پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354760 تاریخ : 1397/05/30-11:10:58
,14,
مشوق های سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کافی نیست

در کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد؛

مشوق های سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کافی نیست

معاون سازمان سرمایه گذاری گفت:سازمان میراث فرهنگی مشوق هایی را در نظر گرفته اما کافی نیست؛ بنابراین ما آمادگی داریم با همکاری بخش خصوصی بسته مشوق های سرمایه گذاری خارجی را تدوین کنیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، سی و پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با محوریت سرمایه گذاری در گردشگری، ورزش و هنر با حضور اعضای کمیسیون، معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و همچنین فعالان این عرصه برگزار شد.

در این مراسم احمد اصغری رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تاثیر شدید سیستم حمل و نقل بر گردشگری، بلندمدت بودن زمان بازگشت سرمایه و افزایش شرکت های بزرگ چند ملیتی از جمله ویژگیهای عمده و مهمی است که سرمایه گذاری در گردشگری را متمایز کرده است.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تصریح کرد: شاخص های کلان اقتصادی که توسط موسسات اعتبارسنجی بین المللی در مورد تمام کشورهای جهان مشخص و اعلام می شود، متاسفانه رتبه های متغیرهای کلان اقتصاد ایران را در ردیف هایی نشان می دهد که مشوق سرمایه گذاران خارجی پیرامون سرمایه گذاری در کشور ایران نیست.

وی افزود: با وجود اجرایی شدن برجام نیز بسیاری از بانک های معتبر خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکا، ارتباط پولی و بانکی خود را با ایران آغاز نکرده اند که همین امر به خودی خود، موجب بروز مسائل اقتصادی، سیاسی و مالی بسیاری می شود و علامتی منفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی می دهد.

فصلی بودن گردشگری، چالش سرمایه گذاری در گردشگری را رقم زده است

اصغری با اشاره به چالش های سرمایه گذاری گردشگری، اظهار کرد: بازگشت سرمایه کمتر سرمایه گذاری های گردشگری در قیاس با بخش هایی مانند مسکن، نبود اطلاعات پیرامون شرایط ریسک بازگشت سرمایه این صنعت، عدم آگاهی از فرصت های موجود در بخشی از سرمایه گذاران بالقوه، سختگیری های موجود در تصویب طرح های سرمایه گذاری در سطح کلان، نبود یک برنامه ریزی منسجم و تعریف شده برای هدایت سرمایه های گردشگری و همچنین فصلی بودن گردشگری و ایجاد وقفه زمانی زیاد تا دستیابی به یک بازگشت سرمایه رضایت بخش از جمله چالش های مذکور است.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید مشوق های سرمایه گذاری گردشگری درنظر گرفته شود، گفت: یکی از مهم ترین مشوق های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران، معافیت مالیاتی است.

وی در این راستا ادامه داد: براساس تبصره 3 ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، تمامی تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهره برداری هر سال از پرداخت 50 درصد از مالیات مشمول معاف هستند. همچنین هتل هایی که هم اکنون ساخته می شوند، از 5 تا 13 سال معافیت دائم خواهند داشت که البته این سقف زمانی بستگی به مناطقی دارد که این هتل ها در آنجا ساخته می شوند.

اصغری بیانکرد: انتظار می رود در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری، مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی هنری، ورزشی، واحدهای اقامتی، پذیرایی، خرید، تولید و عرضه صنایع دستی، تفریحی، پارک ها و سایر خدمات گردشگری از مشوقهای ویژه تعریف شده مخصوص خود بهره مند شوند تا انگیزه لازم برای فعالان صنعت گردشگری ایجاد شود.

در ادامه جمال حسینی معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه نقشه راه در حوزه سرمایه گذاری خارجی مبتنی بر برنامه ششم توسعه است، گفت: در این راستا 30 میلیارد دلار در سال گذشته قراردادهای فاینانس پیش بینی شد.

معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با تاکید بر اینکه بدون همراهی بخش خصوصی حوزه تامین مالی فاینانس به ثمر نمی رسد، اظهار کرد: همچنین باید 15 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور صورت بگیرد که دارای اهمیت ویژه ای است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در دستورکار مسئولان قرار دارد، افزود:بر این اساس تلاش شده با بهره گیری از پنجره واحد سرمایه گذاری این مهم تسهیل شود؛ این مولفه امکان ارائه درخواست سرمایه گذاران از تمام دنیا را فراهم کرده است.

پیش بینی مشوق یکی از راه های جذب سرمایه گذاری خارجی

حسینی با بیان اینکه یکی از راه های جذب سرمایه گذاری خارجی پیش بینی مشوق در زمینه های مختلف است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی مشوق هایی را در نظر گرفته اما کافی نیست؛ بنابراین سازمان سرمایه گذاری ایران آمادگی دارد با همکاری بخش خصوصی بسته مشوق های سرمایه گذاری خارجی را تدوین کند.

معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ضمن اشاره به اینکه سایت فرصت های سرمایه گذاری راه اندازی شده است، افزود: بر این اساس بیش از 20 فرصت سرمایه گذاری مشخص و اطلاعات تکمیلی آن نیز در سایت مذکور قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید از موضوع مهم اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر غافل شویم، اظهار کرد: بخش خصوصی می تواند مقرراتی که در کسب و کار مخل هستند را شناسایی و به سازمان متبوع ارائه کند.

حسینی با بیان اینکه هم اکنون در حال تدوین نقشه راه تامین منابع خارجی در استان ها هستیم، گفت: در این راستا کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز می تواند نظرات تخصصی خودش را ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی صدور مجوز توسط دستگاه های مربوطه در حوزه گردشگری با تاخیر انجام می شود، تصریح کرد: این مهم در حالیست که تمام مجوزها در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از زمان ارائه درخواست، طی مدت 2 الی 3 هفته صادر می شود.

در ادامه رائیجی با اشاره به اینکه هم اکنون زیرساخت های گردشگری متناسب با ظرفیت کشورمان نیست، گفت: سازمان های مسئول باید آسیب شناسی دقیقی در این حوزه انجام دهند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تصریح کرد: به نظر می رسد تا زمانی که در جذب سرمایه گذار داخلی ناموفق هستیم، در جذب سرمایه گذاری خارجی نیز موفق نخواهیم شد.

نبود برنامه راهبردی منطقه ای، عدم ارائه ضمانت کافی به سرمایه گذاران، عدم فعالیت شبکه اختصاصی حوزه گردشگری، وجود قوانین مخل کسب و کار، عدم سرمایه گذاری در استان های کمتر توسعه یافته، عدم توجه به صنعت گردشگری سلام، نبود تعاملات بین بخشی و غیره از جمله دغدغه های صنعت گردشگری است که از سوی فعالان این حوزه مطرح شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران