پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352130 تاریخ : 1397/04/20-18:23:28
,12,13,
قاچاق بالای دام سبک و سنگین مانع ثبات قیمت گوشت قرمز

گزارش

قاچاق بالای دام سبک و سنگین مانع ثبات قیمت گوشت قرمز

در خرداد ماه سال جاری صادرات دام به منظور مدیریت عرضه و تقاضا و جلوگیری از روند افزایش قیمت گوشت قرمز بویژه گوشت گوسفندی صادرات دام زنده ممنوع شد.

به گزارش بانک و صنعت ، صادارت بز و گوسفند در بسیاری از کشورها رواج دارد. صادرات دام زنده علاوه بر ارز آوری و اشتغال باعث ایجاد تولید در صنعت دام پروری شده است. طبق آمارهای به دست آمده تولید و مصرف دام در کشورهای خاورمیانه بیش از سایر کشورها بوده است. 

براساس گزارش های به دست آمده بیشترین سهم صادرات دام به ترتیب بین کشورهای سودان، سومالی، اردن، استرالیا، رومانی، اسپانیا، اتیوپی و ایران در رتبه هشتم صادرات دام قرار دارد که ارزش صادرات دام زنده در ایران بیش از 76 میلیون دلار اعلام شده است.

در شش ماهه نخست سال گذشته براساس آمار ارائه شده از گمرک 1333 تن انواع گاو به ارزش 4 میلیون دلار از ایران به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و کویت صادر شده است که بیشترین سهم از خریدار دام از ایران را عراق با ارزش 2 میلیون و 300 هزار دلار را به خود اختصاص داد.

این در حالی است صادرات گوسفند زنده بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار داخلی و بجهت تامین گوشت گوسفند مورد نیاز کشور صادرات دام زنده از سال 95 ممنوع اعلام شده بود و تنها صادرات دام زنده در این مدت به عمان با وزن 642 تن بوده است.

پیش از این، دام زنده ایران به طور مستقیم به کشورهای عمان، قطر و امارات و به صورت غیر مستقیم به کشورهای بحرین و عربستان صادر می‌ شد که در حال حاضر این صادرات تنها به عمان انجام می‌شود.

در دی ماه سال گذشته – دی 1396 - بود که دوباره صادرات دام زنده مشروط بر اینکه واردات گوشت گوسفندی هم برای تنظیم بازار و نیز جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز در پی از سرگیری صادرات دام زنده گذاشته شده است.

در خرداد ماه سال جاری صادرات دام به منظور مدیریت عرضه و تقاضا و جلوگیری از روند افزایش قیمت گوشت قرمز بویژه گوشت گوسفندی صادرات دام زنده بطور موقت تا زمان عبور از این فصل ممنوع است.

طی سال‌ های گذشته همواره صادرات دام زنده به جز در مقاطعی خاص، آزاد بوده و دام سبک از مرزهای غربی و دام سنگین از مرزهای شرقی کشور صادر شده است، چراکه پیش از این و در سال‌ های نه چندان دور شاهد قاچاق دام زنده از همین مرزها بودیم.

در تاریخ 10 خرداد سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در طی بخشنامه ای به 31 سازمان استانی خود اعلام کرد: واردات دام زنده بلامانع است.  « واردات دام زنده بلامانع است/ ضوابط بهداشتی رعایت شود »

این در حالی است که علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: در بازار گوشت قرمز از 15 خرداد کاهش قیمت را شاهد بودیم که به دستور وزرای صنعت و کشاورزی مبنی بر عدم خروج دام زنده از کشور این کاهش رقم خورد. ولی اما متاسفانه با توجه به قاچاق بالایی که در زمینه دام سبک و سنگین از کشور داریم مجددا به جای قبل بازمی‌گردیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران