پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267307 تاریخ : 1395/12/07-11:36:02
,17,
فرش قرمز پاکستان زیر پای سران اکو

فرش قرمز پاکستان زیر پای سران اکو

پاکستان روزهای هشتم تا یازدهم اسفند ماه جاری به ترتیب میزبان اجلاس کارشناسان ارشد، وزیران خارجه و سران کشورهای عضو سازمان همکاری های منطقه ای(اکو) از جمله جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، به دلیل اهمیت فوق العاده این اجلاس برای تمام اعضای اکو به ویژه کشور میزبان، اسلام آباد خود را برای استقبالی باشکوه از میهمانان عالی و میزبانی هرچه بهتر این اجلاس آماده کرده است.

سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی ظهر شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی برای تشریح اهداف، برنامه ها و محورهای سیزدهمین اجلاس سران اکو، اظهار داشت که سران بیشتر کشورهای عضو این سازمان منطقه ای برای شرکت در اجلاس سران اعلام آمادگی کرده اند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ازجمله عالی ترین میهمانان اجلاس سران اکو در اسلام آباد خواهد بود. 
این نخستین تجربه دکتر روحانی در زمینه شرکت در اجلاس سران اکو به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران است. نشست قبلی سران اکو در سال 1391 در باکو برگزار شد و رئیس جمهوری وقت ایران در آن شرکت کرد.
سفر جاری دکتر روحانی به پاکستان، دومین سفر وی به این کشور همسایه در سال جاری خواهد محسوب می شود. وی در دهه اول فروردین ماه سال جاری نیز در سفری دوجانبه، میهمان دولت پاکستان بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم با شرکت در بیست و دومین اجلاس وزیران امور خارجه اکو در روز دهم اسفند، ریاست دور وزیران خارجه اکو را به همتای پاکستانی خود واگذار خواهد کرد.
همچنین مجید بیزمارک مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه ایران به عنوان نماینده کشورمان در نشست کارشناسان ارشد اکو در روزهای هشتم و نهم اسفند حضور خواهد یافت.
سرتاج عزیز در نشست خبری امروز خود، شعار اصلی این اجلاس را گسترش اتصال میان کشورهای اکو با هدف پیشرفت و توسعه منطقه اعلام کرد و گفت که در این اجلاس، طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان به عنوان یک طرح بزرگ اتصال دهنده کشورهای منطقه، بطور ویژه مورد توجه قرار خواهد کرفت.
به گفته سرتاج عزیز، نمایندگانی از سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی به عنوان ناظر در اجلاس اکو در اسلام آباد حضور خواهند یافت.
وی همچنین اظهار داشت که در اجلاس اسلام آباد، افق برنامه های سازمان همکاری های اقتصادی تا سال 2025 مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت که مواردی شامل اجرای قرار داد تجارت آزاد میان کشورهای عضو اکو، توسعه ترانزیت و حمل و نقل، کشتیرانی و خطوط ریلی و جاده ای، همکاری های بانکی، تجارت و سرمایه گذاری، کمک به بازسازی افغانستان و ... از جمله مهم ترین موضوع های دستور کار اجلاس سران اکو در اسلام آباد خواهد بود.
این مقام پاکستانی با اشاره به طرح بزرگ راهروی اقتصادی چین-پاکستان، ایجاد راه های ارتباطی و اتصال کشورهای منطقه به ویژه اعضای اکو به یکدیگر را برای تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری، بسیار حائز اهمیت دانست و گفت که در اجلاس اسلام آباد تلاش خواهد شد تا زمینه ملحق شدن کشورهای منطقه به راهروی اقتصادی چین-پاکستان فراهم شود.
سرتاج عزیز همچنین به احتمال برگزاری دیدارهای دوجانبه میان مقامات و سران کشورهای کشورهای عضو اکو در حاشیه اجلاس اسلام آباد اشاره کرد و گفت: پاکستان نهایت تلاش خود را برای میزبانی و برگزاری هرچه بهتر و باشکوه ترین این اجلاس مهم انجام خواهد داد.
جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند.

تاریخچه اکو
سازمان همکاری اقتصای معروف با نام اختصاری اکو(Economic Cooperation Organization) یک بلوک مهم اقتصادی ـ منطقه‌ای است امروز 10 کشور آسیایی و اروپایی عضو آن هستند و پایه های اصلی آن در توسط ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1964 میلادی بنا شد. 
این سازمان از سال 1964 میلادی فعالیت خود را در قالب نام نام آر. سی. دی (Regional Cooperation for Development) که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه ای است، آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلام ایران در سال 1357 هجری شمسی، کار این سازمان با وقفه ای حدود هفت ساله مواجه شد و در سال 1364، این سازمان همکاری منطقه ای، این بار با نام اکو، حیات خود را از سر گرفت.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، افغانستان و شش کشور استقلال یافته منطقه آسیای میانه وقفقاز شامل ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان به جمع اکو افزوده شدند و به مناسبت افزایش اعضای سازمان همکاری های اقتصادی از سه کشور به 10 کشور، روز هفتم آذر 1371، به عنوان روز اکو نامگذاری شد.
این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، حدود 450 میلیون نفر جمعیت و حدود هشت میلیون کیلومتر مربع مجموع وسعت کشورهای عضو، از امکانات نفت، گاز، منابع طبیعی مختلف و صنایع گوناگون برخوردار است.
دبیرخانه و بخش فرهنگی سازمان اکو در تهران، دفتر اقتصادی آن در ترکیه و دفتر علمی آن در پاکستان است. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، در تهران است.

چالش های پیش روی سیزدهمین نشست سران اکو به میزبانی اسلام آباد
اکو اگرچه یک سازمان همکاری اقتصادی بین کشورهای منطقه است، اما تحولات سیاسی و اختلافات سیاسی میان برخی اعضا، تا حدود قابل توجهی بر اهداف اقتصادی آن سایه افکنده است. به عنوان مثال، تنش های اخیر در روابط پاکستان و افغانستان، موجب شده تا رئیس جمهوری افغانستان از حضور در نشست سران اسلام آباد صرف نظر کند و افغانستان فقط در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت خواهد کرد.
نبود روابط بانکی قابل قبول میان کشورهای عضو، یکی دیگر از چالش های پیش روی اکو محسوب می شود. ارتباطات کنونی بانکی کشورهای اکو شرایط قابل قبولی ندارد و هزینه معامله بین این کشورها به دلیل استفاده از خدمات بانکی کشور سوم، بسیار بالاست. بانک توسعه تجارت اکو نتوانسته است نقش خود را به خوبی ایفا کند و در این زمینه حمایت های دولت ها بسیار ضروری است.
همچنین اکوتا یا همان موافقت نامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو یا تفاهم نامه تسهیل تجارت با وجود آنکه به امضا رسیده هنوز عملیاتی نشده است.
کشورهای عضو اکو از لحاظ جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی وجوه مشترک بسیاری دارند، اما با گذشت سه دهه از تشکیل اکو، کشورهای عضو این سازمان از سهم مناسبی در مبادلات اقتصادی بین همدیگر برخوردار نشده اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 269
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران