پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306607 تاریخ : 1396/07/24-14:52:20
,6,10034,
فضای مجازی برای خودروها امن است

فضای مجازی برای خودروها امن است

اینجا قیمت حکمرانی می‌کند، قیمت‌ها استثنایی است، همان ضرب‌المثل آتیش زدم به مالم، خودروی صفر، زیر قیمت بازار در کلکسیونی از رنگ‌ها و مدل‌ها گردآوری شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، انگشت حیرت را زمانی بر دهان می‌گیرید که گذرتان به کانال‌ها و سایت‌های خرید و فروش خودرو و موتورسیکلت می‌افتد. تحویل در کمتر از چند ساعت از ویژگی‌های داد و ستد در دنیای مجازی است. اما واقعیت پشت پرده چه می‌تواند باشد. پلیس فتا مثل همیشه ذره‌بین به دست در فضای اینترنت به دنبال این کانال‌ها و سایت‌ها است؟ آیا انتشار این آگهی‌ها جرم است؟ باید گفت که پلیس فتا مثل همیشه بیدار است و حواسش به همه چیز هست. سرهنگ مهدی کاکوان، رئیس پلیس فتا استان تهران در گفت‌و‌گویی   از جزئیات رصد این سایت‌ها می‌گوید.

انتشار آگهی خودرویی از مصادیق مجرمانه محسوب نمی‌شود


جناب سرهنگ! کانال‌ها وسایت‌های خرید و فروش خودرو و موتورسیکلت رصد می‌شود؟

واحد گشت پلیس فتا به صورت 24 ساعته فضای مجازی را رصد می‌کند. اما موضوعی که در این میان مطرح است این است که انتشار آگهی خودرویی  از مصادیق مجرمانه محسوب نمی‌شود.


بی‌شک شما در فضای مجازی با چنین آگهی‌هایی مواجه می‌شوید و پلیس در این خصوص وارد عمل نمی‌شود؟

ما نمی‌توانیم فردی را قبل از اقدام به جرم دستگیر کنیم. چرا که شخص می‌تواند ادعا کند که به خاطر نیاز مالی قیمت خودرو را زیر قیمت بازار به فروش می‌رسانم. اما به محض اینکه جرمی در این خصوص صورت گیرد و شکایتی شود  پلیس فتا وارد عمل می‌شود  و مشخصات صاحب سایت یا کانال را به دست آورده و در اختیار پلیس آگاهی قرار می‌دهد.


شگردهای کلاهبرداری در خصوص خودرو در فضای مجازی به چه صورت است؟

در مواردی فروشندگان از خریدار می‌خواهند که مبلغی را به حساب آنها واریز کنند تا خودرو را نفروشند. این مبلغ به دلیل اینکه خودرویی فروخته نمی‌شود کلاهبرداری محسوب می‌شود. یا گاهی با فروشندگان در محلی خلوت قرار می‌گذارند و نقشه سرقت را اجرا می‌کنند. گاهی هم خودروهای سرقتی که سند و نمره شده‌اند را به خریداران می‌فروشند.


علت این ارزانی چه می‌تواند باشد؟

بیشتر این کانال‌ها و سایت‌ها با شگردهای مختلفی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و ارزانی یا به خاطر رسیدن به خواسته‌ها است، یا اینکه بسیاری از آپشن‌هایی که روی ماشین هست را حذف می‌کنند.


تاکنون شکایتی از کانال‌ها بابت فروش خودرو داشتید؟

نه هیچ موردی تاکنون گزارش نشده است.


تا به حال سایت فروش خودرویی هک نشده است؟

ما هک سایت نداریم، اما سال گذشته یک مورد  فیشینگ (فیشینگ یک تکنیک مهندسی اجتماعی است که به‌ وسیله یک هکر یا حمله‌کننده برای دزدیدن اطلاعات حساس مانند نام کاربری، رمز عبور و رمز کارت‌های اعتباری استفاده می‌شود) داشتیم. فردی به این شیوه اقدام به کلاهبرداری کرده بود که خیلی زود دستگیر شد.


چگونه سرقت به شیوه فیشینگ صورت می‌گیرد؟

کلاهبرداران در فضای مجازی، یک سایت با نام و مشخصات سایت اصلی درست می‌کنند. خریدار به جای اینکه آدرس سایت را در فضای مجازی جست‌و‌جو کند اسم سایت را می‌زند. با دیدن اولین صفحه و بدون آنکه آدرس سایت را کامل چک کند که شباهت زیادی به سایت اصلی دارد وارد می‌شود. در اینجا است که فرد با این تصور که سایت خرید همان سایت اصلی است  پول را به حساب فرد کلاهبردار واریز می‌کند که در فضای مجازی به این نوع کلاهبرداری فیشینگ می‌گویند.


این مورد مربوط به کدام سایت بود؟

اواخر سال گذشته و در مورد ایران‌خودرو بود که البته در دومین یا سومین مورد بود که فرد شناسایی و دستگیر شد.


در مورد موتورسیکلت‌های سنگین چطور؟ خرید و فروش این موتورسیکلت‌ها غیر‌قانونی است، چه در فضای مجازی چه در دنیای واقعی، درصورت رصد این آگهی‌ها پلیس فتا چه اقدامی انجام می‌دهد؟

خرید و فروش موتورسیکلت‌های سنگین در حیطه کارآگاهان قاچاق کالا است. با مشاهده چنین سایت‌ها و کانال‌هایی بلافاصله مشخصات صاحبان، فروشندگان یا خریداران در اختیار کارآگاهان قاچاق کالا قرار داده می‌شود تا آنها اقدامات لازم را انجام دهند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 332
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران