پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279976 تاریخ : 1396/03/04-17:53:28
,16,
فرصت تاریخی برای جهش فناوری

فرصت تاریخی برای جهش فناوری

اسناد بالادستی، نگاه دولتمردان، توان مناسب بخش خصوصی، کوچ سرمایه‌ها به سمت فناوری‌، عِده و عُده متخصصان و از همه مهم‌تر مطالبه‌گری مردم در این خصوص، فرصت را برای جهش فناوری و توسعه پایدار بیش از هر زمان دیگری آماده کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی مرکز فابا ، با حماسه 29 اردیبهشت و تداوم دولت تدبیر و امید، فرصتی تاریخی برای جهش فناوری و پیشرفت و توسعه یافتگی بیش از هر زمان دیگری مهیاست برای اثبات این ادعا چند نکته را به اختصار یادآوری میکنیم.

  1.  مروری بر تاریخ یکصد ساله گذشته این سرزمین نشان میدهد که یکی از پایههای توسعه و پیشرفت اینسرزمین  همیشه «لنگ‌ » بوده است؛ یا درک دقیقی از توسعه یافتگی در میان مردم وجود نداشته و بخشخصوصی از توانمندی لازم برخوردار نبوده است یا موانع متعددی در ساختار حاکمیتی و دولتی در برابرچنین مهمی، حاکم بوده استکمتر مواقعی را به یاد داریم که مطالبات مردمی و بخش خصوصی باسیاستهای کلان، همسو قرار گرفته باشند و حتی در صورت همسویی، درک و توان لازم در بخش خصوصی نبوده تا بتواند از این همسویی و تسهیل سیاستها بهره بگیرد.  بدیهی است که توسعه نیزبدون مشارکت بخش خصوصی، بیشتر همانند یک شوخی و چیزی شبیه آب در هاون کوبیدن است چرا که عمر دولتها کوتاه،‌ سیاستها ناپایدار و انگیزهها در ساختار دولتی کم رمق است.
  2. مؤلفهها و شاخصهای توسعه یافتگی در هزاره سوم تغییرات زیادی کرده استفناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان مقوم و پیشران توسعه یافتگی، به رکن رکین آن تبدیل شده است.
  3. برنامه ششم توسعه، درک درست دولتمردان فعلی از جایگاه فناوری و وعدههای بلند رئیس منتخب دولت دوازدهم در این خصوص، چشمانداز مناسبی را ترسیم کرده است.
  4.  عِده و عُده متخصصان ایرانی در حوزه فناوری، توسعه شرکتهای خصوصی در این عرصه، کوچ سرمایهها به این حوزه و از همه مهمتر تلاش گسترده بخش خصوصی با محوریت فناوریهای نوین، تاحدود زیادی خلأهای تاریخی کشور ما را در بهرهگیری از توان بخش خصوصی پر کرده است.
  5. تسهیل روابط خارجی با محوریت تبادلات مالی و تجارت الکترونیک، ضرورت دستیابی به آخرین استانداردها، فرایندها و فناوریهای نوین را بر همگان روشن ساخته است.
  6. معضلات و گرههای سفت و سخت کلان شهرها از جمله ترافیک، آلودگی هوا و ... بستر را برای هوشمندسازی شهر وسرمایهگذاری در این عرصه، مهیا ساخته است و  عموم منتخبین مردم در شوراها نگاهمثبت و به روزی به آن دارند.
  7. شفافسازی امور در دستگاههای دولتی و حتی برون سپاری آنها به بخش خصوصی،‌ فرصت را برای دولت الکترونیک آماده کرده است.
  8. میزان استفاده مردم از گوشیهای هوشمند، تبدیل اینترنت به اکسیژن حیات مردم و بهرهگیری از شبکههای اجتماعی، به معنای نفوذ فناوری اطلاعات در تار و پود زندگی مردم است.

بر این فهرست میتوان، موارد متعدد دیگری را از جمله اشتغالزایی، تولید ثروت و ... با بهرهگیری از فناوری اطلاعات افزود.

خلاصه اینکه اسناد بالادستی، نگاه دولتمردان، توان مناسب بخش خصوصی، کوچ سرمایهها به سمت فناوری، عِده و عُده متخصصان و از همه مهمتر مطالبهگری مردم در این خصوص، فرصت را برای جهش فناوری و توسعه پایدار بیش از هر زمان دیگری آماده کرده است.

بهرهگیری از این فرصت، نیازمند تعامل بیشتر بخش خصوصی با مراکز تصمیمگیری، تعاملات بخش خصوصی با صاحبان فناوری دنیا و از همه مهمتر درونزا کردن آن در ساختار صنایع و بخشهای مختلف است و صد البته این نگرانی هم کم و بیش وجود دارد که با تسهیل روابط خارجی تنها ایران را به مرکز واردات تجهیزات فناورانه مبدل سازیم واز جان مایه فناوری همچون قرن بیستم وعصر صنعتی شدن غفلت کنیم.

 امید است که بخش خصوصی با درک این فرصت تاریخی بیش از انتقال تکنولوژی به انتقال دانش فناوری همت گمارد و توسعهای درونزا با محوریت فناوری اطلاعات، به ارمغان آورند.

محمدمراد بیات | مدیر عامل مرکز فابا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران