پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350867 تاریخ : 1397/03/28-09:56:46
,7,17,
مخاطرات کوچ نقدینگی به بازار سکه

مخاطرات کوچ نقدینگی به بازار سکه

حباب قابل توجه این روزهای قیمت سکه در بازار، از مهمترین خبرهای محافل اقتصادی است. در این بین با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار، موضوع کوچ نقدینگی معامله گران، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ با توجه به اینکه اقتصاد ایران و بین الملل تحت تاثیر ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک متعددی قرار دارد، انتخاب یک بازار ارجح بسیار مهم است، که در این بین بازار سرمایه با وجود قوانین و ابرازهای کاهش دهنده ریسک و امنیت سودآوری بالا، از مهمترین بازارهای سرمایه گذاری به شمار می رود.

نوسانات شدید قیمتی سکه، این بازار را به سمت رفتارهای بی ثبات کشانده است، به همین دلیل سرمایه گذاری در این بازار می تواند ریسک های متعددی برای معامله گران به همراه داشته باشد. در این بین بازار سرمایه، به عنوان استانداردترین بازار برای سرمایه گذاری در دنیا، با وجود قوانین و مولفه های مشخص، می تواند گزینه مناسبی برای کسب سود باشد.  

مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مطالب فوق، گفت: نوسانات ماه های اخیر در بازار سکه، نمی تواند از روند منطقی برخوردار باشد. در این بین بررسی مولفه های اثرگذار در این بازار نیز حاکی از آن است که رشد قیمتی سکه از هیچ یک از آن عوامل تبعیت نکرده است.

وی در ادامه این چنین گفت: روند قیمت انس طلا در بازار جهانی همچنین بررسی نمودار نرخ دلار داخلی، حاکی از آن است که رشد قیمت فعلی سکه در بازار ایران تاحد ریادی غیرمنطقی است.

تقوی افزود: در بازار سکه، رفتار هیجانی معامله‌گران باعث شده که حباب این کالا، به بیش از 200 هزار تومان برسد. این بدان معناست که در شرایط فعلی 20 درصد از قیمت بازاری سکه حباب دارد. از این رو با نادیده گرفتن متغیر ارزش افزوده، حباب سکه به حدود 400 هزار تومان می‌رسد.

این کارشناس با اشاره به اینکه افزایش قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی نشانه اثر متغیرهای غیربنیادی و انتظاری است، گفت: در شرایطی که این روزها منطق صحیحی در روند قیمتی سکه وجود ندارد، به نظر می رسد این بازار مامن مناسبی برای سرمایه گذاری و کسب سود معامله گران نباشد. این بدان معناست که وجود ریسک های متعدد خرید و فروش سکه در بازار آزاد را تحت شعاع قرار داده است.

مسیر اشتباه نقدینگی به بازار سکه

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از کوچ نقدینگی به بازار سکه، افزایش رفتار هیجانی و موج سواری معامله گران در این بازار بیان کرد: طی چندماه اخیر که قیمت سکه بیش از یک میلیون تومان رشد داشته است، شاهد توجه بیشتر مردم به این بازار و به تبع آن افزایش نقدینگی در بازار سکه بوده ایم. موضوعی که چندان خوشایند اقتصاد کشور به شمار نمی رود.

وی افزود: در همین زمینه و در شرایط اقتصادی –سیاسی فعلی کشور به نظر می رسد یکی از امن ترین بازارها برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. بازار سرمایه با ویژگی های قابل توجه، از ریسک بسیار کمتر برخوردار است و امنیت سودآوری را برای سهامداران به همراه دارد.

تقوی در توضیح این موضوع بیان کرد: همانطور که گفته شد نرخ سکه روزانه به طور رسمی با تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد و طلای جهانی تعیین می شود که این رقم می تواند با توجه به عرضه و تقاضا از نوسانات بسیاری برخوردار باشد. همچنین وجود رفتارهای سفته بازی در این بازار باعث شده تا تخمین کسب سود برای معامله گران مخاطرات بسیاری به همراه داشته باشد.

بازار سرمایه، مامن امن سرمایه گذاری

وی ادامه داد: در مقابل اما، بازار سهام با ثبات نسبی در متغیرها، اطمینان بخشی قابل توجهی به همراه دارد. همچنین وجود نهاد ناظر باعث شده تا سطح قانونگذاری در بورس از مشخصه های مثبت این بازار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، فقدان ناظر بر روند نوسانات بازار سکه را بسیار مهم ارزیابی کرد و در ادامه عدم وجود بازار ساز را نقص بعدی این بازار برای سرمایه گذاری دانست و گفت: یکی از مهمترین دلایل نوسانات شدید اخیر در بازار سکه عدم وجود بازارساز است. در شرایطی که بازار با حباب مثبت همراه است، بازار ساز می تواند با مدیریت خود، تا حدی تعادل را به قیمت ها برگرداند.

وی افزود: وجود چنین فقدانی، دلیل دیگری است که بار دیگر برتری بازار سرمایه را بر دیگر بازارها نمایان می کند. وجود بازارگردان در بورس باعث شده تا شاهد نوسانات شدید در قیمت سهم ها نباشیم. بازارگردان ها در بازار سهام همچنین می توانند از حضور سفته بازان در یک سهم جلوگیری کنند و معاملات یک سهم را به تعادل برسانند.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: در شرایطی که ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک اقتصاد ایران و جهان را تحت تاثیر قرار داده، لازم است سرمایه گذاران به بازارهای امن سرمایه گذاری روی آورند. بازارهایی که کمترین اثرپذیری را از این ریسک ها دارند و میتوانند تحت تاثیر مولفه های مشخصی فعالیت داشته باشند که در این بین بازار سهام ارجح ترین مکان برای سرمایه گذاری به شمار می رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 250
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران