پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252983 تاریخ : 1395/10/07-17:04:26
,16,17,
فعالان اقتصاد زیرزمینی کمتر چک برگشتی دارند!

فعالان اقتصاد زیرزمینی کمتر چک برگشتی دارند!

به گفته مهدی تقوی، بخش غیرواقعی اقتصاد که حساب های شفافی ندارند و بیشترین معاملات غیررسمی را انجام می دهند، کمتر چک برگشتی دارند اما بخش خصوصی و بنگاه های خرد و متوسط چک برگشتی بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، معضل چک برگشتی همواره یکی از مشکلات سیستم پولی و مالی کشور بوده که البته بر حسب شرایط اقتصادی گاه در حد معمول بوده است و گاه نیز تشدید می‌شود. از این رو، میزان چک‌های برگشتی، سنجه‌ای نیز برای ارزیابی وضعیت کسب‌وکار در کشور محسوب می‌شود.

در شرایط حاضر، از یک‌سو بالا رفتن آمار چک‌های برگشتی و به تبع آن عدم تمایل به معاملات اعتباری و از سوی دیگر مشکل کمبود نقدینگی در بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی که امکان معاملات نقدی را از آنان سلب می‌کند، موجب توقف بسیاری از معاملات و تشدید رکود شده است.

طبق آخرین آمار چک های برگشتی که بانک مرکزی اعلام کرده نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مقطع 10 ماهه دی‌ماه 1393 لغایت مهرماه 1394 از نظر تعداد 2/9 درصد و مبلغ 2/6 درصد بوده است. بر این اساس، وضعیت چک‌های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ نیز در این بازه زمانی به ترتیب 267 میلیون فقره و 5636 هزار میلیارد تومان با میانگین مبلغ 13/7 میلیون تومان است که از این تعداد، جمعا 7/8 میلیون فقره چک‌ به مبلغ 94 هزار میلیارد تومان با میانگین مبلغ 12 میلیون تومان، چک برگشتی بوده است.

بنا بر آمارهای بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، حدود 64 میلیون قطعه چک به ارزش بیش از 3 میلیون میلیارد ریال در کشور و سیستم بانکی تبادل شده که بر این اساس، نسبت چکهای برگشتی به کل چکهای مبادله شده در مهرماه سال جاری نسبت به فروردین‌ماه امسال، از نظر تعداد 0.2 درصد و از نظر مبلغ 3 درصد کاهش یافته است.

هرچند که تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به شرایط رونق و رکود اقتصاد و افت‌وخیزهای فصلی ناشی از آن بستگی دارد اما متولیان اقتصاد کشور، تغییر در حجم اقتصاد و نقدینگی را به‌عنوان علل افزایش آمار چک‌های برگشتی برمی‌شمرند. با بالا رفتن آمار چک های برگشتی و کم شدن معاملات اعتباری، با توجه به مشکل کمبود نقدینگی در بسیاری از فعالیت های تولیدی و خدماتی به نوعی بازار قفل و رکود در آن تشدید می شود.

بررسی ها نشان می دهد نسبت مبلغ 46 هزار میلیارد تومانی چک‌های برگشتی به رقم نقدینگی 492 هزار میلیارد تومانی در سال 1392 (زمان تحویل به دولت یازدهم) معادل 9.34 درصد است.

در همین راستا، مهدی تقوی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی معتقد است؛ طبق آمار رسمی حدود 3 درصد از تمامی چک های مبادله شده برگشتی است اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر می رسد این میزان بیشتر نیز باشد اما نکته مهم افزایش یکباره حجم چک های برگشتی در سال های اخیر است.

وی ادامه داد: در شرایط رکودی حجم معاملات به شدت کم شده و به تبع آن میزان چک های صادرشده نیز کاهش می یابد اما به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی تعداد چک های برگشتی بیشتر می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، بخش غیرواقعی اقتصاد که حسابهای شفافی ندارند و بیشترین معاملات غیررسمی را انجام می دهند کمتر چک برگشتی دارند اما بخش خصوصی و بنگاه های خرد و متوسط بیشتر چک برگشتی دارند که این مساله از فضای نامناسب کسب و کار،‌ اشکالات قانون و ناکارآمدی اقتصاد دولتی سرچشمه می گیرد.

تقوی در پاسخ به این سوال که چرا افراد با وجود اینکه اطلاع دارند در حسابشان پولی نیست اما مبادرت به کشیدن چک می کنند؟ گفت:  این اتفاق از دو دلیل عمده سرچشمه می گیرد یا به قصد کلاه برداری است و یا شخص قرار است پولی از بابت خدمات یا معامله ای دریافت کند اما نمی تواند مطالباتش را وصول کند و به تبع آن چک خودش هم برگشت می خورد.

این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: بانک ها باید با استفاده از ابزارهای جدید پولی و مالی و رفع موانع قانونی اعتماد به چک و اعتبار را به این ورق بهادار باز گردانند.
میزان بالای چک های برگشتی فضای کسب و کار کشور را مه آلود کرده و بی اعتمادی به سیستم بانکی را افزایش می دهد. به همین دلیل، بانک مرکزی باید با بخشنامه و دستور العمل استفاده از چک را برای افرادی که چک برگشتی دارند، سختگیرانه تر کرده و از سوی دیگر قوه قضاییه نیز هزینه صدور چک بلامحل را برای صادرکننده چک بالا ببرد تا شاهد کاهش آمار چک برگشتی باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 383
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران