پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 398987 تاریخ : 1397/07/23-10:32:19
,6,
مجوز ترخیص 1000 دستگاه از خودروهای مانده در گمرک صادر شد

مدیرکل روابط‌عمومی گمرک کل کشور:

مجوز ترخیص 1000 دستگاه از خودروهای مانده در گمرک صادر شد

گمرک باتوجه به بخشنامه‌های دولتی مبنی‌بر مجاز بودن واردات این خودروها، مهلت دوماهه‌ای برای خروج از گمرکات تعیین کرده است. این مهلت که از ابتدای سال جاری چندبار تمدید شده است، به انتهای زمان اعتبار خود نزدیک می‎شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، انبارهای جنوبی گمرک و سازمان بنادر کشور در اشغال خودروهای دارای مجوز ورود به کشور مانده است. خروج تدریجی این خودروها که براساس پرداخت هزینه‌های ورود به کشور از سوی واردکنندگانشان انجام می‌شود، به‎مثابه انداختن توپ در زمین دیگران است. خودروهایی که درحال‎حاضر افزایش روزافزون قیمت را تجربه می‌کنند، در انبارهای کم‌هزینه دولتی اعم‌از انبارهای گمرک و سازمان‎های بنادر، کشتیرانی و مناطق آزاد احتکار شده‌اند. 

گمرک باتوجه به بخشنامه‌های دولتی مبنی‌بر مجاز بودن واردات این خودروها، مهلت دوماهه‌ای برای خروج از گمرکات تعیین کرده است. این مهلت که از ابتدای سال جاری چندبار تمدید شده است، به انتهای زمان اعتبار خود نزدیک می‎شود. سعید احمدخانی، مدیرکل روابط عمومی گمرک کل کشور دراین‌خصوص تصریح کرد: «در صورت پایان این مدت حدود یک‎هزار دستگاه دیگر از خودروهای دارای شرایط ترخیص که در  اختیار گمرک قرار دارد، متروکه محسوب می‌شوند و در اختیار اموال تملیکی قرار خواهند گرفت. درخصوص دیگر خودروهایی که در اختیار انبارهای نهادی و سازمان بنادر و کشتیرانی قرار دارند، گمرک تصمیم‎گیرنده نیست اما در آن انبارها هم مهلت تعیین تکلیف خودروهای بلاتکیف که بعد از بسته‎شدن سایت ثبت‌سفارش به کشور وارد شده‎اند نیز روبه‌اتمام است.» وی درباره وضعیت نگهداری خودروهای موجود در گمرک افزود: «گمرک باتوجه به محدودیت ظرفیت پذیرش کالا، ظرفیت تخصصی موجود خود را در اختیار واردکنندگان قرارداده و همان‎قدر نگهداری از این خودروها برای گمرکات کشور مهم است که برای کالاهای دیگر گروه‌های کالایی حساسیت وجود دارد.» به‌گفته احمدخانی، باتوجه به این‌که برای خرید این محصولات ارز از کشور خارج شده و این اموال متعلق به مردم بوده، نگرانی‌هایی وجود دارد که امید است با ترخیص هرچه سریع‌تر خودروهایی که در انبار گمرک‌های جنوبی کشور هستند و ثبت‌سفارش قانونی دارند یا خودروهایی که ثبت‌سفارش قانونی ندارند و در انبارهای سازمان بنادر قرار گرفته‌اند، برطرف شود.
 خبر واردات بیش‌از  1200 دستگاه خودرو در شهریورماه از سوی برخی رسانه مطرح شده، آیا در زمینه ترخیص این خودروها اقدام خلاف‌قانون اتفاق افتاده است؟
با اطمینان می‌گویم خیر. امکان تخلف و ورود غیرقانونی بعد از به‎کارگیری پنجره واحد تجاری در گمرکات کشور، باتوجه به نظارت چند وزارتخانه و سازمان وجود ندارد. واردات هر کالایی، نیاز به اخذ مجوز از دیگر نهادهای کشور دارد و اسناد آن در سامانه گمرک ثبت می‌شود، بعد از آن امکان ورود و ترخیص‌کالا برای واردکنندگان میسر می‌شود. واردات خودرو سواری به ایران در سال جاری به بیش‌از  13هزارو700 دستگاه رسیده و در پنج‌ماه، 12هزارو512 دستگاه خودرو سواری به ایران وارد شده است. 
به این ترتیب می‌توان گفت بقیه خودروها یعنی تعداد 1259 دستگاه خودرو در ماه‌ششم یعنی شهریورماه به ایران وارد شده است. درخصوص واردات حدود 1200‌دستگاه خودرو در شهریورماه باید به اطلاع‎رسانی‌های گمرک در تارنمای سازمان گمرک مراجعه کنید. واردات خودروهایی که در گمرک مانده‌اند، مربوط به ثبت‌سفارش‌های قبلی است. طی بخشنامه‌ای که در تاریخ 24 اسفند سال گذشته از سوی هیات وزیران ابلاغ شد، فرصتی سه‌ماهه برای ترخیص خودروهای ثبت‌سفارش‎شده در نظر گرفته‌اند. در تاریخ 31تیرماه سال جاری نیز طی بخشنامه دیگری این فرصت برای مدت شش‌ماه تمدید شد. بنابراین ترخیص یک‎سری خودروها از گمرکات کشور پیرو اجرای این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها امکان‎پذیر بوده است و باتوجه به مراجعه مالکان و پرداخت هزینه‌های گمرکی امکان ترخیص و ورود به کشور را در شهریورماه پیدا کرده‌اند.
 
چه تعداد خودرو ثبت‌سفارش قانونی در انبارهای گمرک وجود دارد؟ این خودروها تا چه زمانی می‌توانند در انبارهای گمرک در انتظار ترخیص ازسوی صاحبان خود باشند؟ 
آمار دقیقی از خودروهای در انتظار ترخیص وجود ندارد. زیرا انبارها به‌صورت‌کلی در اختیار گمرک نیستند، برخی خودروها در انبارهای سازمان بنادر و کشتیرانی و برخی دیگر در انبار سازمان مناطق آزاد تجاری و دیگر نهادها هستند. اما درخصوص خودروهایی که مستقیما در انبارهای گمرک در انتظار ترخیص مانده‌اند، طبق آمار، تعداد آن‌ها حدود یک‎هزار دستگاه است. این خودروها دارای ثبت‌سفارش قانونی هستند و درصورت پرداخت هزینه‌های جاری و گمرکات امکان ترخیص آن‌ها وجود دارد.
 

سازمان گمرک باتوجه به شرایط جوی درخصوص نگهداری خودروهایی که در گمرکات جنوبی کشور هستند، چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟ هزینه انبارداری و اجاره فضای این خودروها با احتساب این‌که برخی نزدیک به یک‌سال در انبار مانده‌اند، چقدر خواهد بود؟
متاسفانه تمام این خودروها در انبارهای گمرک نگهداری نمی‌شوند، زیرا انبارهای تخصصی گمرک ظرفیت نگهداری تعداد محدودی از این اموال را دارند به همین دلیل برخی مالکان خودروها ترجیح داده‌اند اموالشان در انبارهای سازمان بنادر و کشتیرانی دپو شود. از شرایط کلی نگهداری این خودروها در دیگر انبارها گمرک مطلع نیستم اما شرایط نگهداری بیش‌از  یک‎هزار دستگاه خودرویی که در انبارهای گمرک وجود دارند، نامطلوب نیست و این اموال در انبارهای تخصصی گمرک قرار دارند. باتوجه به موافقت رئیس‎جمهور با ترخیص تمام کالاهای رسوب‎کرده در گمرکات، کشور امیدوار هستیم بخشنامه‌ جدیدی برای تعیین‌تکلیف خودروهای بدون ثبت‌سفارش به دستمان برسد. زیرا ارز این خودروها توسط مردم و شرکت‌های واردکننده از کشور خارج شده است بنابراین نگهداشتن این اموال در انبارهای گمرک به‌نظر درست نمی‌آید.

درخصوص تخلف 6481 دستگاهی چه تصمیماتی گرفته شده است؟ آیا امکان ترخیص این خودروها وجود دارد؟

این خودروها در اختیار دستگاه قضایی کشور قرار دارند و رسیدگی به وضعیت این خودروها به‌عهده قوه‌قضائیه است. گمرک به مراجع نظارتی‌ ازجمله سازمان بازرسی‌کل کشور و رئیس دستگاه قضا اعلام کرده موضوع ثبت‌سفارش ارتباطی به گمرک ندارد و صرفا پس از مکاتبه با سازمان توسعه‌تجارت درخصوص ثبت‌سفارش غیرقانونی 6481‌دستگاه خودرو، موضوع را پیگیری کرده است تا اجازه خروج آن‌دسته از این خودروها را که در گمرک موجود بوده‌اند، ندهد. آن تعداد خودروها که ترخیص شده‎اند نیز تحت پیگیرد قانونی هستند و لازم است دستگاه‎های نظارتی در این خصوص اعلام‌نظر کنند. این اموال چه با تخلف و چه بدون‌تخلف، از ارز این مملکت استفاده کرده‌اند. بنابراین امیدواریم مساله این خودروها نیز ختم‌به‌خیر شود.
 

ارزش ارزی و ریالی خودروهایی که مشکلی برای ترخیص ندارند اما مالکان برای ترخیص آن‌ها مراجعه نکرده‎اند، چه‎قدر است؟
با احتساب میانگین بین 30هزار تا 40هزاردلار برای هر خودرو، ارزش این یک‎هزار دستگاه حدود 35‌میلیون‌دلار است. البته این ارزش فقط محدود به خودروهایی است که در انبارهای گمرک وجود دارند و ثبت‌سفارش آن‌ها به‌صورت قانونی انجام شده است و امکان ترخیص تا پایان مدت لحاظ‎شده در بخشنامه 31تیرماه سال جاری توسط هیات‌وزیران وجود دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران