پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266161 تاریخ : 1395/11/17-16:23:05
,6,23,
قطب سوم خودروسازی توجیه اقتصادی ندارد

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان

قطب سوم خودروسازی توجیه اقتصادی ندارد

این روزها که برنامه‌های تولید خودرو در سال 95 تقریبا محقق شده، برخی کارشناسان از لزوم افزایش تعداد خودروسازان در کشور سخن می‌گویند و معتقدند ایجاد قطب سوم خودروسازی می‌تواند به نفع این صنعت باشد.

بانک و صنعت، این در حالیست که دو قطبی بودن خودروسازی در ایران لزوما اتفاق بدی نیست و نمی‌تواند به معنی انحصاری شدن تولید در این دو قطب باشد. 

بررسی کشورهایی که صنعت خودروی آنها در دنیا اسم و رسمی پیدا کرده، ما را به این نتیجه می‌رساند که قطب‌های خودروسازی در این کشورها متعدد نیستند. در دنیا خودروسازان به سمت این می‌روند که خودروسازان بزرگ ادغام شوند و پلتفرم مشترکی داشته باشند و به این ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهند. با توجه به منابع و امکانات محدودی که ما داریم، در کشور ما ایجاد قطب سوم توجیه اقتصادی ندارد. برخی مسئولان تمایل دارند این موضوع در مناطق آزاد محقق شود ولی چون توجیه اقتصادی ندارد، این طرح روی کاغذ مانده و پا نگرفته است. از طرفی درست است که ایران‌خودرو و سایپا سهم بزرگ‌تری در بازار خودرو دارند ولی اینطور هم نیست که اگر دیگر خودروسازان مثلا گروه بهمن یا مدیران خودرو یا دیگران بخواهند سهم بیشتری از بازار بگیرند و تبدیل به قطب بزرگ‌تری شوند، ایران‌خودرو و سایپا مانع شوند. ما اکنون هم از نظر تعدد خودروساز در وضعیت نامناسبی نیستیم که تصور کنیم حتما باید یک قطب جدیدی راه‌اندازی کنیم و با این کار فضای تولید رقابتی‌تر می‌شود. اگر ما همین تعداد خودروسازی که داریم را خوب مدیریت کنیم، می‌توانند فضا را رقابتی کنند و صنعت خودروی ما را ارتقا دهند و رضایت مردم را هم جلب کنند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 246
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران