پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349496 تاریخ : 1397/03/02-11:00:02
,4,17,
عراق دیگر به نفت احتیاج ندارد؟

تولید برق از گاز طبیعی به جای نفت

عراق دیگر به نفت احتیاج ندارد؟

عامل اصلی این کاهش مصرف نفت، افزایش مصرف گاز طبیعی برای تولید برق است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازاتاق بازرگانی، مصرف و تولید انرژی در کشورها رو به تغییر است. عربستان در فکر فروش مقداری سهام از آرامکو است و می خواهد تنوع اقتصادی و جدای از نفت ایجاد کند و عراق هم در پی افزایش مصرف بیشتر گاز به جای نفت است. به گزارش آژانس بین المللی انرژی، میزان مصرف داخلی نفت خام در عراق تغییر چشمگیری یافته و به نظر می رسد در ماه های اخیر این کشور عمدتاً به سوی مصرف گاز برای تولید برق رو آورده است. خبرنامه تحولات انرژی مرکز پژوهش های مجلس گزارشی در مورد کاهش مصرف نفت و افزایش مصرف گاز در عراق منتشر کرده است. طبق این گزارش در سال 2016، عراق 165 هزار بشکه در روز نفت خام را برای تولید برق مورد استفاده قرار می داد و این میزان در نیمه اول سال 2017، به 170 هزار بشکه در روز رسید. سپس در ماه جولای 2017 به 110 هزار بشکه در روز تقلیل یافت و در ماه آگوست سال گذشته روزانه 70 هزار بشکه نفت خام برای تولید برق استفاده شد، اما این روند کاهشی در ماه سپتامبر به صفر رسید و عراق در این ماه، از نفت خام در صنعت برق استفاده نکرد. اما در ماه نوامبر و اکتبر، حدود 100 هزار بشکه در روز مجدداً در صنعت تولید برق مصرف شد ولی بار دیگر در ماه دسامبر مصرف نفت خام در این صنعت به صفر رسید.

براساس تخمین آژانس بین المللی انرژی، به صفر رسیدن تقاضای نفت خام داخلی برای تولید برق به نظر ناممکن است، ولی سطح مصرف از 40 هزار بشکه در روز بیشتر نخواهد شد.

عامل اصلی این کاهش مصرف نفت، افزایش مصرف گاز طبیعی برای تولید برق است. بخشی نیز به خاطر بهره گیری از گازهای همراهی است که پیشتر فلر شده و بخشی نیز به دلیل واردات گاز از ایران است. عراق هنوز نیمی از گازهای همراه خود را می سوزاند و در این بین شرکت گاز بصره در سال 2017، در میدان های نفتی رمیله، قرنه غربی و زبیر عملیات احیای 2/4 میلیون متر مکعب را انجام داده است. همینطور کارخانه فرآوری گاز در میدان بدره در سه ماه اول سال 2018 حدود 4/4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی بر گاز مصرفی نیروگاه زبیدیه خواهد افزود. علاوه بر این، در ژوئن 2017، عراق واردات گاز طبیعی از ایران را آغاز کرد. این میزان اخیراً از 7 میلیون متر مکعب به 12 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

گاز وارداتی از ایران عمدتاً در بخش برق مصرف می شود و قرار است در محل دریافت گاز از ایران (منصوریه، واقع در استان دیاله) یک نیروگاه جدید گازسوز احداث شود. میزان واردات گاز از ایران نیز از نیمه دوم سال 2018 به 14 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، ایران قصد دارد از نیمه دوم سال جاری میلادی، 25 میلیون متر مکعب در روز گاز به بصره صادر کند. واردات گاز عراق از ایران در تابستان سال گذشته به میزان 30 درصد، جایگزین نفت خام مورد استفاده در صنعت برق این کشور شد و هم اکنون این جایگزینی در سال جاری به 50 درصد افزایش یافته است. در صورت تکمیل و تأمین زیرساخت های مورد نیاز، در نیمه دوم سال 2018 گاز طبیعی جایگزین نفت خام مورد استفاده در صنعت برق عراق خواهد شد. گرچه احداث خط لوله گاز ازسوی عراق کار دشواری است، اما انتظار می رود به طور میانگین در سال 2018 میزان مصرف نفت خام در صنعت برق به 90 هزار بشکه در روز برسد که البته بخش اعظم اصلاحات در نیروگاه های تولید برق در نیمه نخست سال جاری انجام می شود و براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، پس از این تغییرات گازرسانی آغاز می شود. به نظر می رسد این امکان وجود داشته باشد که به جای استفاده از نفت خام در نیروگاه ها رفته رفته مازوت جایگزین آن شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 277
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران