پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353380 تاریخ : 1397/05/10-09:21:23
,12,17,
میزان کارمزد پرداختی هر بانک به ازای هر صد هزار ریال در سال 96

گزارش

میزان کارمزد پرداختی هر بانک به ازای هر صد هزار ریال در سال 96

در این گزارش میزان کارمزد پرداختی هر بانک به ازای هر صد هزار ریال مبلغ تراکنش خرید محاسبه شده است.

به گزارش بانک و صنعت ، همانطور که می دانید برای تراکنش های خرید، کارمزد توسط بانک پذیرنده پرداخت میگردد. در محاسبات شاپرک شاخص انتخاب شده به منظور ارائه این اطلاعات، شاخص "میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر 100,000 ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده" می باشد و به منظور دقیق تر بودن محاسبه، با تاکید بر روی تراکنشه ای خرید که کارمزد آن به طور مستقیم توسط بانک پذیرنده پرداخت میشود، تمرکز شده است.

به طور متوسط در سال 1396 ، بانک های پذیرنده میزان 116.50 ریال از هر صدهزار ریال مبلغ جذب شده را به عنوان کارمزد پرداخت کرده اند که در بین این بانک ها، همانند سال 95 بانک توسعه صادرات ایران با کمترین متوسط، 38.68 ریال از از هر صدهزار ریال مبالغ جذب شده را به عنوان کارمزد پرداخت کرده است و بانک  خاورمیانه با 234.37ریال بیشترین کارمزد را به ازای هر صد هزار ریال مبلغ جذب شده در کل سال 96 ، پرداخت کرده است .

 

عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنش های خرید
عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنش های خرید، هم تعداد تراکنش ها و هم بازه مبلغی تراکنش ها هستند، به نظر میرسد که بانک هایی که نسبت  کمترِ کارمزد به ازای هر 100000 ریال تراکنش داشته اند، متوسط مبلغی بالاتری به ازای هر تراکنش نسبت به سایر بانک ها را تجربه کرده اند یا به عبارتی مبلغ تراکنش بیشتری به ازای تعداد تراکنش مشابه با سایر بانک ها، از پذیرندگان خود دریافت کرده اند.

 

اختلاف متوسط کارمزد پرداختی
اختلاف متوسط کارمزد پرداختی بین بانک با کمترین و بیشترین متوسط در سال 96 ،معادل 6.05 برابر است و در سال 95 ، معادل 8.20 برابر بوده است. یعنی بانک خاورمیانه در سال 96 به نسبت هر 100،000ریال مبلغ تراکنش خرید جذب شده بیش از 6 برابر بانک توسعه صادرات کارمزد پرداخت کرده است. بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که بانکی نظیر بانک توسعه صادرات و یا بانک صنعت و معدن در فرآیند بازاریابی و نصب ابزار برای صاحبان حساب، در هر دو سال مورد بررسی اثربخش تر عمل نموده است.

در ادامه به کارمزد پرداختی بانک های پذیرنده به ازای هر صدهزار ریال تراکنش خرید از ابزار کارتخوان فروشگاهی با احتساب هزینه اجاره بها اشاره می کنیم.

کارمزد پرداختی، تنها هزینه ای نیست که بانک پذیرنده متقبل میشود. این بانک در ازای هر نصب ابزار کارت خوان فروشگاهی نیز مبلغی را به عنوان اجاره بها و پرستاری ابزار کارت خوان به شرکت  PSP پرداخت می‌کند و این مبلغ به ازای ابزارهای مختلف متفاوت است.

 

عامل اجاره پرداختی هر بانک
حال با توجه به بررسی میزان کارمزد پرداختی هر بانک پذیرنده به ازای هر صدهزار ریال مبلغ پذیرش شده، در این بخش عامل اجاره پرداختی هر بانک نیز به این میزان اضافه میگردد. به این صورت که میزان هزینه پرداختی هر بانک به ازای هر صدهزار ریال مبلغ پذیرش شده را نشان می دهد. این هزینه شامل جمع مبلغ کارمزد پرداخت شده به اضافه مبلغ اجاره پرداختی به ازای هر کارت خوان می باشد. به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق میزان اجاره پرداختی هر بانک به شرکت ها، این مبلغ اجاره با توجه به اطلاعات دریافتی به طور متوسط برای کل صنعت مبلغ 300.000ریال ماهانه در نظر گرفته شده است به این معنی که تعداد ابزارهای نصب شده تراکنش دار در هر ماه به ازای هر بانک ضرب در سیصدهزار ریال به اضافه کل مبلغ کارمزد پرداخت شده، تقسیم بر کل مبالغ پذیرش شده بانک در واحد صدهزار ریال شده است که این اطلاعات در جدول ذیل نشان داده شده است.

 

 

ملاحظه می‌گردد که احتساب میزان اجاره بهای هر ابزار کارت خوان فروشگاهی منجر به افزایش میزان کارمزدپرداختی در بانک ها گردیده است. به طور متوسط کل بانک ها مبلغ جمع کل اجاره و کارمزد پرداختی 275.69 ریال را به ازای هر صدهزار ریال مبلغ پذیرش شده در سال 96 پرداخت کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67.0درصد رشد داشته است. در سال 96 بانک توسعه صادرات ایران با پرداخت 105.64 ریال هزینه کارمزد + اجاره)، کمترین هزینه را به ازای جذب هر صدهزار ریال مبلغ تراکنش خرید و بانک حکمت ایرانیان با 782.77 ریال هزینه کارمزد + اجاره، بیشترین هزینه را به ازای جذب هر صدهزار ریال مبلغ تراکنش خرید پرداخته است.

 در ادامه به کارمزد پرداختی بانکهای صادرکننده به ازای هر صدهزار ریال تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ پرداخته می شود.

 

تعیین کارمزدهای ارائه خدمات پرداخت کارت
بر اساس ابلاغیه های بانک مرکزی مبنی بر تعیین کارمزدهای ارائه خدمات پرداخت کارت، تنها کارمزدی که توسط بانک های صادرکننده به تراکنش های کارتی تعلق میگیرد، برای تراکنش های پرداخت قبض و خرید شارژ تعریف شده است. در این بخش از گزارش شاخص میزان کارمزد پرداخت شده توسط بانک صادرکننده به ازای هر صدهزار ریال تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ، برای سال 96 محاسبه شده است.

طبق آمار ارایه شده از شاپرک کل بانک های صادرکننده در سال 96 به ازای هر صد هزار ریال تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ مبلغ 555.34 ریال26.94  درصد رشد منفی نسبت به سال 95 کارمزد پرداخت نموده اند که در این بین، در سال 96 ، بانک صنعت و معدن با 97.80 ریال و پس از آن موسسه اعتباری نور با 110.15 ریال، پایین ترین مبلغ کارمزد را برای هر صد هزار ریال تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ در شبکه پرداخت کارتی و بانک حکمت ایرانیان با مبلغ 1594.87 ریال و پس از آن شرکت دولتی پست بانک با مبلغ 1443.59 ریال دومین و  بالاترین مبلغ کارمزد را به ازای هر صدهزار ریال تراکنش پرداخت و قبض و خرید شارژ، پرداخت کرده اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 368
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران