پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399108 تاریخ : 1397/07/24-10:07:46
,17,6,
قدرت دیپلماسی؛ برگ برنده جابری‎انصاری برای وزارت صمت

قدرت دیپلماسی؛ برگ برنده جابری‎انصاری برای وزارت صمت

مهم‎ترین دلیل مطرح‎شدن نام دستیار ارشد وزیر خارجه، ضعف دیپلماسی تجاری در وزارت صنعت است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دو وزارتخانه اقتصاد و کار بدون وزیر هستند و قرار است تا دو هفته آینده و با پایان تعطیلی مجلس وزرای جدید معرفی شوند. از سوی دیگر بحث استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است. این درحالی است که شریعتمداری قرار است به‌عنوان وزیر کار به مجلس معرفی شود. به‌نظر می‌رسد بحث تغییر در وزارت صمت صددرصدی است و در این میان نام گزینه‌های مختلفی نیز به‌عنوان انتخاب دولت برای معرفی به مجلس مطرح شده است. یکی از این افراد صادق‎حسین جابری‎انصاری است که گفته می‎شود رئیس‎جمهور علاقه‎مند به حضور او در بخش تولید و تجارت است، گزینه‌ای که مطرح‎شدن نام او به دلیل سال‌ها حضور در وزارت امور خارجه عجیب به‌نظر می‎رسد. خود او نیز در واکنش به اخبار مربوط‌به معرفی‎اش به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت، گفته است تاکنون تمایلی در این خصوص نشان نداده و تابع تصمیمات بالادستی است.

مذاکره‌کننده سیاسی، در پستی اقتصادی

هنوز مشخص نیست این‎که نام جابری انصاری برای وزارت صمت مطرح شده، قطعی است یا در حد گمانه‌زنی است. آن‎چه که مشخص است، عدم فعالیت قبلی او در بخش تجارت یا صنعت و معدن است.

بدون داشتن تجربه اقتصادی، کار برای هر وزیری در این پست سخت خواهد بود. حتی در شرایط پیچیده فعلی، کار برای شخصی مانند شریعتمداری که سال‌ها وزیر بازرگانی بوده و با این بخش سابقه آشنایی دارد نیز بسیار سخت بوده است.

مذاکره اقتصادی با یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای

اما در وضعیت فعلی کشور، قدرت چانه‌زنی با طرف‌های خارجی و مجاب‎کردن آن‌ها برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران بسیار اهمیت دارد. در سال‌های گذشته، سفارتخانه‌های ایران در خارج نتوانسته‌اند رایزنی اقتصادی مناسبی داشته‌ باشند. در وزارت صمت نیز طی سال‌های اخیر و با وجود همه اقدامات انجام‌شده، چندان در بحث سرمایه‌گذاری موفق نبوده‌ایم.

یکی از برنامه‌های دولت که از سوی رئیس‎جمهور و وزیر امورخارجه بارها روی آن تاکید شده است، بحث قدرت دیپلماسی اقتصادی است. دیپلماسی اقتصادی نه‎تنها کم از دیپلماسی سیاسی ندارد، بلکه در جهانی که اقتصاد حرف اول را می‌زند یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.

حضور محمدجواد ظریف در روز رأی‎گیری مجلس در خصوص CFT (یکی از لوایح FATF) برای دفاع از موافقان نیز به همین دلیل بود. به‌نظر می‌رسد مهم‎ترین دلیل مطرح‎شدن نام این دیپلمات با سابقه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، بحث ضعف در دیپلماسی صنعتی و تجاری و عدم ارتباط بین‌المللی مناسب با کشورهای دیگر است.

داشتن ارتباطات سیاسی با مقامات خارجی می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط و سرمایه‌گذاری اقتصادی شود. با بررسی سفرهای جابری انصاری و قدرت چانه‌زنی این دیپلمات سابق می‌توان امیدوار بود که حداقل در این بخش عملکرد مناسبی داشته باشد. هرچند عدم آشنایی وی با زیروبم صنعت در شرایط حساس کنونی خیلی به‌حال صنعت مفید نیست اما بازهم می‌توان امیدوار به تعامل سازنده او با صنعتگران و تجار بود.

انتخاب معاونان کاربلد؛ برگ برنده جابری‎انصاری

در صورتی که جابری‎انصاری به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود و رأی بیاورد، احتمالا به منظور پوشش عدم سابقه حضورش در بخش صنعت‎ومعدن، دست به معرفی معاونین باسابقه در این بخش خواهد زد.

اگر او انتخاب‌های خوب و مناسبی در سطح معاون داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که وزارت صنعت با وجود یک فرد دیپلمات مسیری منطقی را در پیش بگیرد؛ وزارت‌خانه‌ای که عملکرد قابل‌دفاعی در یک سال اخیر نداشته و اتفاقا نارضایتی بی‌شماری را در بخش صنعت، معدن و تجارت به دنبال داشته است. این در حالی است که هم‎اکنون نوعی تقابل با فعالان این بخش در وزارتخانه و معاونان محمد شریعتمداری دیده می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 350
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران