت تا سال 69 که به آغوش وطن بازگشت، گفت در این دوران خداوند کمک کرد تا به کارهای فرهنگی بپردازم که انگیزه‌های فراوانی برای تحمل ایام سخت اسارت می‌داد.

وی از پنج سال سختی که در اردوگاه الانبار و زادگاه صدام معدوم سپری کرد، سخن گفت و تاکید کرد دراین سال‌ها با انجام کارهای فرهنگی‌،حفظ قرآن، احادیث و آموزش زبان انگلیسی به دیگر برادران آزاده، خشم و عصبانیت دشمن بعثی را برانگیختیم.
 
این جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس به اقدام دشمن بعثی در انتقال وی به اردوگاهی در شهر تکریت اشاره کرد و گفت در این مکان سخت‌ترین شرایط را گذراندیم، ما را در سوله‌های تانک نگهداری می‌کردند و دوران سختی بر ما گذشت.
 
این آزاده بسیجی به ابتکارات برادران آزاده در طول دوران اسارت اشاره کرد و گفت در طول دوران اسارت توانستم در زمینه پزشکی و بهداشتی هم تجربه کسب کنم و به برادرانی که نیاز به کمک داشتند، دراردوگاهی که حضور داشتیم، کمک کنم و به چنان تبحری در زمینه بهداشتی و کمک‌های پزشکی دست یافتم که حتی برخی سربازان عراقی از من درخواست کمک می‌کردند.
 
وی در پایان گفت چهار خواهر آزاده هم که در آبادان بهیار بودند و به اسارت بعثی‌ها درآمدند در اردوگاه اسرا بودند، اما با الگوبرداری و تبعیت از حضرت زینب(س)، عفت و حجاب خود را حفظ کردند.
 
 
آزاده هشت سال دفاع مقدس در پایان توصیه‌ای به دانشجویان داشت، آنجا که گفت: در هر مقام و جایگاهی که هستید، توصیه من این است که همه وظیفه سنگینی بر دوش دارید، شما نباید حتی یک لحظه از تلاش و فعالیت، و پژوهش علمی و تحقیقات علمی دست بردارید،‌برای رسیدن به هدف، زمان کم و مسئولیت سنگین است، شما با خدمت به مردم، می‌توانید جایگاه شهدا را پیدا کنید، قدر و منزلت مقام معظم رهبری و این نعمت بزرگ را باید بدانیم و با بصیرت و هوشیاری، راه‌های نفوذ دشمن را ببندیم.
 
خاطر نشان می‌شود این نشست به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه 13 شهرداری تهران،‌سرای محله پیروزی و با همکاری انجمن پریسکه سرایان ایران و بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج برگزار شد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران