پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 312893 تاریخ : 1396/10/13-12:12:28
,13,
قدردانی از شصت سال فعالیت علمی و پژوهشی استاد صفی نژاد در زمینه آب و کشاورزی

قدردانی از شصت سال فعالیت علمی و پژوهشی استاد صفی نژاد در زمینه آب و کشاورزی

با رو نمایی از کتاب "کاریز در ایران و شیوه های سنتی بهره گیری از آن"، از 60 سال فعالیت علمی و پژوهشی استاد جواد صفی نژاد نویسنده این کتاب قدردانی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در این مراسم که با حضور دکتر غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و مهندس حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، جمعی از استادان برجسته علوم اجتماعی کشور طی سخنانی از خدمات ارزشمند استاد صفی نژاد تقدیر کردند. 

استاد صفی نژاد متولد 1308 در طول 60 سال موفق به نگارش 34 کتاب و 64 مقاله پژوهشی شده که کتاب های بنه، تفسیر طومار آبیاری قزوین و نظام آبیاری سنتی ایران از شاخص ترین این آثار است. کتابهای استاد صفی نژاد به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ژاپنی ترجمه شده است. 
در ابتدای این مراسم دکتر عفاری معاون وزیر علوم گفت : توسعه جامعه در گرو دانش و پژوهش است اما برخی پژوهش ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. دستاورد های علمی دکتر صفی نژاد دارای چند ویژگی است که آن را از پژوهش های دیگر متمایز می کند. آنچه استاد تدوین کرده مبتنی بر روحی است که در فرهنگ و تاریخ ایران جاری و ساری است. ویژگی دیگر این است که امروز نسل جدید دانشگاه موضوع مسئولیت اجتماعی را مطرح می کند یعنی دانشگاه باید نسبت به مسائل، بحران ها و موضوعاتی که در عرصه اجتماع وجود دارند حساس باشد و نسبت به آنها تعهد و مسئولیت نشان دهد. دکتر صفی نژاد وارد مقوله آب شده است که دانشگاه آن را در حوزه مسئولیت اجتماعی خود تعریف می کند. 
نکته دیگر این که بحث های جدیدتر توسعه متمرکز بر توسعه پایدار و توسعه زیست محیطی هستند. استاد صفی نژاد در این میان دانش بومی را مورد توجه قرار داده و دستاورده حاصل شده توسط ایشان صرفاً وجهه دانشی ندارد بلکه وجهه عملی نیز دارد. وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد جامعه دانشجویی از نحوه زندگی استاد درس بگیرد.
در ادامه مهندس حاج رسولی ها ضمن تقدیر از برگزاری چنین بزرگداشتی گفت: در گذشته بحث قنات به لحاظ کمی و کیفی ارزش و جایگاه ویژه ای در تامین منابع آب کشور داشته و 3/1 آب مصارف مختلف کشور از این منبع تأمین می شد اما در حال حاضر علی رغم وجود بیش از 42000 قنات در کشور این رقم بالغ بر 4 تا 5 درصد است .هر چند در بسیاری مناطق کشور اهمیت این سازه گاهی اوقات از یک سد بتنی کمتر نیست .
وی در ادامه به بیان دلایل کم توجهی به موضوع قنات پرداخت و گفت: علت بروز این مشکل مسائل مدیریتی در دستگاههای اجرایی و در حوزه فرهنگ سازی بوده است و در یک کلام ورای بحث قنات در بحث مدیریت آب نیز عدم توجه به مسائل اجتماعی ما را به این نقطه رسانده است. 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اکثر متخصصین آب به این باور رسیده اند که مدیریت آب مستلزم توجه به مسائل اجتماعی است. به همین دلیل ما در آزمون استخدامی وزارت نیرو برای اولین بار کارشناس اجتماعی استخدام کردیم خصوصاً در بزرگترین چالش آب که مدیریت حوضه های آبریز است ، حضور کارشناسی اجتماعی ضروری به نظر می رسد .
مهندس حاج رسولیها در ادامه اظهار داشت: دکتر اردکانیان وزیر نیرو در تمام جلسات بر اهمیت تحلیل مسائل آب از نظر اجتماعی تاکید دارند. محور مباحث مرتبط با مدیریت حوضه آبریز، مدیریت تقاضا ، تعادل بخشی آبهای زیرزمینی، دیپلماسی آب، بحث های اجتماعی است و لازم است که رابطه مناسبی بین جامعه مهندسی و جامعه علوم اجماعی کشور برقرار شد. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نیرودر سال 85 از طریق یونسکو مرکزی را درخصوص قنات و سازه های تاریخی در ایران ایجاد کرده است، ساختار،اهداف و فعالیت های مرکزی، محورهای فعالیت ، طرح های پژوهشی دوره های آموزشی و انتشارات مرکز را توضیح داد. 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب تاکید کرد که با توجه به ارزشمند بودن قنات بهتر است به کمک دکتر صفی نژاد این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه و در اقصی نقاط جهان توزیع شود. 
دکتر ازکیا از استادان دانشکده علوم اجتماعی به بیان ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی دکتر صفی نژاد و کارهای اجرایی ایشان پرداخت و گفت: پشتگرمی، عزم، اخلاق متعهدانه و سخت گیری علمی را میتوان از سجایا اخلاقی ایشان برشمرد.
این استاد جامعه شناسی روستایی اظهار داشت :با وجود این که روش تحقیق اجتماعی از نوع کیفی در چند سال اخیر در ایران رواج یافته، دکتر صفی نژاد از چندین سال پیش روش های کیفی را در تحقیقات خود به کار گرفت ویافته های خود را براساسا اسناد و مدارک، مصاحبه و مشاهده گردآوری نمود. مطالعات ایشان به لحاظ بنیادی و کاربردی هر دو ارزشمند است. 
وی در پایان سخنــان خود تاکید کرد که مطالعه بدون عمل فایده ای ندارد و باید از این مطالعات در عرصه عمل بهره گیری شود. 
در ادامه دکتر میرزایی از پژوهشگران برجسته کشور در حوزه علوم اجتماعی به بیان خاطرات خود بادکتر صفی نژاد پرداخت. 
در ادامه جلسه مراسم رونمایی از کتاب کاریز در ایران برگزار شد و معاون وزیر علوم ومدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به دکترصفی نژاد هدایایی را اهدا نمودند. 
بعد از مراسم رونمایی از کتاب از دکتر صفی نژاد خواسته شد مطالبی را در خصوص تجارب خود بیان کند دکتر به بیان خاطرات خود در خصوص جمع آوری اطلاعات کاریز از شهرهای یزد، کرمان و.... پرداخت. 
در پایان جلســه مهندس حاج رسولیها تاکید کرد که در گردهمایی آتی مدیران ارشد بخش آب کشور از دکتر صفی نژاد برای سخنرانی در مراسم دعوت به عمل آید تا مدیران از پشتکار، جدیت و منش استاد الگوبرداری کنند. 
حاج رسولی ها گفت : در خصوص جلد دوم کتاب حاضر به هرگونه همکاری و کمکی هستیم و پیشنهاد کرد که خلاصه و چکیده ای از کتاب تهیه شود که هر کسی بتواند با کلیات مطالب مطروحه در کتاب آشنا شود.
همچنین دکتر اعتمادی فرد سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بخشی از این مراسم آمادگی این دانشکده را برای تبدیل شدن به قطب تحقیقات و مطالعات اجتماعی آب کشور اعلام کرد و گفت تفاهم نامه ای در این زمینه آماده شده است که پس از نهایی شدن مبادله خواهد شد. 
این مراسم روز دوشنبه یازدهم دی ماه سال جاری در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 325
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران