پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351417 تاریخ : 1397/04/06-09:56:57
,23,17,
فرهنگ سازی مالیاتی موجب مشارکت بیشتر مودیان می شود

یادداشت:

فرهنگ سازی مالیاتی موجب مشارکت بیشتر مودیان می شود

مالیات به عنوان مهم ترین ابزار سیاست مالی دولت در تدوین سیاست های اقتصادی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه نظام مالیاتی درکلیه جوامع ابزاری تعیین کننده درچگونگی نیل به توسعه اقتصادی، تامین عدالت اجتماعی، وسازمان دهی فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد به عبارت دیگر نظام مالیاتی علاوه بر تامین منابع دولت می بایستی در خدمت تولید وتشویق سرمایه گذاری توزیع مجدد درآمد، رونق بازار سرمایه وفراهم کننده رفاه عمومی بیشتر باشد.

بانک و صنعت، پرداختن به مقوله مالیات مستلزم ایجاد بستر وفرهنگ سازی مناسب است باید پذیرفت تا زمانی که افراد یک کشور از اهمیت مالیات وکارکرد های آن غافل باشند; هرگز نمی توان انتظار داشت که آنان انگیزه کافی برای پرداخت داشته باشند و باید با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت مودیان در پرداخت مالیات می شود را اجرایی کرد.

بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است.
پایبندی مودیان به تکالیف قانونی خود، هدفی است که همه نظام های مالیاتی جهان در آرزوی تحقق آنند و تحقق این مهم درگرو اشاعه فرهنگ مالیات وفرهنگ داوطلبانه پرداخت آن می باشد. درواقع میزان همکاری افراد با نظام مالیاتی وتمایل آنان به پرداخت مالیات، به درجه رشد اجتماعی و اعتماد مردم نسبت به رسالت نظام مالیاتی بستگی دارد.
فرهنگ سازی در عرصه ی مالیات فقط به مردم مربوط نمی شود بلکه دولت نیز در این زمینه وظایفی دارد. در هر کشوری مردم و دولت دوطرف نظام مالیاتی هستند وبرای این که نظام مالیاتی با حداکثر کارآمدی و اثر بخشی همراه شودبا ید دو طرف از یکدیگر شناخت جامعی داشته باشند و به طور مستقیم وغیر مستقیم بتوانند رفتار یکدیگر را ارزیابی واعتماد سازی کنند و اگر به دنبال پیشرفت اقتصادی، اجتماعی هستیم می بایست این امر با مشارکت عمومی صورت بگیرد و برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، سطح فرهنگ پرداخت مالیات را درجامعه به گونه ای ارتقا داد که مالیات دادن برای مردم مانند انجام عبادت، پرداخت خمس مال باشد.
اطلاع رسانی و در کنار آن عنصر آموزش نیز به عنوان یک اصل کاربری وزیر بنایی محور بر نامه های استراتژی نظام مالیاتی کشوردر امر فرهنگ سازی مالیاتی محسوب می شود و آگاه ساختن مردم از آثار مثبت پرداخت مالیات درجامعه وجلب اعتماد متقابل بین مودی و نظام مالیاتی، ایجاد اطمینان از هزینه کرد مالیات پرداختی در گسترش رفاه اجتماعی از جمله عوامل گسترش فرهنگ مالیاتی در راستای اجرای سیاست مذکور است.
اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت تنها برای ساختن فردایی بهتر برای آن ها وفرزندانشان است، آن وقت معضلی به نام فرار مالیاتی برای دولت وکابوسی به نام مالیات برای مودیان وجود ندارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 132
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران