پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350796 تاریخ : 1397/03/27-10:02:34
,17,23,
مروری بر مزایای بکارگیری صندوق های فروش

یادداشت:

مروری بر مزایای بکارگیری صندوق های فروش

در عصر کنونی، استفاده از فناوری های روز و مدرن جزء لاینفک زندگی است. بدیهی است این امر در کسب و کار و فعالیت های اقتصادی اهمیت مضاعفی دارد. از اینرو صاحبان مشاغل اقتصادی رغبت بیشتری در بکارگیری این نوع فناوری ها دارند; چرا که علاوه بر تسریع و تسهیل امور، از دقت و صحت بالایی نیز برخوردارند.

بانک و صنعت، سامانه ‏های صندوق های مکانیزه فروش از جمله آنهاست که هرچند قدمتی دیرینه در جوامع توسعه یافته دارد اما در کشور ما تاکنون روال استفاده و بکار گیری این سامانه‏ ها، داوطلبانه و براساس احساس نیاز و مزیت‏های آن ‏بوده است اما هم اکنون استفاده از سامانه صندوق‏های فروش الزام قانونی دارد.

اما اینکه صندوق فروش چیست و چه مزیت هایی دارد و یا الزامات قانونی آن چیست؟ باید گفت صندوق مکانیزه فروش، دستگاهی است که اطلاعات خرید و فروش یک واحد صنفی را در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت آنی محاسبه کرده و ضمن ثبت و ضبط دقیق این اطلاعات، در پایان فرایند مبادلات اقتصادی صورتحساب را با تمام جزییات صادر و در اختیار مشتری می گذارد.
یقینا یکی از بزرگترین محاسن صندوق های فروش این است که صاحبان مشاغل باتوجه به وسع مالی، نوع کارشان و استفاده ای که مدنظر دارند با کمترین هزینه از این فناوری ساده و در عین حال مفید و کارآ استفاده کنند و کارهای خود را با دقت و نظم هر چه بیشتری به پیش ببرند.
بکارگیری این سامانه، موجب بهبود چشمگیر در وضعیت کسب و کار آنان شده و افزایش فروش و متعاقب آن، سود بیشتری را برایشان به دنبال خواهد داشت. بی شک در شرایط شکننده و رقابتی بازار کسب و کار; مشتری مداری و جذب و نگهداری مشتری یکی از نکات کلیدی سود آوری است که تضمین کننده ثبات و ماندگاری هر بنگاه اقتصادی به شمار می رود. سامانه صندوق فروش علاوه بر اینکه مزیت های فراوانی برای صاحبان کسب و کار درپی دارد، برای مشتریان و مصرف کنندگان انواع کالاها و خدمات نیز محاسنی به همراه دارد. این صندوق ها با ارایه لیست کامل خرید به مشتریان، آنان را از خریدهای غیرضروری برحذر می دارند.
به بیان دیگر، باتوجه به درآمد مصرف کنندگان نوعی مدیریت مصرف را اعمال می نماید. صندوق های فروش با توجه به خصوصیات و ویژگی هایشان نقش برجسته ای را می توانند در طراحی الگوی مصرف ایفا نمایند زیرا توامان خریداران را از میزان هزینه های مصرفی شان مطلع می سازند.
براساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 71 قانون نظام صنفی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (بازرگانی) مکلف است با همکاری سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف کشور، نسبت به الزام استفاده صاحبان مشاغل از سامانه های صندوق فروش اقدام نمایند.
همچنین حسب ماده 17 آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، برخی اصناف که مطابق ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران و بر اساس اولویت های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور برای نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش در سال های 92، 93 و 94 فراخوان شده بودند، ملزم به استفاده از سامانه مذکور هستند .این صنوف مکلف شده بودند تا پایان دی ماه سال 1396 به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه و گزینه ثبت صندوق و نرم افزار فروش را انتخاب کرده و مشخصات هویتی خود و صندوق فروش "رایانه" را ثبت نمایند.
در خاتمه می توان گفت استفاده از صندوق فروش، عاملی برای ارتقای کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی جهت رسیدن به اهداف نظام اقتصادی است که می تواند ضمن تحقق دولت الکترونیک، پایه ای برای تجارت الکترونیک باشد. همچنین صندوق های مکانیزه فروش علاوه برآنکه بهره وری را افزایش می دهد، ابزاری برای توسعه و بکارگیری فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات در بنگاه های اقتصادی است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 428
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران