پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 375153 تاریخ : 1397/06/06-10:36:45
,14,
عرصه و حریم «یکه تپه» قهاوند تعیین شد

به منظور کوتاه کردن دست قاچاقچیان و کشاورزان:

عرصه و حریم «یکه تپه» قهاوند تعیین شد

«یکه تپه» قهاوند و پشته های طبیعی اطراف آن که در یک دهه گذشته مورد تعرض کشاورزان، سود جویان و قاچاقچیان اشیاء عتیقه قرار گرفته و تسطیح شده است تعیین عرصه و حریم شد .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عارف بیگلری سرپرست هیأت باستان شناسی امروز « سه شنبه » با اعلام این خبر گفت : «یکه تپه» که در شهرستان همدان، بخش شراء، دهستان جیجون دشت واقع شده با شماره 25134 در تاریخ 18/12/1387 به ثبت رسیده است.

او افزود: در خلال پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم یکه تپه قهاوند، استان همدان در ضلع شمالی، شمال شرقی و شرقی تپه، در فاصله حدودی 70 متری، تپه ماهورهای کوچکی شناسایی شد. 
وی اظهار داشت : در سطح این تپه ماهورها پراکندگی سفال به وفور به چشم می خورد که هم دوره با سفال های سطح تپه هستند. 
این باستان شناس با اشاره به اینکه علاوه بر سفال ،تکه هایی از بدنه ظروف شیشه ای نیز در سطح محوطه شمال شرقی تپه یافت شد تصریح کرد :در سطح تپه ماهور ضلع شرقی تکه هایی از استخوان انسانی و تکه های از خمره و سفال های دوره اشکانی ( سفال های کلینکی) یافت شد که نشان می دهد احتمالاً این محوطه گورستانی مربوط به دوره اشکانی است.
به گفته بیگلری ،  سفال های یافت شده از سطح و تپه ماهورهای اطراف تپه، معرف دوره ای تاریخی (سفال های کلینکی شاخص دوره ای اشکانی، دوره میانی و اواخر دوره ای اشکانی) و سفالهای دوره (اسلامی  T شکل و لعابدار دوره ایلخانی) هستند.
وی در باره  آسیب رسانی یکه تپه گفت : یکه تپه  و پشته های طبیعی اطراف آن در یک دهه  گذشته توسط سود جویان و  قاچاقچیان اشیاء عتیقه مورد تعرض قرار گرفته است .
او تصریح کرد : این افراد قسمت هایی از  محوطه شمالی را توسط بیل میکانیکی حفاری کرده و باعث تخریب لایه های فرهنگی شده اند به نحوی که در سطح تپه گودال های حفاری قاچاق به وفور دیده می شود که بعضاً عمق آنها به 2 تا 3 متر می رسد.
سرپرست هیأت باستان شناسی افزود :علاوه بر آن هر ساله کشاورزان قسمت های از دامنه تپه را شخم زده ، تسطیح کرده  و به محدوده زمین های کشاورزی خود اضافه می کنند.
او گفت : این شرایط سبب شد که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، برای جلوگیری از ادامه روند این تخریب ها و ساماندهی وضعیت، تعیین عرصه و حریم تپه  مورد بحث را در اولویت کاری خود قرار دهد و  بلافاصله پس از صدور مجوز توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم یکه تپه آغاز شد. 
بیگلری افزود :به طور کلی به منظور انجام عملیات تعیین عرصه و حریم یکه تپه تعداد 12 گمانه در ابعاد 1*1 متر در تمامی جهات (جهات اصلی و فرعی) تپه ایجاد شد که گمانه ها در فاصله تقریبی 15 متر از عرصه ظاهری تپه ایجاد شده اند.
او اظهار داشت : تمامی گمانه ها در رینگ اول پس از کاوش لایه سطحی (Loc:100) که در اثر شخم کاملاً آشفته هستند در لایه دومی (Loc:101) به خاک بکر رسیده و کاوش در گمانه ها به اتمام رسید.
وی در پایان گفت : باتوجه به نتایج حاصل شده از کاوش گمانه ها، عرصه یکه تپه محدود به همون عرصه ظاهری حال حاضر تپه و محدوده ایجاد گمانه ها خط حریم درجه یک تپه در نظر گرفته شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران