پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280103 تاریخ : 1396/03/07-16:43:32
,15,17,
ماجرای برخورد با موسسان یک استارتاپ تاکسیرانی

محیط کسب و کار مساله‌دار، چالش تولید اشتغال

ماجرای برخورد با موسسان یک استارتاپ تاکسیرانی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز برای تولید اشتغال نه مشکل پول و نه مشکل ایده داریم بلکه محیط کسب و کار مساله‌دار، چالش است، گفت: باید به کسانی که تمایلی به استخدام دولتی و گرفتن پول دولتی ندارند و از طرفی شرکت‌های خود را با ریسک بالا تاسیس می‌کنند ارج بنهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، سورنا ستاری در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی سال 95 با بیان اینکه باید اهداف آموزشی ما در کشور تغییر کند، افزود: بر خلاف آنکه در مناظرات انتخاباتی در بسیاری از بخش‌ها به دولت حمله شد اما همه از تاسیس شرکت‌های جدید و نوآور تعریف کردند. تاسیس استارتاپ‌ها که تا چند سال گذشته جنایت محسوب می‌شد اکنون یک افتخار ملی است. چطور امکان دارد که یک دانشجو استارتاپی را تاسیس کند که اکنون شرکت آن معادل 5 یا 6 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شود در حالی که این فرد کسب و کار را بلد نبود.

وی تصریح کرد: اکنون شرکت‌هایی در این حوزه فعال هستند که به زودی به بزرگترین شرکت‌های کشور تبدیل خواهند شد و یقینا جای گروه‌های فولاد، خودرو و صنایع معدنی را می‌گیرند. استارتاپ‌هایی که هفته‌ای 10 درصد رشد نداشته باشند یقینا در ایده مکانیسمهای اجرایی و … مشکل دارند.
ستاری اضافه کرد: یکی دو شرکت از استارتاپ‌های فعال بیش از دو هزار میلیارد تومان فروش دارند، در حالی که در روزهای ابتدای تاسیس بخش سنتی به شدت با آنها مقابله کرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: اکنون بیش از 100 خدمت از طریق استارتاپ‌ها در کشور ارائه می‌شود اما ما برای ایجاد محیط کسب و کار جدید با محیط کسب و کار مساله‌دار روبروهستیم.
به گفته ستاری کارآفرینی یک فرهنگ است و یقینا بحث‌های مالی جزء فاکتورهای چهارم و پنجم آن محسوب می‌شود کما اینکه سازمان، نخست نیروی انسانی است و این نیرو در ابتدا نیاز به آموزش دارد تا پس از آن ایده و اختراع صورت گیرد.
وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم فرزندان‌مان در ایران بمانند باید پایه اقتصاد به جای منابع و نفت بر مبنای انسان و نیروی انسانی قرار گیرد چرا که قدرت‌های بزرگ اقتصادی قدرت‌های بزرگ علمی هم هستند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به رشد 175 درصدی مقالات علمی ایران در دنیا اشاره کرد و گفت:‌ بالاترین رشد را در میان سایر کشورها دارا بودیم و اکنون رتبه نوآوری ایران در دنیا از 120 به 78 رسیده است.
ستاری تاکید کرد: رتبه تکنولوژی هم از 36 به 16 رسیده و با این رویه رشد مقالات در کشور یقینا به درجه بالاتری هم می‌رسیم.
وی با بیان اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش و تکنولوژی هستیم، تاکید کرد: با پول دولت نمی‌توان پژوهش کرد چرا که راندمان و کیفیت ندارد و محصول معقول هم تولید نخواهد شد. مثل اینکه خودرویی به نام پیکان با پول دولت آوردیم و خانه‌ای به نام مسکن مهر با پول دولت ساختیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اضافه کرد: اکنون دوران سیمان، فولاد و پتروشیمی گذشته است و باید بر روی استارتاپ‌هایی که سالانه صد در صد رشد دارند سرمایه‌گذاری کنیم.
ستاری ابراز کرد: هر روز یک اپلیکیشن جدید می‌آید و زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی گفت: در حوزه نانوتکنولوژی سال گذشته از نظر تعداد مقالات رتبه ششم را کسب کردیم و تنها کشوری هستیم که 300 شرکت در حوزه نانو داریم و امیدواریم پایان امسال بتوانیم ادعا کنیم که در بخش نانو رتبه چهارم دنیا را گرفته‌ایم.
وی بیان کرد: دولت باید در حوزه مرزهای دانش نانو نقش آفرینی کند نه تجاری‌سازی آن، در این حوزه باید بخش خصوصی وارد شود.
ستاری تاکید کرد: ما کشوری را با تاریخ 5 هزار ساله در 100 سال گذشته نابود کردیم. با پول سهل‌الوصول، کارآفرینی و اشتغال را از بین بردیم و به همین علت نیز مدرک‌گرایی رواج یافت بنابراین باید روش‌ها و تفکرها را عوض کنیم.
وی ادامه داد: برای توسعه محیط کسب و کار جدید با بسیاری جنگیدیم و قطعا در یکی دو سال آینده شاهد یک جهش بسیار بزرگ در حوزه کسب و کار خواهیم بود پیش‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها یک سوپرمارکت تلقی می‌شدند اما امروز این شرکت‌ها دانشگاه‌ها را تسخیر کرده‌اند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ابراز کرد: بسیاری از افراد فعال امروز در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای جدید در ایران نبودند و طی سال‌های اخیر به کشور بازگشتند. خرداد ماه سال گذشته تعدادی از موسسان یک استارتاپ در حوزه تاکسی‌رانی به سازمان تاکسی‌رانی مراجعه کردند اما شدیدا با آنها برخورد شد. حالا باید جایگاه این دو با هم مقایسه شود.
وی خاطر نشان کرد: کسی نمی‌تواند مقابل توسعه این کسب و کارها بایستد و باید این گونه افراد مورد حمایت قرار گیرند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 292
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران