پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 265335 تاریخ : 1395/11/05-16:24:54
,5,
فناوری پیل سوختی اکسید جامد کشور رونمایی شد

فناوری پیل سوختی اکسید جامد کشور رونمایی شد

رونمایی از فناوری پیل سوختی اکسید جامد با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی امروز (سه شنبه) با حضور «ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو صورت گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، این فناوری در حاشیه نخستین روز از سومین همایش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها در محل پژوهشگاه نیرو رونمایی شد.

پیل های سوختی اکسید جامد تجهیزات نوین تبدیل انرژی هستند که به دلیل مزایایی مانند بازده بالا، آلودگی زیست محیطی اندک، توانایی استفاده از گستره وسیعی از سوخت ها و آلودگی صوتی پایین، جایگاه ویژه ای در تامین انرژی جهان در آینده خواهند داشت. 
با توجه به اهمیت فناوری هیدروژن و پیل سوختی، سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی در کشور تصویب و همسو با اهداف این سند در اردیبهشت ماه سال 1392 از نخستین استک پیل سوختی اکسید جامد بومی رونمایی شد.
در همین پیوند، مدیر گروه پژوهشی انرژی های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو امروز به خبرنگار ایرنا گفت: پیل سوختی اکسید جامد دارای بازدهی بالایی برای تولید برق است و می‌تواند بصورت همزمان تولید برق و حرارت (سی.اچ.پی-CHP) را تامین کند.
«شهریار بزرگمهری» افزود: با توجه به نقشه راه توسعه فناوری‌های پیل سوختی و هیدروژن که در سال 1384 برای توسعه این حوزه از فناوری‌ها تدوین شده بود طرح تدوین دانش فنی ساخت تک سل پیل سوختی اکسید جامد* (اس.او.اف. سی-SOFC) از سال 1386 در یک مناقصه عمومی از طرف سازمان انرژی های نو ایران (سانا) به پژوهشگاه محول شد. 
به گفته این مسوول، از آن سال تاکنون برای توسعه این فناوری چهار طرح اصلی در پژوهشگاه نیرو اجرا شده که شامل تدوین دانش فنی ساخت تک سل پیل سوختی اکسید جامد، استک 100 وات پیل سوختی اکسید جامد با سوخت هیدروژن، استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت در تک سل پیل سوختی اکسید جامد و نیز تدوین دانش فنی طراحی و ساخت استک پیل سوختی اکسید جامد با استفاده مستقیم از سوخت گاز طبیعی است که جزو پروژه های اصلی و شاخص این حوزه در پژوهشگاه و کشور به شمار می روند. 
وی اضافه کرد: طرح آخر که تدوین دانش فنی طراحی و ساخت استک پیل سوختی اکسید جامد با قابلیت استفاده از سوخت مستقیم گاز طبیعی است، امسال به طور کامل و با موفقیت به پایان رسید و آزمایش های مدت دار و عملکردی بر اساس قرارداد امضا شده با سازمان انرژی های نو ایران با موفقیت کامل پایان یافت.
بزرگمهری تاکید کرد ایران به دلیل دارا بودن منابع غنی گاز و همچنین زیرساخت وسیع شبکه گاز رسانی کشور می تواند از انرژی گاز طبیعی استفاده قابل توجهی داشته باشد. 
وی یادآوری کرد: پیل سوختی اکسید جامد دارای بازدهی بالایی برای تولید برق است؛ همچنین می‌تواند به صورت همزمان تولید برق و حرارت (CHP) را تامین کند که بازده این سامانه ها را به بالای 90 درصد می رساند و می‌تواند صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی در ایران داشته باشد. 
مدیر گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو ادامه داد: این فناوری جزو فناوری‌های جدید است که حتی در کشورهای پیشرفته به بلوغ کامل نرسیده است و در صورت مدیریت صحیح بودجه و برنامه‌های تدوین شده، می‌توانیم حتی در منطقه و آسیا این فناوری را به عنوان یک کشور پیشتاز توسعه دهیم.
وی به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: استفاده از پیل سوختی اکسید جامد مزایای زیادی دارد که افزایش بازده یکی از آنهاست، همچنین از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری می کند. 
به گفته این مسوول، پیل سوختی افزون بر صرفه جویی در مصرف آب، می‌تواند آب نیز تولید کند، همچنین دارای آلودگی زیست محیطی تقریبا صفر است. 
وی اعلام کرد: این طرح با همکاری 13 نفر از متخصصان پژوهشگاه نیرو در مدت سه سال به نتیجه رسید و برای اجرای آن نزدیک به سه میلیارد ریال از طرف سانا و یک میلیارد ریال از طرف پژوهشگاه نیرو بودجه تامین شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 451
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران