پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349590 تاریخ : 1397/03/03-14:04:25
,17,12,
قاچاق موبایل و طرح رجیستری

گزارش

قاچاق موبایل و طرح رجیستری

نیاز سالانه ایران به تلفن همراه 12 میلیون است و 42 شرکت مجوز رسمی برای ورود قانونی موبایل از درگاه گمرک ایران را در اختیار دارند.

بانک و صنعت، براساس آمار بدست آمده در 10 سال گذشته و قبل از اجرای طرح رجیستری 90 درصد گوشی‌های همراه کشور، قاچاق و روزانه بین 30 تا 35 هزار تلفن همراه قاچاق وارد کشور می‌شود که بعضا گوشی‌های دست دوم، رفرش شده و تقلبی بود و حقوق مصرف کننده پایمال می‌شد.

آمار بالای قاچاق تلفن همراه، مسئولان را به اجرای طرح رجیستری (کددار کردن تلفن همراه) واداشت؛ این طرح در 28 مهر ماه 96 اجرایی شد.

با اجرایی شدن این طرح برند اپل که 15 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده آغاز و در مرحله بعد گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا و در مرحله بعد، برند ال‌جی شامل این طرح شدند.

پس از اجرای این طرح حمید رضا دهقانی نیا سخنگوی طرح رجیستری در نشست خبری که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد اعلام کرد 108 هزار و 588 دستگاه گوشی آیفون، 10هزار و 450گوشی موتورولا، 235 گوشی گوگل، 923 گوشی بلک‌بری، 20 هزار و 754 گوشی ال جی، 79 گوشی اس 9 و اس 9 پلاس سامسونگ، 944 گوشی نوکیا و 25 هزار و 745 گوشی هوواوی مسدود شده‌اند و دیگر خدماتی به آنها داده نمی‌شود که مجموع تعداد این گوشی‌ها به بیش از 210 هزار و 767 مورد می‌رسد.

طرح رجیستری برای جلوگیری از رشد قاچاق در بسیاری از کشورها از جمله هند، آلمان، ترکیه، کره جنوبی، آمریکا و عمان و... به صورت‌های مختلف و چندین سال پیش اجرا شد.

 

هزینه گمرک
26 درصد هزینه افزون بر قیمت واردات موبایل توسط گمرک اخذ می‌شود. این هزینه‌ها شامل 9 درصد مالیات برارزش افزوده، 5 درصد عوارض ورودی گمرک، 4 درصد مالیات بر درآمد علی الحساب، 3 درصد سود بازرگانی، 1 درصد هزینه اهدایی به هلال اهمر، 2 درصد هزینه حمل از کشور امارات و 2 درصد هزینه‌های متفرقه را شامل می‌شود.

با اجرای طرح رجیستری قیمت موبایل مقداری افزایش می‌یابد چرا که با اجرای این طرح هیچ دستگاهی نمی‌تواند به صورت قاچاق وارد مرزهای کشور شود و همه دستگاه‌های موجود در کشور مشمول پرداخت گمرک خواهند شد.

پس از اعمال این طرح و بنا به آمار ارائه شده توسط علی اکبر پوراحمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با کالا و ارز استان تهران، آمار قاچاق برندهایی که مشمول این طرح شده‌اند به صفر رسیده است.

طبق گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اجرای این طرح در آمد سالانه کشور با محاسبه دلار 4 هزار تومانی به یک هزار و 200 میلیارد تومان می‌رسد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران