پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266421 تاریخ : 1395/11/20-08:22:08
,14,16,
مهدی تجریشی:حضور اهالی فرهنگ و هنر درحفظ و احیا عمارت های تاریخی نقش بسزایی دارد

در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته

مهدی تجریشی:حضور اهالی فرهنگ و هنر درحفظ و احیا عمارت های تاریخی نقش بسزایی دارد

مدیر عمارت مسعودیه گفت: میزبانی عمارت های تاریخی از اهالی فرهنگ و هنر و فعالان اجتماعی می تواند نقش بسزایی در حفظ و معرفی صحیح میراث گذشتگان داشته باشد .

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , مهدی تجریشی مدیر عمارت مسعودیه در نشست خبری که در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت : یکی از عوامل تاثیر گذار در حفظ یک مجموعه تاریخی حضور زندگی اجتماعی و حیات اجتماعی در این مجموعه ها است به نحوی که با ایجاد تعلق خاطر برای هنرمندان و گروه های موثر در این حوزه ، آنجا را همانند خانه خود بدانند ، که ما سعی کردیم در عمارت مسعودیه این اتفاق بیافتد . 

وی افزود : برگزاری رویدادهای فرهنگی ، هنری و اجتماعی متناسب با هویت مجموعه تاریخی ، یکی از بهترین فعالیت ها برای نگهداری و شناساندن یک مجموعه تاریخی است .

مهدی تجریشی با اشاره به اینکه در عمارت مسعودیه که مربوط به دوران قاجار می باشد و در میدان بهارستان تهران واقع شده ، بیش از 40 رویداد فرهنگی هنری برگزار شده است ، گفت : در بحث رویدادها هدف اصلی ما حفظ بناهای تاریخی و اصالت آنها است که این رویدادها میتواند در تراز بین المللی ، ملی و محلی باشد ، مانند برنامه های مختلفی که در ابعاد کوچک ، متوسط و بزرگ با حفظ اسول حفاظتی و شئونات این مجموعه برگزار شد .

وی یکی از بزرگ ترین رویدادهایی که در سال گذشته در عمارت مسعودیه برگزار شد را جشن خانه سینما با حضور 4 هزار نفر دانست و تصریح کرد : عمارت مسعودیه با دارا بودن عمارت های متعدد از جمله عمارت دیوانخانه ، عمارت سفره خانه ، عمارت سید جوادی ( حکیمیه) ، عمارت مشیر الملکی ( مشیریه ) ، عمارت حیاط خلوت و … تاریخ بسیار پر ماجرایی را داشته است و به نوعی فرزند کاخ گلستان محسوب می شود .

مدیر عمارت مسعودیه اضافه کرد : رویدادهای مهمی از جمله تاسیس وزارت آموزش و پرورش ، موزه ملی ، کتابخانه ملی ، انجمن آثار ملی و … در طول تاریخ در این محل اتفاق افتاده است که ما را بر آن داشت طی یک پژوهش گسترده قصه های عمارت مسعودیه را جمع آوری کنیم و در چهار چوب یک جلد کتاب به زودی رونمایی کنیم .

تجریشی با اشاره به اینکه در سال 1389 در راستای طرح واگذاری مرمت و احیا ابنیه تاریخی ، عمارت مسعودیه از سوی صندوق مرمت و احیا ابنیه تاریخی به شرکت سرمایه گذاری ساختمانی عظام سپرده شد ، گفت : در قرارداد اولیه ای که شرکت سرمایه گذاری ساختمانی عظام این مجموعه را تحویل گرفت عنوان شده بود که عمارت مسعودیه به هتل تبدیل شود ولی با توجه به مطالعات مشاور و تایید بخش فنی ، مشخص شد که این مجموعه قابلیت هتل شدن را ندارد ، از این روی این مکان به عنوان مرکز فرهنگی هنری در تهران انتخاب شد.

وی افزود : شرکت سرمایه گذاری ساختمانی عظام در این راستا ضمن حفظ و نگهداری این مجموعه ارزشمند تاریخی با بکارگیری متخصصین ، طرح مرمت و احیا این مجموعه را تهیه و عملیات اجرایی را آغاز کرد .

بنا براین گزارش خبر نگار بانک و صنعت، باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در 1295 ق، در زمینی به وسعت حدود 16000 مترمربع، مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است .

عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی یکی از اماکنی است که در محدوده شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است و معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی است. این عمارت در سال 1377 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

 

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران