پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 281664 تاریخ : 1396/04/25-19:28:59
,5,17,
قرارداد توسعه فاز 11پارس جنوبی از منظر برخی نمایندگان مجلس

قرارداد توسعه فاز 11پارس جنوبی از منظر برخی نمایندگان مجلس

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حمایت از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی تاکید کردند حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی در صنعت نفت نشاندهنده به سنگ خوردن تیر تحریم اقتصادی و اهداف آمریکاست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، توتال شرکت گمنامی نبود؛ اما این روزها به قدری در ایران مشهور و معروف شده است که کمتر کسی آن را نمی شناسد. 

وزارت نفت در چهارمین سال از دور جدید حضور بیژن زنگنه توانست با شیوه جدید قراردادهای نفتی، پای توتال را که به یکی از پنج غول نفتی دنیا شهرت دارد، به فاز یازدهم پارس جنوبی باز کند؛ امری که شاید بسیاری از منتقدان ناباورانه شاهدش بودند، هر چند پیش از آن نیز ناباورانه گمان نمی کردند توتال برای توسعه در پارس جنوبی به ایران بازگردد. 
هنوز زمانی از احیای حق تولید نفت ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نگذشته بود که صدای پای ورود توتال در رسانه ها پیچید. 
نقدها از گوشه و کنارشنیده می شود که نه بر کار کارشناسی تکیه دارد و نه بر تجربه های نفتی و البته شواهد زیادی از سیاسی بودن آنها حکایت می کند. 
نشریه وزارت نفت (مشعل) بخشی از نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره قرارداد توتال را جمع کرده است.

قرارداد توتال و کاهش ریسک سرمایه گذاری 
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: امضای قرارداد با توتال سبب می شود ریسک سرمایه گذاری در ایران کمتر شود و این قرار داد، یک امتیاز مثبت برای دولت است. این قرارداد اقدام بسیار خوبی بود و در چنین شرایطی که آمریکا به دنبال تحریم های جدید است، این همکاری سبب شد که اعتماد کشورهای خارجی به ایران بیشتر شود. 

ارتقای جایگاه ایران در عرصه انرژی 
سکینه الماسی عضو کمیسیون انرژی، گفت: حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت، اشتغالزایی را به دنبال دارد. همه باید از فرصت حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران استفاده کنیم.
وی افزود: برخی کشورها همچون آمریکا در پی منزوی کردن ایران هستند، اما حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی در صنعت نفت نشان می دهد که تیر تحریم اقتصادی این کشور به سنگ خورده و اهداف آمریکا محقق نخواهد شد. 

انقلاب بزرگ نفتی
حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی، بیان داشت: با اجرای قراردادهای جدید نفتی و سرمایه گذاری در این صنعت، افزون بر حفظ منافع مادی و غیر مادی کشور، فناوری و دانش فنی وارد کشور شده و انقلاب بزرگی در صنعت نفت ایجاد می شود. 

هموار کردن راه توسعه 
اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی، گفت: صنعت نفت و گاز امن ترین و پرسودترین صنعت برای سرمایه گذاران تلقی می شود، حضور سرمایه گذاران بزرگ خارجی، زمینه توسعه صنعت نفت و گاز کشور را فراهم می کند. 
وی افزود: حضور سرمایه گذار خارجی به هیچ وجه به معنای کنار گذاشتن اقتدار و عزت داخلی نیست، بلکه استفاده از چنین سرمایه‎هایی می تواند توان اقتصادی ایران را افزایش دهد.

راهکار توسعه اقتصادی 
سهیلا جلودارزاده نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت، راهکار مناسبی برای شتاب بخشی به روند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در کشور است. شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ نفتی در گذشته با ایران همکاری داشتند که نتایج خوبی نیز از این همکاری نصیب ایران شده است. 

قرارداد توتال، حاصل تدبیر حاکمیت و دولت 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، بیان داشت: امضای قرارداد نفتی با شرکت توتال فرانسه، اتحاد بین المللی علیه ایران را بر هم زد که این مهم، حاصل تدبیر حاکمیت، دولت و مقاومت ملت ایران بود. 

رونق اقتصادی در گرو جذب سرمایه خارجی
احمد بیگدلی نماینده شهرستان خدابنده، گفت: سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت، دانش و فناوری های تازه ای را وارد این صنعت می کند و رونق اقتصادی را نیز به همراه دارد. 
جذب سرمایه خارجی منطبق با برنامه ششم توسعه است. 

ارتقای جایگاه ایران در عرصه انرژی 
جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی، گفت: کشورهایی که در فکر تحریم ایران بودند، امروز با ورود شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ نفتی به ایران، بیش از پیش مایوس خواهند شد. 
همکاری با شرکت های بزرگ نفتی، فناوری های روز دنیا را وارد کشور خواهد کرد که این مهم، نه تنها در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود، بلکه می تواند به افزایش اشتغالزایی در کشور نیز کمک کند. 

میدان های مشترک و پرهیز از اتلاف زمان 
سیدحسین افضلی نماینده اقلید، بیان داشت: درست است که منابع داخلی برای سرمایه گذاری اولویت دارد، اما برای توسعه میدان های مشترک و افزایش ارزش افزوده در صنعت نفت، نباید معطل ماند. 
با توجه به شرایط حوزه های نفتخیز کشور و اشتراک آن با کشورهای همسایه، باید هرچه سریع تر با استفاده از فناوری های روز دنیا، از این منابع بهره برداری کنیم. 

جبران عقب ماندگی های صنعت نفت
علی عسگر ظاهری عبده وند عضو کمیسیون انرژی، گفت: در حالی که برخی کشورهای همسایه، برداشت بیشتری نسبت به ایران در مخازن مشترک نفت و گاز دارند، قراردادهای جدید نفتی و سرمایه گذاری خارجی با شرکت های بزرگ نفتی، می تواند عقب ماندگی های گذشته در این بخش را جبران کند. 

نشانه ای از امنیت سرمایه گذاری 
احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی، گفت: زمانی که شرکت های بزرگ نفتی خواهان همکاری با صنعت نفت ایران هستند، این موضوع نشاندهنده وجود امنیت سرمایه گذاری در کشور است. 

سرمایه گذاری توتال؛ آثار و نتایج برجام 
محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، گفت: شرکت هایی همچون توتال، هیچگاه بدون مطالعه در کشوری مبادرت به سرمایه گذاری نمی کنند.
ورود توتال و سرمایه گذاری این شرکت نفتی در ایران، نشاندهنده به نتیجه رسیدن برجام و رفع تحریم هاست. 
سرمایه گذاری شرکت بزرگ نفتی توتال در صنعت نفت ایران، باوجود ریسک های سرمایه گذاری در منطقه، نشان دهنده وجود ثبات و امنیت اقتصادی در ایران است. 

نشانه ای از موفقیت دیپلماسی نفتی
عبدالکریم حسینزاده عضو کمیسیون عمران، بیان داشت: جذب سرمایه خارجی در شرایط حساس منطقه ای و جهانی، نوعی دیپلماسی اقتصادی به شمار می‎آید. ورود شرکت های بزرگ نفتی به کشور، نشانه موفقیت دیپلماسی نفتی است. 
ورود شرکت های بزرگ نفتی به ایران، نشان دهنده آن است که ما جزیرهای امن و با ثبات در میان کشورهای منطقه هستیم که از ظرفیت‎های زیادی برای جذب سرمایه های خارجی نیز برخورداریم. 

هوشیاری فرصت پسابرجام
عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون تدوین نامه،: توتال از فرصت ایجاد شده در پساتحریم با هوشیاری تمام استفاده کرد. 
وی افزود: برای توسعه صنعت نفت، باید از تجارب و فناوری های روز دنیا و تعامل با شرکت های معتبر جهانی استفاده کرد. 

مناسب ترین راه برای صنعت نفت
محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، گفت: صنعت نفت برای توسعه هرچه بیشتر، به جذب سرمایه گذاری نیازمند است. سرمایه گذاری خارجی، مناسب ترین راه برای تامین مالی پروژه های صنعت نفت است. 

سرمایه گذاری خارجی و تحول اقتصادی 
مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس، بیان داشت: باید زمینه برای جذب سرمایه خارجی فراهم شود تا با جذب منابع مالی جدید، پروژه ها آغاز به کار کنند و تولید در کشور رونق بگیرد. بدون تردید، جذب سرمایه گذاری خارجی و ورود شرکت ها ی معتبر بین المللی نفتی به کشور، به توسعه و رونق صنعت نفت کمک خواهد کرد. 

قرارداد توتال و شکسته شدن تحریم ها
محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید، گفت: قرارداد توتال با ایران، حاکی از شکسته شدن تحریم ها است و از نظر سیاسی، حائز اهمیت است و منافع ملی کشور با چنین قراردادهایی ارتقا مییابد. 

قرارداد توتال و شکست سیاست ترامپ 
طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تاکید کرد امضای قرارداد نفتی با توتال فرانسه، نشانه ای از شکست سیاست های دولت ترامپ برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است. 

 


منبع:ایرانا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران