پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252412 تاریخ : 1395/10/03-09:07:27
,10033,
مجوزهای شکار باطل شده است

مجوزهای شکار باطل شده است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: گزارش‌هایی از طریق دامپزشکی به دست ما رسیده که تا امروز تعدادی از پرندگان در فریدون کنار و میانکاله به دلیل آنفولانزا تلف شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  بحث صید و شکار در منطقه فریدون کنار سال‌های طولانی است که به نگرانی اساسی برای فعالان محیط زیست در استان مازندران تبدیل شده است. هر ساله شکارچیان غیر مجاز و متخلف با برپا کردن صدها دام هوایی و زمینی تعداد کثیری از پرندگان وحشی را شکار می‌کنند. این اتفاق در حالی است که امسال به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران تعدادی از پرندگان فریدون کنار و میانکاله به دلیل آنفولانزا تلف شدند.

بهزاد یوسفی، مستندساز حیات وحش با بیان اینکه بهتر است اظهار نظر در خصوص شکارکردن یا شکار نکردن را به کارشناسان بسپاریم، در برنامه سرزمین ما در شبکه یک سیما تصریح کرد: بهترین متولی این امر سازمان محیط زیست است. آنها هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند در چه مناطقی مجوز شکار صادر کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق در سال چندین بار سرشماری صورت می‌گیرد، افزود: سهیمه‌های شکاری که سازمان محیط زیست صادر می‌کند بر اساس سرشماری‌های صورت گرفته است شکارچیان در فصل و شرایط مناسب به همراه محیط بانان به مناطق مجاز برای شکار می‌روند و این موضوعی است که در تمام دنیا معمول است.

این مستندساز حیات وحش با بیان اینکه اصل شکار موضوعی غریزی است و در تمام دنیا صورت این مساله پاک نمی‌شود و آن را مدیریت می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به روند کم شدن جمعیت حیات وحش البته نباید همانند سال‌های گذشته دست به شکار بزنیم.

وی در توضیح علت علاقه شکارچیان به انجام شکار تصریح کرد: لذت بردن از این اتفاق یکی از دلایل شکار است البته شکارچیان برای نزدیک شدن به حیات وحش به مناطق برای شکار می‌روند اما چه بهتر است به جای اینکه ماشه بکشند و حیوانی بکشند راه‌های دیگری را پیدا کنند تا بتوانند از حیات وحش و فضای سبز لذت ببرند. به عنوان مثال می‌توان عکاسی در حیات وحش را به شکارچیان پیشنهاد کرد.

به گفته وی یکی دیگر از عواملی که دلیل مناسبی برای صدور مجوز شکار است بقای جاندارانی است که به دلیل وجود و ازدیاد جانداران دیگر در خطر هستند.

در ادامه محمد علی الله قلی فعال، محیط زیست طی تماسی تلفنی با برنامه، با بیان اینکه بحث شکار و شرایط فعلی و زیستگاه‌های ما که رو به نابودی می‌روند صرفا یکسری بحث‌های انحرافی است، گفت:‌ قطعا مخالف شکار هستم برایم قابل درک نیست که کشتن یک حیوان یا ناقص کردن او چگونه می‌تواند لذت بخش باشد.

نسل‌کشی در فریدون کنار و سرخ رود

وی با اشاره به وضعیت مناطق فریدون کنار و سرخ رود در فصل‌های پاییز و زمستان توضیح داد: به واسطه جمعیت بزرگی از پرندگان در این منطقه یک نسل کشی و قتل عام در این منطقه در حال وقوع است. در فریدون کنار و سرخ رود اصلا بحث صید و شکار مطرح نیست در آنجا از تیراندازی پرهیز می‌کنند و صید به شکل گروهی صورت می‌گیرد پرندگان در دام‌های زمینی و هوایی صید می‌شوند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه صید و شکار در این منطقه از حالت سنتی خارج شده است و به چرخه بزرگی برای انباشت ثروت و دلالی تبدیل شده است، گفت:‌ افراد صاحب نفوذ بازار صید و شکار پرندگان را اداره می‌کنند.

الله قلی در پاسخ به این سوال که آیا صید و شکار در این مناطق به خاطر محرومیت‌های مالی است، گفت:‌ به هیچ عنوان بحث محرومیت‌های مالی مطرح نیست منطقه فریدون کنار و سرخ رود مناطقی توریستی هستند اما برخی از ساکنانش به جای نان بازو خوردن به پرنده کشی رو آورده‌اند.

به گفته وی فروش این پرندگان تنها بین مردم مازندران است که رونق دارد زیرا برخی گمان می‌کنند گوشت این پرندگان خاصیت شفا بخشی دارد این در حالی است که گوشت پرندگان وحشی نسبت به پرندگان اهلی دارای ارزش غذایی کمتر است.

وجود آنفولانزای پرندگان در فریدون کنار و میانکاله

در ادامه مسلم‌ آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران طی تماسی تلفنی در خصوص صید و شکار غیر قانونی در منطقه فریدون کنار و نحوه برخورد با متخلفان توضیح داد: افرادی که به صورت غیر مجاز نسبت به شکار پرندگان در مناطق فریدون کنار و سرخ رود اقدام می‌کنند توسط محیط بانان با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

وی در خصوص شکارچیانی که به صورت مجاز به شکار می‌روند، اظهار کرد: برای تعدادی از شکارچیان هم پروانه شکار صادر می‌شود که آنها اجازه دارند در روزهای پنج شنبه و جمعه به شکار بروند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران در پاسخ به این سوال که آیا در منطقه فریدون کنار تا به امروز موردی از آنفولانزای پرندگان دیده شده است یا خیر، گفت:‌ گزارش‌هایی از طریق دامپزشکی به دست ما رسیده که تا به امروز تعدادی از پرندگان در مناطق فریدون کنار و میانکاله به دلیل آنفولانزا تلف شده‌اند این در حالی است که وقتی شکارچیان غیر مجاز به شکار می‌روند ممکن است صیدهای بیمار را شکار کرده و آنها را که آلوده به آنفولانزا هستند به مردم بفروشند.

مجوزهای شکار تا اطلاع ثانوی باطل شده است

آهنگری با بیان اینکه هم اکنون مجوزهای شکار پرندگان تا اطلاع ثانوی باطل شده است، گفت: ‌ما به همه شکارچیان اعلام کردیم در میان پرندگان آنفولانزا دیده شده است و این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود زیرا بیماری است که از پرندگان به انسان منتقل می‌شود و در نهایت باعث مرگ می‌شود.

وی از مردم خواست تا زمانی که احتمال آنفولانزا وجود دارد از خریداری کردن هر گونه گوشت پرنده شکار خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران با اشاره به اقدامات انجام شده برای برخورد با شکارچیان متخلف و جمع‌اوری دام‌های آنها توضیح داد: این دام‌ها در زمین‌های شالیزاری برپا شده است تا به امروز با همراهی دادستانی استان و همچنین نیروی انتظامی طی چندین عملیات دام‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم اما چون این مناطق در حاشیه تالاب‌ها هستند بعد از جمع‌آوری مجددا نبست به برپایی دام‌ها اقدام می‌کنند.

به گفته وی انجام این کار برای عده‌ای به عادت تبدیل شده و عده‌ای دیگر به دلیل نیازهای مالی نسبت به برپایی دام‌ها اقدام می‌کنند.

در پایان بهزاد یوسفی با بیان اینکه باید بین شکارچیان متخلف و شکارچیان قانونمند شفاف‌سازی صورت گیرد، عنوان کرد: ‌شکارچیان قانونمند باید تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت کنند و سازمان محیط زیست هر زمانی که صلاح دانست به آنها مجوز شکار بدهد.

وی در تشریح راهکارهای مقابله با شکارچیان غیر مجاز گفت: وجود سلاح‌های غیر مجاز یکی از عواملی است که باعث فعالیت شکارچیان غیر مجاز هم می‌شود بنابراین اگر این سلاح‌ها محدود شوند شکارچیان غیر مجاز هم اجازه فعالیت ندارند. همچنین فرهنگ‌سازی موضوع دیگری است که باعث می‌شود شکارچیان غیر مجاز و متخلف از اقدامات خلاف قانون خود دست بردارند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 314
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران