پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 355106 تاریخ : 1397/06/05-11:34:17
,17,7,
نشانه‌های جدید در بازار ارز

نشانه‌های جدید در بازار ارز

در دومین روز هفته، دلار به بالای مرز 10.500 تومان بازگشت و سکه تمام بهار آزادی از مرز 3 میلیون و 850 هزار تومان عبور کرد. روز یکشنبه، دلار در حالی که در ابتدای روز در محدوده 10 هزار و 470 تومان قرار داشت، پس از ساعت 12 ظهر با افزایش تقاضا از مرز روانی مهم 10 هزار و 500 تومان عبور کرد و حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 10 هزار و 570 تومان قرار گرفت. سکه نیز در همین مقطع زمانی 3 میلیون و 870 هزار تومان قیمت خورد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ؛ به گفته فعالان، نشانه‌های جدید در بازار ارز وجود دارد که تا حدی توان تبیین نوسان افزایشی روز دوم هفته را داراست؛ یکی از این نشانه‌ها، ورود تقاضای جدید خرد به بازار است. به گفته فعالان، بخشی از افرادی که احساس می‌کنند در گذشته به‌دلیل عدم خرید ارز دچار ضرر شده‌اند، به بازار وارد شده‌اند.

البته به گفته فعالان، به‌نظر می‌رسد، این عده بیشتر شامل کسانی است که نقدینگی چندانی ندارند؛ در واقع تقاضای این دسته بیشتر شکل خرد دارد. در کنار این، نشانه‌هایی در بازار وجود دارد که بسیاری از افراد که قصد دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند، در روزهای اخیر، برای تهیه بخشی از ارز مورد نیاز خود به بازار مراجعه کرده‌اند. دیگر متغیری که تقاضا را در بازار ارز بالا برده است، خریدهای افرادی است که برای سفر خارجی خود نیاز به تهیه ارز دارند. به این ترتیب، به‌طور خلاصه می‌توان گفت انواع تقاضای خرد به بازار وارد شده است. تقاضایی که به‌نظر می‌رسد در روز یکشنبه توانست قیمت را تا حدی بالا بکشد. این در حالی است که برخی دیگر از فعالان کنار رفتن وزیر اقتصاد به دست مجلس را عاملی دانستند که زمینه‌ساز جوسازی دلالان جهت افزایش قیمت شد. عده دیگری باور داشتند، خبرهای مربوط به دادگاهی شدن دو تن از معامله‌گران بزرگ سکه در وضعیت بازار موثر بود.

البته به گفته معامله‌گران فنی و باتجربه بازار، تا زمانی که سکه زیر کانال 3 میلیون و 930 هزار تومان و دلار زیر مرز 10 هزار و 600 تومان قرار دارد، خبری از بازگشت نوسانات شدیدتر به بازارها نخواهد بود. از نظر معامله‌گران فنی شرط اول ولی نا کافی برای نوسانی شدن بازارها عبور از آن دو مرز است.  یکی از عواملی که موجب شده دامنه نوسانات قیمتی تا حدی کاهش پیدا کند، ناشی از عدم تبدیل سرمایه‌های سنگین در بازار بود. در واقع تقاضای احتیاطی یا تبدیلی سنگینی وارد بازار نشده است که بتواند دامنه نوسان قیمت‌ها را به گونه زیادی بالا ببرد و عامل اصلی حرکت افزایشی دلار در روز یکشنبه معاملات خرد بود. این میزان تقاضا نیز توانست قیمت را تا نزدیک سطح مقاومتی بالا ببرد.

 به گفته فعالان، همچنان در بازار ارز تقاضا برای اسکناس وجود دارد؛ ولی برخی عوامل دست به دست هم داده‌اند تا آرامش در بازار ارز برهم نخورد. یکی از این عوامل، بالا رفتن عمق معاملات است که به‌دلیل افزایش و تنوع خریداران و فروشندگان در بازار ایجاد شده است. این در حالی بود که در ماه‌های قبل عده زیادی جسارت معامله در بازار را نداشتند و عرضه و تقاضاهای بزرگ در دایره محدودتری قرار گرفته بود. در کنار این، برداشته شدن ممنوعیت معاملات موجب شده است که هزینه ریسک خرید و فروش ارز از قیمت آن کم شود. در واقع در گذشته معامله‌گران کمتری در بازار حضور داشتند که ریسک خرید و فروش را هم بر قیمت فروش ارز اضافه می‌کردند. در شرایط کنونی درست است که صرافی‌ها به‌طور کامل فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند، ولی بازگشت نسبی آنها به چرخه معاملات تا حد زیادی به تسهیل خرید و فروش ارز منجر شده است. البته از نظر بسیاری از تحلیلگران از آنجا که کشور در مقطع حساسی قرار دارد، سیاست‌گذار باید انتظارات بازار را روز‌به‌روز رصد کند و با هدایت نقدینگی به مکان‌های امن، مانع از بازگشت نوسانات به بازار شود. در کنار فعال‌تر شدن هرچه بیشتر صرافی‌ها و شفاف‌تر شدن فعالیت بازار دوم و بازار آزاد می‌تواند به ادامه روند کم‌نوسان دلار کمک کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 466
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران