پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354374 تاریخ : 1397/05/23-21:16:48
,10033,
محیط بان حافظان محیط زیست و حیات وحش

گزارش

محیط بان حافظان محیط زیست و حیات وحش

فردی است که به حفاظت و کنترل عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور می‌پردازد. محیط بانانِ سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می‌شوند. اما با توجه به شرایط کاری خویش، وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی یا شبه‌نظامی دارند.

به گزارش بانک و صنعت ، اولین احکام قانونی درباره شکار در تاریخ 18 اردیبهشت 1307 تدوین و تصویب شده‌است و در 14 اسفند 1335 مقررات مستقل و نسبتاً جامعی در زمینه حفاظت از حیات وحش به تصویب مجلس وقت رسید و «کانون شکار و صید» تشکیل گردید که اعضاء آن را تعدادی از افراد علاقه‌مند به شکار و صید تشکیل می‌دادند، و به منظوراجرای قوانین تدوین شده وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش وقت نیز به عضویت کانون مذکور درآمدند. در 16 خرداد 1346 سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون شکار گردید و این سازمان رسماً به عنوان یک دستگاه مستقل دولتی فعالیت خود را با آموزش شکاربانان در سطح کشورآغاز و مناطق را نیز به عنوان پارک وحش مورد حفاظت قرار داد. در سال 1350 با مطرح شدن مسائل زیست‌محیطی در سطح جهان، این سازمان با تغییر عنوان به نام سازمان حفاظت محیط زیست عهده‌دار مسایل محیط زیست کشور گردید و همکاری خود را با سازمان‌های بین‌المللی ادامه داد. سازمان حفاظت محیط زیست طبق استانداردهای بین‌المللی مناطقی را تحت عنوان مناطق چهارگانه مورد حفاظت قرار داده‌است، که هر یک از مناطق دارای شرایط و مقررات خاص بوده وهم اکنون تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست در کل کشور به 253 رسیده‌است.

همه ساله مصادف با ولادت علی بن موسی که بین شیعیان به ضامن آهو مشهور است به عنوان روز محیط بان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نامگذاری شده و مراسمی با معرفی محیط بانان نمونه استانها با حضور مسئولین و مقامات کشوری برگزار می‌شود. این روز در تقویم رسمی کشور ثبت نشده است.

سی و یکم جولای سال 2007 مصادف با نخستین روز تأسیس اتحادیه جهانی رنجرها (محیط‌بانان) به عنوان روز جهانی محیط‌بان نامگذاری شده‌است.

محیطبانان و جنگلبانان هر دو حافظان عرصه های طبیعی هستند و شرح وظایف مشابهی دارند، ولی هرکدام مربوط به یگان حفاظت سازمان هایی جدا از هم هستند. گستردگی وظایف محیطبانان نسبت به جنگلبانان بیشتر است. به طوری که محیطبانان وظیفه حفاظت از 11 درصد خاک کشور را که مناطق حفاظت شده محسوب میشوند، برعهده دارند.

 

ساعت کار

بر اساس قانون خدمات کشوری هر کارمند باید 176 ساعت ماهیانه خدمت کند و بر اساس ماده 36 دستورالعمل خدمتی گارد محیط زیست هر محیطبان بایستی 18 شبان هروز خدمت و 12 روز استراحت کند.

 

پوشش بیمه

مأموران حفاظت محیط زیست و خانواده تحت تکفل آنان نیز در قبال هزینه های سلامت تحت پوشش قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان های تابعه یا وابسته به آنها قرار گیرند.

با توجه به اینکه تعدادی از مأموران حفاظت درخصوص به کارگیری سلاح برای انجام وظیفه، تحت تعقیب مراجع قضایی قرار گرفته و حتی تا مرز اعدام نیز پیش رفته بودند؛ یکسان شدن شرایط آنها با مأموران نیروهای مسلح و مأموران امنیتی که در انجام وظیفه، به ناچار ناگزیر به استفاده از سلاح میباشند، ضروری است.

 

ارتقاء رتبه

تبدیل وضعیت محیطبانان، اعطای درجات محیطبانی، آموزش محیطبانان، آزادی محیطبانان محکوم به قصاص در حبس از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع چالش های مادی و معنوی محیطبانان در دولت یازدهم است و البته در کنار همه این اقدامات، هنوز گامهای مهم دیگری همچون افزایش تعداد نیروهای محیطبان در کشور، افزایش تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچون هوشمندسازی پایش مناطق و ضرورت حمایت قضایی از محیطبانان باید برداشته شود.

 

حوزه مراقبت

براساس استاندارد جهانی هر 1000 هکتار باید توسط یک محیطبان حفاظت شود. در ایران هر محیطبان تقریباً از 6000 هکتار حفاظت میکند.

در حوزه مراقبت از عرصه های منابع طبیعی به ازای هر 65 هزار هکتار یک نیروی حفاظتی فعالیت دارد، درحالی که میانگین آن در دنیا یک نفر برای 2 تا 3 هزار هکتار است.

با توجه به حضور نوبتی محیطبانان و جنگلبانان در مناطق باید این نکته مد نظر قرار گیرد که سرانه حفاظتی برای محیطبانان و جنگلبانان بسیار بیشتر از موارد ذکر شده است.

در حال حاضر تعداد پاسگاههای سازمان حفاظت محیط زیست 607 پاسگاه است. متأسفانه به علت کمبود شدید نیرو و شرایط نحوه انجام خدمت (18 روز خدمت و 12 روز استراحت) اکثر پاسگاهها با کمبود شدید نیرو مواجه بوده و این امر فشار مضاعفی را به نیروهای حاضر به خدمت وارد می سازد.

 

مأموریتهای محیطبانان یگان حفاظت

حفاظت از عرصه های طبیعی اعم از خشکی و دریا و محیط زیست انسانی، حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی حیات وحش ایران اعم از جانوری و گیاهی در اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی ازجمله قوانین شکار و صید، حفاظت و بهسازی محیط زیست و آیین نامه های اجرایی و ضوابط آن و جلوگیری از تخلفات مربوطه بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست و انجام بخشی از وظایف ناجا در این خصوص.

 

وظایف محیطبانان یگان حفاظت

الف) جمع آوری اخبار و ارزیابی مستمر اطلاعات در راستای وظایف یگان و پیشگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و شکار و صید غیرمجاز

ب) اعمال قانون و مقررات در جهت پیشگیری و جلوگیری از ایجاد هرگونه آلودگی و تخریب محیط زیست اعم از آب، هوا و خاک و آلودگی صوتی در حوزه استحفاظی

ج) انجام اقدامات بازدارنده و شناسایی و کشف و مقابله با متخلفان و مجرمان در زمینه شکار، صید، تخریب محیط زیست و مسببان آلودگی زیست محیطی همراه با دستگیری متهمان و تشکیل پرونده و معرفی به مقامات ذیصلاح قضایی در حوزه استحفاظی

د) انجام وظایف قانونی در مقام ضابط خاص دادگستری در حوزه مسئولیت و حدود وظایف تعیین شده

ه) اطفای حریق و انجام امور امدادی به هنگام بروز حوادث در مناطق تحت مدیریت سازمان، مناطق حساس ساحلی و دریایی و سایر مناطق حسب ضرورت

و) همکاری در اجرای سایر برنامه های جاری سازمان نظیر آمار برداری حیات وحش، نمونه برداری ازگونه ای گیاهی و جانوری و مدیریت جمعیت جانوران وحشی آسیب رسان، کنترل و مقابله با گونه های غیر بومی مهاجم، امداد و نجات حیات وحش خشکی و دریایی

ز) انجام اقدامات لازم برای حفاظت از اموال، اماکن، مستحدثات سازمان و جلوگیری از آسیب رسانی به آنها در مناطق چهارگانه

ح) پیشگیری و مقابله با فعالیت مراکز غیرقانونی کارگاه های تاکسیدرمی و مراکز فروش غیرقانونی حیوانات تاکسیدرمی شده و مراکز غیرمجاز و تکثیر و پرورش حیات وحش

ط) بررسی مجوزهای ورود و خروج نمونه های گیاهی و جانوری در حوزه استحفاظی و مقابله با تجارت غیرقانونی گونه های جانوری و گیاهی با مبدأ و مقصد داخلی یا خارجی و همکاری با مراجع ذیربط از جمله پلیس بین الملل

ی) مساعدت و همکاری با عوامل انتظامی محل مأموریت در کشف جرائم، در حوزه استحفاظی

ک) اجرای تصمیمات، آرا و احکام مراجع اداری و قضایی صادره در خصوص پرونده های مرتبط با تخلفات و جرائم در مناطق آزاد زیست محیطی و مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان

تاکنون 119 نفر از محیطبانان در جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده اند. همچنین 145 نفر نیز در درگیری با متخلفان شکار و صید، مجروح و به درجه جانبازی نائل شده اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران