پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399114 تاریخ : 1397/07/24-10:58:05
,23,17,
فرار مالیاتی در اقتصاد ایران

یادداشت

فرار مالیاتی در اقتصاد ایران

در تمامی کشورها بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت از طریق اخذ مالیات تأمین می شود.البته سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها متفاوت بوده و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد. اگر چه فرار مالیاتی حتی در کشورهای دارای یک نظام مالیاتی به طور کامل توسعه یافته نیز مشاهده می شود، ولی این مسئله برای کشورهای در حال گذارو آن دسته از کشورهایی که از نظام های قدیمی جمع آوری مالیات استفاده می کنند، بحرانی تر است.

بانک و صنعت ، فرار مالیاتی مسئله ای است که از چند جهت می تواند بر اقتصاد اثر گذار باشد. نخست اینکه، توانایی دولت را در جمع آوری مالیات و برآوردن نیازهای بودجه ای کاهش می دهد. در واقع، فرارمالیاتی با کاهش درآمدهای مالیاتی، توزیع بار مالیاتی را تحت تأثیر قرار داده و می تواند از طریق محدود کردن گزینه های مورد انتخاب دولت، سیاست مالی را با مشکل روبه رو سازد. دوم اینکه، فرارمالیاتی می تواند یک سری تبعات منفی دیگری نیز برای اقتصاد به دنبال داشته باشد. برای مثال، تحمیل بار بر بودجه دولت، با مشکل روبه رو ساختن تصمیم گیری های اقتصادی، توزیع ناعادلانه ثروت و تأثیر منفی بر پس انداز و انباشت سرمایه بخش خصوصی همراه است.

فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات دو پدیده ای هستند که احتمالا قدمت آنها به خود پدیده مالیات ستانی بر می گردد. هر زمان و هر مکانی که حاکمان تصمیم به وضع مالیات گرفته اند، افراد وبنگاه ها نیز به دنبال فرار و یا اجتناب از پرداخت آن بوده اند. این پدیده در عصر حاضر که به عصردیجیتال نیز معروف است، رو به گسترش بوده و فرصتهای این واحدها بیشتر شده و در عین حال امکان شناسایی آنها نیز مشکل تر گردیده است.
دلایل متفاوت زیادی برای تشریح فرار مالیاتی وجود دارد که به صورت نظری و تجربی موردتجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هنجارها و کنش های اجتماعی، عدالت مالیاتی، فساد ماموران مالیاتی، عدم گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه، عدم مبادله اطلاعات کامل، نبود سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات، عدم استقبال از تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و ضعیف بودن ضمانتهای اجرایی در این مورد، تاخیر دروصول مالیات، مشکلات مربوط به تشخیص علی الراس مالیات، قوانین پیچیده و متعدد، عدم شناسایی مودیان و مستند نبودن میزان درآمد آنها، وجود معافیتهای وسیع و متنوع و... برخی از عوامل فرار مالیاتی می باشند.

سازمان امور مالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 356
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران