پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349588 تاریخ : 1397/03/03-14:13:55
,5,12,
قیمت مطلوب برای نفت چقدر است ؟

گزارش

قیمت مطلوب برای نفت چقدر است ؟

بانک و صنعت، هنگامی که قیمت ها افزایش می یابند، خریداران ( مصرف کنندگان ) دچار وحشت می‌شوند و کمتر می‌خرند و زمانی که کاهش می‌یابند ، شرکت‌های نفتی میزان عملیات‌های نفتی را کم می‌کنند و ممکن است هزاران کارگر را تعدیل کنند . نظرات مبنی بر اینکه بهترین نرخ نفت چقدر باشد ، بسیار متفاوت است اما کارشناسان و متخصصین معقدند باید چیزی بین 60 تا 70 دلار برای هر بشکه باشد .

به گفته سارا امرسون (Sarah Emerson) یکی از سران شرکت انرژی ایسای (ESAI)  ، اگر بخواهیم قیمتی در نظر بگیریم که در بازار جهانی امروز آن قدر بالا باشد که بتوان عرضه کرد و آنقدر پایین باشد که بتوان تقاضا نمود ، تقریبا به قیمت بشکه ای 65 دلار می‌رسیم . امرسون همچنین افزود : مطلوب ترین و ایده آل ترین قیمت همچنین به این موضوع که شما مصرف کننده اید یا تولید کننده نیز ربط دارد . با این وجود کارشناسان معتقدند می‌توان به حد وسطی دست یافت که به ضرر هیچ کدام از دو گروه نباشد .

متخصصان بازار نفت ، به این نتیجه رسیدند که قیمت نفت در سه ماه نخست سال 2018 ، به تعادل نسبتا خوبی رسیده است . طی این سه ماه ، قیمت از بشکه ای 59 دلار تا 71 دلار در تغییر بود . اخیرا ، اوضاع چندان مساعد نبوده؛ از اوایل آوریل ، قیمت نفت خام ایالات متحده در حدود 12درصد تغییر کرده و با قیمت بشکه‌ای 72 دلار به فروش رسید . نفت سبک (Brent) نیز رشد 20 درصدی داشته و به بشکه‌ای 80 دلار رسده است . علت نوسانات اخیر قیمت نفت ، تصمیم دونالد ترامپ برای وضع مجدد تحریم ها بر ‌ایران بوده است . همچنین فروپاشی اقتصادی ونزوئلا که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت بود ، نوسانات را تشدید کرده است . 

به گفته یکی از کارشناسان ، اتفاقات و تصمیمات سیاسی اخیر ، قیمت نفت خام را از آن چه ما پیش بینی کرده بودیم ، سریع‌تر تغییر دادند و‌این تغییرات قیمت نفت را افزایش داد .

این تغییرات کم کم تأثیرش را نشان می‌دهد ؛ هندوستان ، سومین خریدار نفت در جهان ، روز پنج شنبه (17 می) طی صحبتی با عربستان سعودی اعلام کرد بابت افزایش قیمت‌ها که بر مصرف کنندگان و خریداران تأثیر می‌گذارد نگران است و خواستار نوعی ضمانت از بزرگترین تولیدکننده اوپک بود . عربستان سعودی به خوبی از ‌این موضوع آگاه است که روی لبه چاقو است و موقعیت کنونی حساسی دارد . قیمت بالای نفت به برنامه‌های دولت عربستان برای خصوصی سازی نفت کمک خواهد کرد اما‌ این قیمت‌های بالا در بلند مدت فایده‌ای نخواهد داشت زیرا خریداران را به‌این فکر می‌اندازد که برای خرید نفت ، مجبورند از خریدهای دیگر دست بردارند و چرخ اقتصاد همانند قبل نخواهد چرخید . در آخر ‌این اقتصاد راکد باعث می‌شود سطح تقاضا برای نفت کاهش پیدا کند و چنین موقعیتی هیچ سودی برای عربستان نخواهد داشت .

بصورت کلی هر اقدامی از طرف عربستان سعودی برای دیگر تولیدکنندگان نفت ناخوشایند خواهد بود .

از طرفی ، طرفداران محیط زیست نظر جالبی دارند ؛ آنان معتقدند مصرف انرژی باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر برود و وسایل نقلیه‌ای که از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند جایگزین وسایل نقلیه کنونی شوند تا از آلودگی هوا و افزایش دمای کره زمین جلوگیری شود . به حقیقت پیوستن چنین اینده‌ای با قیمت بالای نفت یحتمل است .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 323
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران