پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305112 تاریخ : 1396/07/05-13:07:44
,23,25,
نانوفناوری و توسعه پایدار معدن

یادداشت

نانوفناوری و توسعه پایدار معدن

بیشتر افراد علم نانو را به عنوان فناوری و دانشی نوین در نظر دارند اما در واقع تاریخچه این علم به 600 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

بانک و صنعت ، نخستین شواهد و مدارک، مربوط به حضور نانو لوله‌های کربنی و نانو سیم‌های سمنتیتی در ساختار یک نوع فولاد ساخته شده در هند است.

همچنین در قرن 19 میلادی در بین‌النهرین صنعتگران از این دانش برای براق کردن و جلا دادن سطوح گلدان‌ها و ظرف‌ها استفاده می‌کردند. امروزه فناوری نانو به طور تقریبی در تمام صنایع نفوذ کرده است و می‌توان در بسیاری از صنایع از این فناوری در راستای توسعه پایدار استفاده کرد. از جمله این صنایع می‌توان به بخش معدن و استخراج مواد معدنی اشاره کرد.

برای مثال با استفاده از فناوری نانو می‌توان نرخ بازیافت ذرات طلا را از40 به 90 درصد افزایش داد همچنین می‌توان از روشی جایگزین برای استخراج این ذرات استفاده کرد که در این روش از ماده سیانید استفاده نشده و از مواد زیستی بدون آسیب به محیط‌زیست همچون مواد مشتق شده از نشاسته استفاده می‌شود. سازمان‌های مختلفی در سراسر دنیا در زمینه استفاده از نانوفناوری در استخراج مواد معدنی زمین‌گرمایی، پژوهش‌هایی انجام داده‌اند. یکی از این پژوهش‌ها مربوط به سازمانی در امریکاست که آنها با استفاده از پلیمرهای نانو، استخراج ماده لیتیوم را در مرحله آزمایشی تسهیل کرده‌اند. این روش در مقایسه با روش‌های سنتی استخراج مواد معدنی از نظر مصرف انرژی بسیار کم‌هزینه‌تر است. با چند مثال در صنعت معدن مشخص می‌شود علم نانو جایگاه ویژه‌ای در توسعه پایدار دارد و با استفاده از فناوری نانو می‌توان به ارکان توسعه پایدار پاسخ داد.


شیما توکلی/دانشجوی کارشناسی ارشد و پژوهشگر 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 254
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران