پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267446 تاریخ : 1395/12/09-19:30:15
,17,10028,
قاچاق خاک نداریم/اختصاص 30 میلیارد برای ریزگردهای خوزستان

رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد

قاچاق خاک نداریم/اختصاص 30 میلیارد برای ریزگردهای خوزستان

رئیس سازمان جنگل‌ها از تصویب 30 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردهای استان خوزستان خبر داد و گفت: صادرات خاک به جز خاک‌های معدنی ممنوع است و قاچاق آن نیز تاکنون بر اساس اسناد و مدارک موجود تایید نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز اظهار کرد: صادرات خاک‌های معدنی آزاد است اما خاک کشاورزی و خاک‌های مربوط به جنگل‌ها و مراتع صادراتش ممنوع است و با توجه به اینکه تاکنون هیچ گونه اسناد و مدارک متقنی برای قاچاق خاک نداریم، نمی‌توان گفت که این پدیده در کشور وجود دارد.

تصویب 30 میلیارد تومان اعتبار برای ریزگردهای خوزستان، زمین‌های داعش یکی از کانون‌های اصلی

وی افزود: بیش از 80 درصد کانون‌های گرد و غبار در غرب کشور به عربستان و عراق اختصاص دارد و یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در زمین‌هایی است که در تصرف داعش قرار دارد و البته برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار در حدود 800 هزار هکتاری داخلی و استان‌های همجوار ایلام و خوزستان تدابیری اندیشیده شده تا بتوانیم با ریزگردها در حد توانمان مقابله کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه مقابله با پدیده ریزگردها و بیابان‌زدایی در بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای آن در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد، گفت: طی 15 سال اخیر بیش از یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک شده و همین اراضی به کانون‌های تولیدکننده گرد و غبار تبدیل شده‌اند و در حوزه خوزستان نیز 800 هزار هکتار کانون‌های بیابانی وجود دارد که باید بیابان‌زدایی در آنجا صورت گیرد اما حدود 350 هزار هکتار از این کانون‌های بیابانی در جنوب شرقی اهواز یکی از منشاهای تولید گرد و غبار برای استان خوزستان است که بادهای موسمی از خلیج فارس به سمت خوزستان عامل تشدیدکننده آن شده است.

جلالی اضافه کرد: در فصل زمستان سال گذشته به دلیل اینکه بارش‌های مناسبی در فصل‌های قبل از آن به ویژه پاییز وجود داشت و پوشش گیاهی مناسبی در آنجا ایجاد شده بود از نظر فرسایش بادی مشکلی نداشتیم و بادهای از جنوب شرقی وزیده می‌شدند گرد و غبار را ایجاد نمی‌کردند. البته سهم هر کدام از کانون‌های گرد و غبار خارجی و داخلی در پدیده ریزگردهای خوزستان دقیقاً مشخص نیست اما آنچه برآورد شده نشان‌دهنده این است که حدود 80 درصد این پدیده منشأی در کانون‌های خارجی کشورهای همسایه مانند عراق، کویت و عربستان دارد که کنترل و مقابله با آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، استانداری ایلام با استانداری همجوار خود در کشور عراق تفاهمنامه‌ای امضا کرده که با بیابان‌زایی مقابله کنند و در این منطقه حدود 1600 هکتار نهال‌کاری با هزینه عراقی‌ها و همکاری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل کانون‌های گردوغبار در کشورهای دیگر و اجرای عملیات برون‌مرزی بیابان‌زدایی سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت امور خارجه متولی اصلی به شمار می‌رود، اظهار کرد: هم‌اکنون با کشور عربستان روابطی نداریم تا در این زمینه مذاکره کنیم و امیدواریم تا شرایطی فراهم شود که با مسئولان کشور عربستان در این زمینه وارد تعامل شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور کویت نیز سهم کمتری در این زمینه دارد و مذاکرات با این کشور انجام شده است، افزود: قرار است به زودی یک کنفرانس بین‌المللی توسط سازمان محیط‌زیست درباره ریزگردها برگزار شود که امیدوار هستیم موثر باشد؛ مساله حل مشکل ریزگردها باید به صورت یک تکلیف بین‌المللی دربیاید تا کشورها در این زمینه مشارکت‌های لازم را انجام دهند در غیر این صورت شاید این موضوع خیلی برایشان جدی نباشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین درباره مالچ‌های نفتی که برای تثبیت شن های روان استفاده می‌شود و سرطان‌زا بودن یا نبودن آن گفت: آزمایش‌های زیادی برای مضرات مالچ‌های نفتی انجام شده در این زمینه فرضیه‌هایی نیز وجود دارد اما هیچ‌کدام از آنها ثابت نشده و به تایید نرسیده است، ضمن اینکه نقش مالچ‌های نفتی در تثبیت شن‌های روان بی‌نظیر است و مالچ‌های دیگر نمی‌توانند به این شکل عالی عمل کنند.

توقف بهره‌برداری در 150 هزار هکتار جنگل‌های شمال

جلالی درباره طرح تنفس جنگل‌های شمال که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و به دستور وزیر جهاد کشاورزی از آبان‌ماه امسال اجرایی شده است، اعلام کرد: توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های شمال از سه سال گذشته با مصوب هیات دولت در دستور کار قرار گرفت و تنها قطع درختان شکسته، افتاده و ریشه‌کن مجاز شمرده شد و با اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال تا پایان امسال بهره‌برداری از 150 هزار هکتار در جنگل‌های شمال متوقف می‌شود و در آن مناطق قرارداد جدیدی منعقد نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در طول سه سال آینده باید تمامی این طرح‌ها تسویه‌حساب کنند و طرح‌هایی که قرارداد آنها در این مدت تمام می‌شود به هیچ عنوان تصویب نخواهد شد و از سال چهارم برنامه هیچ‌گونه بهره‌برداری از جنگل‌های شمال نخواهیم داشت که تا سال 98 این طرح به صورت کامل اجرا شود.

اعتبار 100 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی برای بیابان‌زدایی

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: روز گذشته در مجلس قرار شد یکصد میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بحث بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار اختصاص پیدا کند که به همراه 30 میلیارد تومان اعتبار ویژه ریزگردهای استان خوزستان که از محل ماده 10 و 12 حوادث غیرمترقبه تخصیص می‌یابد، به نظر می‌رسد 100 درصد این اعتبارات پرداخت شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در زمینه پرونده‌های زمین‌خواری نیز روند نزولی داشته‌ایم که نشان‌دهنده حساسیت، نظارت و پیگیری مسوولانه‌ای بوده که نسبت به گذشته بیشتر شده است. البته در زمینه تشکیل پرونده مربوط به تجاوز به مراتع و زمین‌های کشاورزی افزایش داشته‌ایم اما دستگاه قضایی برخوردهای مناسبی در این زمینه داشته و همکاری‌های بین‌سازمانی نسبت به گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران