پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251025 تاریخ : 1395/09/18-14:06:07
,8,17,
قیر ایران در بورس کالای هندوستان عرضه می‌شود/ضرورت راه اندازی بازار مشتقه ارز

سلطانی نژاد:

قیر ایران در بورس کالای هندوستان عرضه می‌شود/ضرورت راه اندازی بازار مشتقه ارز

مدیر عامل بورس کالا با بیان این که قیر ایران به زودی در بورس کالای هند عرضه می‌شود، بر ضرورت راه‌اندازی بازار مشتقه ارز و مسکن تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به نوسان اخیر بازار ارز گفت: با توجه به اتفاقات اخیر بازار ارز، اگر بازار مشتقه ارزی در کشور وجود داشت، هر نهادی که به دنبال تنظیم بازار ارز بود براحتی می توانست با اتخاذ یکسری موقعیت (position) فروش در بازار دستکم در سمت عرضه؛ بازار را به تعادل برساند، کما اینکه در بازار نقدی و آتی سکه نیز پیش از این شاهد بودیم.

وی گفت: همواره بخشی از تقاضای بازار ارز و سکه ناشی از تقاضای سفته بازی است که بازار مشتقه می تواند این تقاضا را که در بسیاری از اوقات منجر به تحویل کالا نمی شود، به خود جذب کنند. حال اگر این بازار  مشتقه وجود داشته باشد جدای از اینکه سلف یا مشتقه (forward and futures) بانکی باشد در شرایطی کهبازار می خواهد به سمتی پیش برود که القای کم یابی و افزایش قیمت مصنوعی نشود می توان ریسک های بازار نقدی را به بازار مشتقه انتقال داد. به عبارتی بهتر حجم اسکناس ارز را می توان به تعهد و موقعیت تبدیل کرد و بازار را آرامش داد.

این مقام مسئول عنوان کرد: متولیانی که به دنبال تنظیم بازار هستند می توانند حتی در بلند مدت که لزوما به پشتوانه طلا یا ارز نیست بدون نیاز به حجم طلا یا ارز در شرایط فعلی ، معادل ارز یا طلایی که در آینده به دست می آید، از طریق موقعیت های فروش اقدام به تنظیم بازار کنند.

وی با تاکید بر لزوم راه اندازی بازار مشتقه ارزی در کشور گفت: فارغ از اینکه این بازار در چه مکانی باید راه اندازی شود باید به این سمت حرکت کرد. هم اکنون کشور به بازار مشتقه ارزی نیاز دارد تا ریسک های ناشی از سفته بازی در بازار نقد را به بازار مشتقه منتقل کند.

سلطانی نژاد در واکنش به این اظهار نظر برخی مدیران میانی بانک مرکزی مبنی بر اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بازار بین بانکی و یا آفشور مناسب تر است ؛ گفت: اینکه بانک مرکزی می تواند این عملیات را انجام دهد یا نه مطرح نیست اما باید این بازار وجود داشته باشد تا مردم این همه تلاطم های قیمتی را تجریه نکنند.

اینکه در مورد مسکن هم عنوان می شود بازار مشتقه ای وجود داشته باشد نیز بر همین مبنی است که فرد بتواند برای فرزندان خود از طریق موقعیت های خرید ریسک تلاطم های قیمتی را پوشش دهد.

وی در مورد بیستمین اجلاس ACG و ارتباط اتاق های پایاپای بورس های کالایی از طریق شرکت های سپرده گذاری در دنیا گفت: در بخش اوراق بهادار محور مبتنی بر کالای بورس ها، شرکت های سپرده گذاری می توانند نقش آفرینی کنند.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به فعال شدن بازار سرمایه هندوستان برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر کالا گفت: به تازگی نهاد ناظر کالایی و بورس این کشور در یکدیگر ادغام شده است.

وی افزود: بیش از 50 درصد قیر ایران هم اکنون از سوی هندوستان خریداری می شود و این در حالی است که اغلب خریداران از بابت کیفیت و قیمت قیر ایران ناراحت هستند. بر همین اساس با ساختار مشترکی که میان بورس کالای ایران و هندوستان طراحی خواهد شد، شرایطی ایجاد می شود که تولیدکنندگان ایرانی بتوانند مستقیم قیر را در بورس چند کالایی هند MCX معامله کنند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه هنوز برای معامله وکیوم باتوم VB با بورس هندوستان صحبتی نشده گفت: قرار است براساس توافق و پشتیبانی مقام ناظر بورس هندوستان، قیر با کیفیت تولید کننده از طریق بورس کالای ایران در اختیار بازار مصرف هند قرار گیرد.

وی افزود: در این فرآیند بورس ها بر عملکرد تولید کننده و یا تاجر نظارت خواهند کرد و واسطه ها کمتر خواهند بود. هم اکنون نفت جی و نفت پاسارگاد  اصلی ترین تولید کنندگان قیر کشور هستند که بر اساس استاندارد کالایی بین المللی در بورس هندوستان عرضه خواهند شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 388
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران