پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306822 تاریخ : 1396/07/26-17:03:25
,17,
طلب 3 هزار میلیارد تومانی گندم‌کاران از دولت/ پیش‌بینی کاهش 30 درصدی کشت گندم

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران عنوان کرد:

طلب 3 هزار میلیارد تومانی گندم‌کاران از دولت/ پیش‌بینی کاهش 30 درصدی کشت گندم

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران گفت: با توجه به پرداخت نشدن مطالبات گندم‌کاران از محصول سال گذشته و اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی، برآوردها نشان می‌دهد که سطح کشت گندم نسبت به سال قبل 30 تا 40 درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علیقلی ایمانی در مورد آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران که از خرید تضمینی سال زراعی گذشته همچنان باقی مانده، اظهار داشت:‌ 3 هزار و 90 میلیارد تومان به طور متوسط از آخرین تحویل گندم کشاورزان به طور معوق باقی مانده، اما با پیگیری‌ که انجام داده‌ایم، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستور پرداخت آن را داده و بانک مرکزی نیز در بخش تأمین اعتبار دستورات لازم را به خزانه دولت داده است و منتظر تأمین اعتبار هستند.

وی با اشاره به اینکه قول‌های داده شده حاکی از پرداخت مطالبات تا پایان مهرماه است،‌خاطرنشان کرد: خود بنده که 23 خردادماه آخرین محموله گندم را تحویل داده‌ام تنها 50 درصد از پول گندم را گرفته‌ام، در حالی که قانون خرید تضمینی می‌گوید، یک هفته تا یک ماه پس از تحویل باید پول گندم‌کاران پرداخت شود.
 
رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران در پاسخ به اینکه قرار بود تا در صورت تأخیر بیش از یک ماه سود دیرکرد متناسب با نرخ سود بانکی به گندم‌کاران پرداخت شود، تصریح کرد: تا کنون که چنین اتفاقی نیفتاده است و بعید می‌دانم امسال هم چنین مسئله‌ای باشد، مضاف بر آنکه گندم‌کاران حتی راضی هستند که اصل پول گندم را دریافت کنند. 
 
به گفته ایمانی، امسال به دلیل پرداخت نشدن معوقات و مشخص نبودن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش‌رو برآوردهای ما نشان می‌دهد که سطح زیر کشت گندم در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 تا 40 درصد کاهش دارد.
 
نماینده کشاورزان در حوزه کشت گندم گفت:‌البته اگر معوقات کشاورزان پرداخت شود ممکن است این نقیصه کاهش سطح زیرکشت جبران شود، چرا که بسیاری از کشاورزان اکنون پولی برای خرید نهاده‌ها ندارند و از طرف دیگر در مناطق سردسیر که زودتر کشت را آغاز و دیرتر برداشت می‌کنند، هنوز فرصت برای کشت وجود دارد.
 
وی گفت:‌ طبق جلساتی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به توجه به سخنان آقای نوبخت صفر است و از طرف دیگر هجمه‌های زیادی از سوی واردکنندگان برای  گندم تولید داخل وجود دارد با این بهانه که قیمت گندم داخلی گران بوده و کیفیت آن پایین است و واردات گندم مقرون به صرفه‌تر است. 
 
ایمانی تأکید کرد: ظاهراً واردکنندگان در حال مدیریت موضوع هستند و نامهربانی‌های زیادی از جهات مختلف به تولید کشور می‌شود، علیرغم آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها بر حمایت از تولید داخل به ویژه کالاهای استراتژیک تأکید داشتند.
 
به دلیل کاهش قیمت جهانی گندم برخی از مسئولان در بدنه دولت و برخی از واردکنندگان کشت گندم در داخل را مقرون به صرفه ندانسته و آب‌بر بودن و کیفیت پایین را بهانه‌ای برای کشت نکردن این محصول عنوان می‌کنند. از طرف دیگر قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم 650 تومان است، در حالی که نرخ خرید تضمینی این محصول در داخل توسط دولت برای هر کیلو 1350 تومان است که به نظر می‌رسد امسال دولت علیرغم اینکه طبق قانون باید نرخ تورم را در خرید تضمینی لحاظ کند، علاقه‌ای به افزایش قیمت گندم ندارد. 
 
از آنجایی که کشورهایی همچون روسیه و آمریکا قطب تولید گندم در دنیا محسوب می‌شوند و ممکن است با نفروختن این محصول به کشورهایی همچون ایران جنگ اقتصادی تازه‌ای را آغاز کنند، مقام معظم رهبری از چند سال گذشته تولید کالاهای استراتژیک از جمله گندم را در کشور بسیار توصیه کردند، تا حدی که در سال گذشته به خودکفایی گندم رسیدیم


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران