پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314788 تاریخ : 1396/11/11-19:01:22
,5,17,
موافقت نامه بهره مندی دو نیروگاه ایران از تسهیلات جایکای ژاپن امضا شد

موافقت نامه بهره مندی دو نیروگاه ایران از تسهیلات جایکای ژاپن امضا شد

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از امضای موافقت نامه بهره مندی دو نیروگاه حرارتی شهید مفتح و شهید رجایی از تسهیلات آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محسن طرز طلب امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری اضافه کرد: موافقت نامه بهره مندی نیروگاه های شهید مفتح و شهید رجایی از تسهیلات جایکا، مقدمه امضای توافق نامه دو دولت برای اعطای این تسهیلات است که امروز به امضا رسید.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات جایکا پایین و زمان بازپرداخت آن طولانی مدت است، اظهار امیدواری کرد که توافق نامه دو دولت در زمینه این تسهیلات تا پایان امسال به امضا برسد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی میزان تسهیلات برآورد شده برای بهره مندی نیروگاه های شهید مفتح و شهید رجایی از جایکا را 800 میلیون دلار اعلام کرد.

خط اعتباری ژاپنی ها برای افزایش راندمان نیروگاه ری 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اصلاح راندمان (بازدهی) نیروگاه ها اشاره کرد و گفت: امسال طرح افزایش راندمان نیروگاه های ری و زاهدان را شروع کردیم؛ برای نیروگاه زاهدان چهار واحد جدید خریداری شده است و در حال انجام مراحل ترخیص تجهیزات هستیم که بتوانیم در تابستان سال آینده 160 مگاوات ظرفیت جدید در این نیروگاه قدیمی داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: در ارتباط با نیروگاه ری هم با شرکت های ژاپنی وارد مذاکره شدایم و منتظریم که خط اعتباری ژاپن هر چه زودتر به نتیجه برسد و از این منابع برای نیروگاه ری استفاده کنیم.
طرز طلب اضافه کرد: خط اعتباری ژاپن در چند ماه اخیر افت و خیزهایی داشته است که امیدوارم در یکی دو ماه آینده خط اعتباری ژاپن برای پروژه های ایران فعال شود.

 پروژه یونیت در انتظار صدور ضمانت نامه
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در مورد قرارداد احداث نیروگاه توسط شرکت یونیت نیز گفت: این قرارداد نخستین حضور سرمایه گذار خارجی در زمینه احداث نیروگاه در کشور است که تاکنون فراز و نشیب هایی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه طولانی شده اما متوقف نشده است، گفت: پروژه احداث نیروگاه توسط شرکت یونیت هم اکنون در مرحله صدور ضمانت نامه است.
طرزطلب اظهار امیدواری کرد که عملیات اجرایی یکی از ساختگاه های این پروژه تا پایان امسال آغاز شود.
وی حجم سرمایه گذاری این پروژه را 1.5 میلیون یورو و ظرفیت آن را دو هزار و 80 مگاوات ذکر کرد.
قرارداد سرمایه گذاری شرکت ترکیه ای - بلژیکی یونیت اینترنشنال سال گذشته برای احداث 6 هزار مگاوات نیروگاه جدید به امضا رسید که در نهایت به 2 هزار و 80 مگاوات کاهش یافت.

سومین توربین نیروگاه های «کلاس اف» مپنا وارد کشور شد
مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در مورد آخرین وضعیت قرارداد احداث نیروگاه های «کلاس اف» مپنا نیز گفت: پیش از این 2 توربین و ژنراتور برای این نیروگاه ها وارد کشور شده بود و سومین توربین نیز به تازگی وارد ایران شده و قرار است در کارخانجات مپنا مونتاژ و به ساختگاه نیروگاه اندیمشک ارسال شود.
طرز طلب در این زمینه ادامه داد: برای تامین مالی این پروژه، مذاکراتی با فاینانسورهای اروپایی و آسیایی مذاکراتی انجام شده و قرار است هفته آینده تفاهم نامه مالی این پروژه بین ایران و چین به امضا برسد.
وی منابع ارزی این پروژه را 1.8 میلیارد یورو ذکر کرد و با بیان اینکه نگران تامین مالی پروژه مپنا نیستیم، گفت: پیش بینی می شود در 6 ماه نخست سال آینده ال.سی (اعتبارات اسنادی) پروژه کلاس اِف (F) مپنا بازگشایی شود.
به گفته طرز طلب، از آنجا که تضامین این فاینانس ها توسط دولت صادر می شود، شرکت برق حرارتی به عنوان نماینده دولت در این مذاکرات حضور دارد.

 مطالبات نیروگاه ها از دولت
وی در مورد بدهی های دولت به بخش نیروگاهی نیز گفت: این بدهی ها شامل چهار بخش می شود؛ نخست، بدهی هایی که به دنبال احداث نیروگاه ها به وجود آمده و دولت بابت احداث نیروگاه ها متعهد شده است؛ این میزان بدهی بیش از 15 هزار میلیارد تومان بود که تاکنون 10 هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شده و پنج هزار میلیارد تومان باقی مانده است.
طرزطلب ادامه داد: بخش دیگر بدهی های دولت مربوط به تعهدات خرید تضمینی برق است که بر اساس آخرین برآوردها، دولت در این ارتباط حدود 2 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است.
مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه نیروگاه های بخش خصوصی بخشی از برق تولیدی خود را به شرکت مدیریت شبکه برق ایران عرضه می کنند، افزود: بخش خصوصی در این زمینه نیز مطالباتی از دولت دارد و علاوه بر این، بخش دیگری از مطالبات بخش خصوصی نیز مربوط به خریدهای تضمینی قبل از سال 1394 می شود که در دفاتر توانیر ثبت شده است.

کاهش سه هزار مگاواتی تولید نیروگاه های برقآبی در اوج مصرف 97
مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در بخش دیگری از این نشست به کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری اشاره کرد و گفت: به دنبال این کاهش بارش ها، سال آینده نمی توانیم به صورت حداکثری در نیروگاه های برقآبی تولید داشته باشیم.
وی پیش بینی کرد که در اوج مصرف سال 97 تولید نیروگاه های برقآبی دو هزار و 500 تا سه هزار مگاوات کاهش داشته باشد.
طرز طلب افزود: به همین سبب، ما تعمیرات واحدهای نیروگاهی را تسریع کردیم تا در زمان اوج مصرف سال آینده هیچ نیروگاهی (در بخش نیروگاه های حرارتی) از مدار خارج نباشد.
مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: علاوه بر تعمیرات اساسی نیروگاه ها، تا زمان اوج مصرف سال آینده سه هزار و 500 مگاوات نیروگاه جدید نیز به مدار خواهد آمد.

 قطع گاز 40 نیروگاه حرارتی در روزهای سرد اخیر
مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت های گازرسانی به نیروگاه ها در روزهای سرد اخیر اشاره کرد و گفت: میانگین مصرف گاز در نیروهای کشور بیش از 90 درصد است اما در روزهای سرد اخیر این نسبت به 50 درصد تغییر کرد و مجبور شدیم از سوخت های مایع گازوئیل و مازوت استفاده کنیم.
طرز طلب افزود: در چنین شرایطی دو راه وجود دارد؛ یا باید نیروگاه ها را خاموش می کردیم و یا مصرف سوخت را از گاز به سوخت مایع تغییر می دادیم.
وی گفت: دیروز 20 نیروگاه کشور هیچ محدودیتی در تامین گاز نداشت؛ 15 نیروگاه با محدودیت گاز وارد مدار بود و گاز 40 نیروگاه نیز به طور کلی قطع بود.
طرز طلب اظهار کرد: به طور میانگین 92 درصد سوخت مصرفی نیروگاه های حرارتی را گاز تشکیل می دهد اما چند روز اخیر که مصرف گاز کشور به دلیل سرما افزایش یافت، مشکلاتی در تامین گاز نیروگاه ها به وجود آمد اما امیدواریم از امروز این مشکل برطرف شود. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 333
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران