پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310378 تاریخ : 1396/09/14-16:27:59
,17,23,
عدالت اجتماعی ثمره پرداخت مالیات

یادداشت

عدالت اجتماعی ثمره پرداخت مالیات

عدالت اجتماعی به مفهوم برابری در سطوح مختلفی به کار گرفته می شود.

بانک و صنعت، یکی از مهمترین سطوح، برابری در شرایط اقتصادی زندگی افراد است که در اندیشه کارل مارکس به شکل برجسته ای مطرح شده است. دستیابی به عدالت اجتماعی و رونق اقتصادی از آرزوهای هر جامعه ای است، برای رسیدن به این مرحله باید از ابزارهایی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم همانطور که کشورهای پیشرفته این چنین کرده اند.

راه پیشرفت و ترقی بسیاری از کشورهای توسعه یافته از راه کسب مالیات بر درآمد حاصل شده است در صورتی که خیلی از کشورهایی که عقب مانده و یا در حال توسعه باقی مانده اند، دریافت مالیات را جدی نگرفته اند. اصولا دولت ها از طریق وضع مالیات بر درآمد اشخاص متمکن و طبقات مرفه و صرف هزینه برای بهبود وضع زندگی طبقات کم بضاعت، توزیع درآمد را تعدیل نموده و اعتدال بیشتری از نظر توزیع درآمد بین طبقات مختلف جامعه برقرار می سازند. به طوریکه در این کشورها کسانی که از امکانات کشور و جامعه بیشتر استفاده می کنند به همان نسبت مالیات بیشتری می دهند و این یک اصل پذیرفته شده در کشورهای پیشرفته است.
یکی از فلسفه‌های دریافت مالیات، تأمین مالی گروه‌های ضعیف درآمدی از طریق گروه‌های با درآمد بالاست، در همه جای دنیا از مالیات به عنوان ابزاری برای کاهش اختلاف طبقاتی استفاده می‌شود. ثروتمندان مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند و از طریق باز توزیع آن به افراد کم‌درآمد، فاصله کمتر می‌شود. 
دولت ها برای کاهش فاصله طبقات اجتماعی در بسیاری از موارد بدون این که بر مجموع عواید مالیاتی خود افزوده کنند، از طریق تغییر سیستم و نرخ های مالیاتی موجبات انتقال قدرت خرید از یک طبقه به طبقات دیگر جامعه را فراهم می کنند. بدین ترتیب می توان به وضوح مشاهده کرد که سیاست مالیاتی نقش چشمگیری در توزیع درآمد و همسان نمودن طبقات جامعه ایفا می نماید.
بنابراین مالیات در توسعه عدالت اجتماعی، رونق اشتغال، توزیع عادلانه ثروت و عمران و آبادی کشور نقش بسزایی دارد و در این راستا اگر مالیات ها بطور منظم پرداخت شود همه افراد جامعه منتفع خواهند شد.

جامعه ما اکنون با آسیب های مختلفی از جمله بیکاری، اعتیاد و حاشیه نشینی روبرو است که پرداخت به موقع مالیات ها تا میزان زیادی از مشکلات جامعه خواهد کاست و از این رهگذر به عدالت اجتماعی نزدیک تر خواهیم شد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران