پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267954 تاریخ : 1395/12/21-19:19:27
,17,
طیب‌نیا تمام تلاش خود را برای نجات اقتصاد ایران کرد، ولی ...

طیب‌نیا تمام تلاش خود را برای نجات اقتصاد ایران کرد، ولی ...

یک اقتصاددان می‌گوید: وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد اقتصاد ایران با مشکلات ریشه‌ای فراوانی روبرو بود که امکان حل آن مشکلات در این میسر نبود. اگر چه مسئولان اقتصادی از جمله علی طیب‌نیا، تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , حمید دیهیم درباره عملکرد اقتصادی دولت در سه سال گذشته گفت: در بخش وزارتخانه اقتصاد باید بگویم وزیر امور اقتصادی و دارایی در سه سال گذشته تمام تلاش خود را کرد که وضعیت اقتصادی بخش‌های متبوع خود را ساماندهی کند، ولی به هر حال روزهایی بود که دولت حتی پول نداشت حقوق کارمندان خود را بپردازد.

او افزود: خدماتی که طیب‌نیا در سه سال گذشته انجام داد، قابل تقدیر است، ولی موضوع اینجاست که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد و حل مشکلات ریشه‌ای به سادگی امکان‌پذیر نیست. در نظر داشته باشیم که تحریم‌ها در میانه دولت یازدهم برداشته شد و در پسابرجام نیز هنوز نتوانسته‌ایم به طور کامل پول‌های بلوکه شده کشور را بازگردانده و روابط بانکی با دنیا برقرار کنیم. این مشکلات در کنار این است که هنوز درآمدهای نفتی به سادگی به دست ما نمی‌رسد و دولت با مشکلات مالی فراوان از جمله بدهی بالا روبروست.

رئیس انجمن اقتصاددانان بیان کرد: دولت یازدهم وقتی بر سر کار می‌آمد، دولت در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد  بنابران سیاست‌های کاهش تورم را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر نیز مجبور بود برای جبران کاهش درآمدهای خود درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد. در نتیجه وضعیتی رقم خورد که دولت نتوانست آن گونه که لازم بود رونق اقتصادی ایجاد کند. با این حال تاکید می‌کنم وزارت امور اقتصادی و دارایی در سه سال گذشته تمام همت خود را برای بهبود اوضاع به کار گرفت.

او همچنین درباره عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که اکنون سازمان برنامه و بودجه نام گرفته نیز بیان کرد: سازمانی که در دوره احمدی‌نژاد کنار گذاشته شده بود، در دولت یازدهم احیا شد. در حالی که خود سازمان هم با مشکلات مالی زیادی روبرو بود. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با مشکلاتی از قبیل فربه بودن دولت و به موجب آن بالا بودن تعداد حقوق‌بگیران روبروست که به این دولت به ارث رسیده است.

از سوی دیگر یکی دیگر از مشکلاتی که سازمان با آن روبروست وجود خیل عظیمی از مدیران ناکارایی است که فقط هزینه‌ای را به سازمان تحمیل می‌کنند. اینها مواردی بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نمی‌توانست در سه سال گذشته آنها را ساماندهی کند. ضمن اینکه درباره تنظیم برنامه و بودجه توسط این سازمان در چهار سال گذشته نیز باید بگویم که هر قضاوتی درباره برنامه و بودجه توسط این سازمان، مستلزم این است که مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ما در سال‌های گذشته شناخته شود.

این اقتصاددان درباره عملکرد بانک مرکزی نیز بیان کرد: متاسفانه درباره خیلی از بانک‌ها نگرانی وجود دارد که بسیاری زیان‌ده بوده و هنوز وضعیت روشنی درباره خروجی آنها وجود ندارد. امروز یکی از نگرانی‌های مهم اقتصاد ایران بحران بانکی است و متاسفانه در برخی موارد بانک‌ها نتوانستند مبالغ مربوط به سپرده‌های افراد جامعه را پس بدهند و اعتراضاتی در این باره شکل گرفته که در آینده بیشتر خواهد شد. بانک مرکزی در چهار سال گذشته نتوانست این وضعیت را ساماندهی کند و به نظر می‌رسد در این مدت با مشکلات بیشتری هم روبرو خواهد شد. امیدوارم با تدبیری که انتظار می‌رود، برای ساماندهی وضعیت بانک‌ها اقدامات اساسی صورت بگیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران