پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278216 تاریخ : 1396/01/09-12:11:52
,8,13,
عرضه برنج با قیمت تضمینی در بورس کالا

عرضه برنج با قیمت تضمینی در بورس کالا

مدیر عامل بورس کالای ایران از عرضه برنج با قیمت تضمینی در بورس کالا از ابتدای سال جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه کشاورزان می توانند از هم اکنون برای کسب اطلاعات به سایت بورس کالا مراجعه کنند ، افزود : کشاورزان برنج را با قیمت مورد نظر خود عرضه می کنند و در صورت فروش آن با قیمت کمتر از قیمت های مصوب تضمینی ، تفاوت آن از سوی دولت پرداخت می شود.


وی درباره نحوه عرضه این کالا در بورس گفت: کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز خرید که تاکنون محصول خود را فروخته اند، برنج را تحویل دهند و کد بورسی دریافت و سپس کالا را در بورس کالا عرضه کنند.

سلطانی نژاد ، عرضه برنج در بورس کالا را سبب دست یابی سریع کشاورزان به منابع مالی دانست و گفت: این روش عرضه کالا سبب افزایش کیفیت کالا نیز خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به رشد 200 درصدی عرضه محصولات کشاورزی در سال 95 نسبت به سال 94 افزود: سال 94 حدود ، 700 هزار تن محصول معامله شد که پارسال 2 میلیون و 700 هزار تن بوده است.
 
افزایش 70 درصدی معاملات بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران ارزش معاملات این بازار در سال 95 را معادل 81 هزار و 700 میلیارد تومان و رشد 70 درصدی نسبت به سال 94 اعلام کرد.

حامد سلطانی نژاد ارزش معاملات بورس کالا را در سال 94 معادل 47 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 25 درصد از رشد معاملات بورس در سال 95 مربوط به بازارهای محصولات کشاورزی ، پتروشیمی و فلزی بوده است.

وی پرقدرت شدن بخش کشاورزی را در سال 95 از اتفاقات مثبت بورس اعلام کرد و گفت: جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی نیز از دیگر فعالیت های مورد توجه بورس کالا بوده که سبب عرضه محصولات کشاورزی با قیمت از سوی کشاورزان شده است.

سلطانی نژاد با اشاره به پرداخت بخش عمده ای از پول فروش محصولات به کشاورزان در سال 95 ادامه داد: این اتفاق سبب کاهش بار مالی دولت معادل 700 میلیارد تومان شده است.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات 85 هزار کشاورز در سیستم بورس کالا گفت : این افراد در بورس کالا محصولات خود را عرضه و پول آن را دریافت کرده اند.

مدیرعامل بورس کالای ایران توسعه بیشتر بخش کشاورزی را از برنامه های دارای اولویت اعلام کرد و افزود: پسته و زعفران امسال در بورس کالا عرضه خواهد شد که این رویه سبب کیفیت تر شدن کالا و عرضه آنها به قیمت بازار می شود.

وی عرضه محصولات کشاورزی را در بورس کالا با قیمت تضمنی سبب دستیابی سریع کشاورزی به منابع مالی دانست و گفت: امسال بیش از یک میلیون تن جو و 600 هزار تن ذرت تولید داخل در بورس کالا عرضه خواهد شد.

سلطانی نژاد حضور در بازارهای بین المللی را از اهداف سال 96 سازمان بورس کالا اعلام کرد و ادامه داد: کیفیت، جابجایی پول، تفاوت و استمرار در عرضه از مشکلات پیش رو برای فعالیت در بازارهای صادراتی است که با مکانیسم های بورس می توان این دغدغه ها را برطرف کرد.

مدیرعامل بورس کالا ایران با اشاره به اینکه برای دستیابی به بازارهای صادراتی نیازمند ایجاد زیرساخت هایی هستیم ، افزود : در صورت ذخیره سازی کالا در انبارهای کشورهای هدف صادرات می توان استمرار عرضه را ایجاد کرد و از طریق سیستم عرضه و تقاضای بورس کالا فروش محصولات ایرانی را انجام داد.
 
توسعه معاملات سلف موازی در بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: دولت برای پرداخت مطالبات گندم کاران از ظرفیت بورس کالا استفاده کرد.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به معاملات 5 هزار میلیارد تومانی ابزار سلف موازی در بورس کالا افزود: بیش از 2 هزارو 650 میلیارد تومان از این مبلغ از سوی دولت تامین مالی شد است.

وی با اشاره به سود قابل توجه شرکت کنندگان در معاملات سلف موازی گفت: سلف ، ابزار بلندمدت و آینده نگری است که تحویل پول و کالا در آن در آینده انجام می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به هدف گذاری این سازمان برای رونق بیشتر معاملات سلف در سال جاری ادامه داد: هم اکنون 30 تا 40 درصد معاملاتی که در بورس کالا انجام می شود به صورت مدت دار و سلف است که سبب تامین مالی و کشف قیمت می شود.

سلطانی نژاد با اشاره به طراحی گواهی های سپرده برای معامله کالاهای کم حجم گفت: در این معامله برای یک سکه بهار آزادی و یا یک کیلو ذرت ، یک ورق بهادار طراحی شده است تا افرادی که به دنبال معاملات کالا در حجم کوچک هستند نیز بتوانند در بورس حضور یابند.

وی با اشاره به حضور مرغداران و دامداران در این بخش از خرید محصولات کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی و طلا مشمول این معاملات هستند.

مدیرعامل بورس ایران صنوف ، اتحادیه ها و شرکت های تعاونی را نیز از مخاطبان بورس کالا دانست و گفت: تعاونی ها که بنکداران زیر مجموعه آنها هستند می توانند کالا را از بورس کالا خریداری و در بین بنکداران توزیع کنند.

وی با اشاره به حضور پتروشیمی ها در این نوع خرید ادامه داد: هم اکنون 14 درصد از محصولات پتروشیمی از طریق شرکت های تعاونی خریداری و توزیع می شود.

بنابراین گزارش سلف موازی ؛ قراردادی است که در آن دو طرف ، تعهد می کنند در یک تاریخ مشخص (توافقی است) و با یک قیمت مشخص (توافقی است) یک کالا با کیفیت مشخص (توافقی است) را مبادله کنند.

در این قرارداد دو طرف متعهد هستند که طبق ضوابط قرارداد عمل کنند. خریدار نگران است که قیمت کالا در آینده بالا رود و فروشنده نگران است که قیمت کالا ثابت یا پایین می آید. 

این قرارداد در بازار غیررسمی (خارج از بورس) در کشورهای اسلامی صورت می گیرد.

در بورس کالای ایران این قرارداد اعتبار دارد و به صورت مستمر انجام می گیرد.

در این قراردادها کل مبلغ مورد معامله ابتدا به تحویل دهنده کالا پرداخت می شود یعنی تحویل دهنده کالا در ابتدا پول را می گیرد و در سررسید کالا را تحویل می دهد. 

معاملات سلف به نوعی در شمار قراردادهای آتی قرار می گیرد.البته میان معاملات سلف و قراردادهای آتی تفاوت هایی وجود دارد. 

در غالب کشورها از آنجا که معاملات سلف در خارج از بورس انجام می شود فاقد استانداردهای لحاظ شده در قراردادهای آتی هستند. لذا دو طرف معامله می توانند قرارداد را به نحو دلخواه و براساس نیاز خود به صورت توافقی تنظیم کنند. 

در معاملات آتی، اتاق پایاپای (نهاد تسویه) وجود دارد که مبلغی را به عنوان ودیعه از هر دو طرف در هنگام عقد قرارداد دریافت می کند در حالی که در قرارداد سلف اتاق پایاپای موجود نیست و هر طرف مستقیم نسبت به دیگری مسئول است.(مربوط به کشورهای اسلامی ) قراردادهای آتی در بورس کالا، تحت مقررات و نظارت کمیته معاملات است، اما بازارهای سلف تحت مقررات و ضوابط خاصی نیستند.

در بورس کالای ایران معامله سلف رسمیت دارد و معامله از طریق اتاق پایاپای بورس صورت می گیرد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 247
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران