پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306294 تاریخ : 1396/07/20-09:09:56
,5,
مطالعه کل مخازن کشور در دستور کار قرار می‌گیرد

با دستور وزیر نفت

مطالعه کل مخازن کشور در دستور کار قرار می‌گیرد

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از برنامه‎ریزی برای مطالعه کل مخازن نفت و گاز کشور با دستور وزیر نفت خبرداد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛  غلامرضا منوچهری در نخستین نشست بالادستی سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو، با اعلام این خبر افزود: مطالعه کل مخازن کشور و بهره‌مندی از مشاوران داخلی و خارجی در این مسیر، زمینه مناسبی برای جهش توسعه در صنعت نفت فراهم می‌کند.

وی گفت: آنچه که طی 2 دهه گذشته مورد تمرکز بیشتر صنعت نفت بوده، بخش گاز بوده است که این تمرکز، نتایج بسیار درخشانی هم به همراه داشته؛ ما را در شرایط رقابتی بسیار خوبی از لحاظ تولید گاز قرار داده و سهم 70 درصدی گاز را در سبد انرژی کشور رقم زده است.

منوچهری با بیان این‎که هم اکنون تصمیم داریم سرمایه‎گذاری‎های عمده‎ای هم در بخش نفت داشته باشیم، ادامه داد: در این مسیر به ویژه سراغ میدان‌های عظیم و سنگین مناطق جنوب می‎رویم به عنوان میدان‌هایی که در سال‌ها به‌طور طبیعی تخلیه شده‎اند و جا دارد ضریب بازیافت این میدان‌ها با ارتقا یابد. 

وی گفت: مطالعات شرکت‌های خارجی نشان می‎دهد امکان افزایش سه میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت  در کشور وجود دارد.

منوچهری درباره انتظارات ایران از حضور شرکت های خارجی در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور گفت:  تامین مالی و تکنولوژی، گرایش اصلی ماست و انتظار داریم این شرکت‌ها در دوره کوتاهی، سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند تا در حداقل زمان به پلاتوهای طراحی شده برسیم.

وی با اشاره به پیچیدگی های مخازن ایران و نیاز به فناوری بالا، ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های خارجی از تازه‌ترین دستاوردها و فناوری‌های دنیا که در 2 دهه اخیر حاصل شده است برای توسعه مخازن ایران استفاده کنند.

به گفته منوچهری، تولید تجمعی و رسیدن به حداکثر ضریب بازیافت در پایان دوره قرارداد بسیار حائز اهمیت است و آنچه در این مسیر مهم و مورد تاکید است، کاهش هزینه‌هاست.

وی درباره اولویت‎های توسعه‎ای شرکت ملی نفت ایران گفت: طبیعتا میدان های مشترک، به ویژه میدان‌های مشترکی که امکان فرار هیدروکربور دارند بسیار حائز اهمیت هستند؛ بنابراین میدان‎های گازی پرفشار در درجه نخست اهمیت قرار می گیرند. اولویت دوم، مخازنی هستند که از لحاظ زمین شناسی پیچیده ترند و ضریب بازیافت پایینی دارند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران همچنین گفت: میدان‌های بزرگ که تمرکز مدیریت روی این میدان‌ها در اولویت است، حجم تولید بیشتر، سرمایه گذاری بیشتر و اشتغال بیشتر به همراه دارد.

منوچهری بر ضرورت استفاده از فناوری‎های مبتکرانه تاکید کرد و افزود: نیازمند ایجاد تحول در بخش حفاری هستیم و باید شیوه های حفاری و مدل های حفاری خود را توسعه دهیم.

وی از دستور وزیر نفت برای مطالعه کل مخازن کشور خبر داد و افزود: این مطالعات می تواند حجم ذخایر درجای هیدروکربور ایران را افزایش دهد و از این حیث که در این مسیر مشاوران داخلی به کار گرفته می‎شوند و از خدمات مشاوران خارجی هم استفاده می‌شود، زمینه خوبی برای جهش در صنعت نفت فراهم خواهد شد.

منوچهری ایران را از نادرترین کشورهایی عنوان کرد که ذخایر هیدروکربوری مستعدی برای توسعه دارد و این مزیت را در کنار امنیت، بهره‎مندی کشور از زیرساخت های حمل و نقل، صادرات و ...، شکل گیری شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی و فعالیت شرکت های مختلف در حوزه ارائه خدمات نفتی و وجود متخصصان و کارشناسان نفتی، به عنوان مزیت‏های حضور سرمایه گذاران در کشور مطرح کرد. 

وی با بیان اینکه صد سال در نفت و 166 سال در گاز، استعداد تولید داریم، ادامه داد: به نظر می رسد با وجود ذخایر عمده غیرمتعارف در جهان، رشد انرژی های تجدیدپذیر و بررسی منحنی تولید و مصرف نفت، در حداقل چهار تا پنج سال آینده باید روی نفت 40 تا 60 دلاری حساب کنیم و باید اقتصاد نفت و اقتصاد بهره برداری خود را با این رقم تطبیق دهیم.

منوچهری گفت: شرکت های وابسته به شرکت نفت و شرکت‌های توسعه‌ای باید هزینه‌ها را کم کنند و بر هزینه کردها کنترل بیشتری داشته باشند تا سودآوری و درآمدزایی کشور افزایش یابد.

وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران سازمانی بوروکراتیک و بسیار وسیع است، افزود: این شرکت باید برای کارفرمایی طرح های بزرگ خود را بیش از پیش آماده سازد. 

منوچهری وجود ذینفعان و ذی‎مدخلان بسیار در بخش نفت و گاز ایران را از چالش های پیش روی شرکت ملی نفت عنوان کرد و گفت: احیای ساختار، توجه بیشتر به اخلاق حرفه ای، حمایت از چابکی بخش خصوصی و استفاده بیشتر از کارشناسان و متخصصان می تواند به شرکت ملی نفت در دستیابی به اهداف کمک کند.

وی به تشکیل گروه های کاری مسلط به قراردادهای جدید نفتی برای مذاکره و پیگیری توسعه میدان‌ها در قالب این مدل قراردادی هم اشاره و یادآور شد: خوشبختانه ظرفیت کارشناسی خوبی در این زمینه ایجاد شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 356
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران