پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315310 تاریخ : 1396/11/23-12:23:20
,7,
طلا پس از نفت اولین جایگزین صادرات / مالیات بر مصرف بجای مالیات ارزش افزوده / ورود سالانه شمش طلا در ایران صفر است

طلا پس از نفت اولین جایگزین صادرات / مالیات بر مصرف بجای مالیات ارزش افزوده / ورود سالانه شمش طلا در ایران صفر است

یکی از مهمترین مواردی که باعث رکود کسب و کار طلا و جواهر شده است ارزش افزوده است که قیمت ارز نیز در این میان بی تاثیر نیست.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت نشست خبری اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر با حضور آیت محمد ولی رئیس جدید اتحادیه، اکبری پور عضو هیئت مدیره، بذر افشان عضو هیئت مدیره، سلمانیان عضو هیئت مدیره با اصحاب رسانه برگزار شد.

 

آیت محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: یکی از مهمترین مواردی که باعث رکود کسب و کار طلا و جواهر شده است ارزش افزوده است که قیمت ارز نیز در این میان بی تاثیر نیست.

محمد ولی گفت: قیمت اصل طلا در جهان ثابت است به طوری که در هر کشور قیمت طلا بر اساس اونس جهانی یکی است. اما در ایران به خاطر عدم ثبات قیمت ارز نوسان قیمت طلا به چشم می‌خورد تا جایی‌که ارز اثر گذار بر قیمت طلا و سکه است.

هیچ یک از اهالی این صنف مخالف پرداخت ارزش افزوده نیستند چرا که 90 درصد اعضای این صنف سالانه مالیات مشاغل و مالیات بر درآمد خود را پرداخت و برگه قطعی از اداره مالیات دریافت می‌کنند.

 

مالیات بر مصرف بجای مالیات ارزش افزوده

رییس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است مصرف کننده باید مالیات جنسی را که خریداری می کنند پرداخت نمایند. در صنف طلا و جواهر بدلیل اینکه اصل و ذات طلا برای مردم سرمایه و برای این صنف ابزار کار محسوب می‌شود نباید به آن مالیات تعلق بگیرد. 

 

جلسات هماهنگی با سازمان امور مالیاتی

محمد ولی با تاکید در برگزاری جلسات متعدد با سازمان امور مالیاتی گفت: هماهنگی‌هایی با سازمان امور مالیاتی درباره حذف مالیات ارزش افزوده برگزار شده، پیرو این هماهنگی دو جلسه با آقای تقوی نژاد و چهار جلسه با آقای مسیح به همراه نمایندگان مجلس برگزار شده است و دولت بر این تصمیم است که در بودجه سه درصد از کل را نهایی کند.

وی ادامه داد: در دنیا 7 کشور وجود دارند که در حال رقابت هستند و با توجه به هزینه بالای این صنعت قطعا دیگر توان رقابت با سایر رقبا وجود نخواهد داشت.

محمد ولی افزود: با هیئتی در کمیسیون تلفیقی بودجه که در رأس آن آقای شکری قرار دارد صحبت‌هایی در زمینه ارزش افزوده مطرح شده و در حال پیگیری و بررسی است.

وی ادامه داد: با این حال نمایندگان مجلس نباید کشور را در زمینه ارزش افزوده با کشورهایی مثل موزامبیک و هلند که در جایگاه مصرف‌کننده قرار دارند مقایسه کرده و اگر قرار به این مقایسه باشد ایران باید با کشورهای چون ایتالیا، ترکیه و کره که صاحب این صنعت هستند مقایسه شود.

 

ورود سالانه شمش طلا در ایران صفر است

محمد ولی با اشاره به اینکه شمش طلا مواد اولیه در این صنعت محسوب می‌شود و با ورود به کشور 9 درصد ارزش افزوده در گمرک از آن اخذ می‌شود گفت: آیا وارد کننده توان آن را خواهد داشت تا بتواند یک کیلوگرم شمش طلا را معادل یک میلیارد و 400 میلیون ریال به اضافه 9 درصد مالیات را وارد و با آن مصنوعات تولید کرده و در بازار عرضه نماید؟ 

قطع نمی‌شود و وارد کننده از گردونه بازار خارج می‌گردد. البته این نظریه مطرح است که مواد اولیه بدون تعرفه وارد کشور خواهد شد؛ درصد زیادی از مصرف داخلی از طلاهای مستعمل و کهنه تامین می‌شود تا دوباره به چرخه تولید بازگردانده شود، در نتیجه ما مواد اولیه 100 درصدی در اختیار نداریم.

 

حراج فروش سکه از طرف بانک مرکزی

آیت محمد ولی درباره عرضه سکه از طرف بانک مرکزی در بازار گفت: کلمه حراج بر روی طلا ، ذات آنرا دچار اشکال می‌کند؛ اگر بانک مرکزی عرضه و تقاضا را تراز و همگن کنند ممکن است بتواند جوابگوی بازار باشد ولی بانک مرکزی نشان داده است که تا به حال هر حرکتی را در بخش فروش سکه، حراجی و ثبت نام انجام داده، سیاست صحیح تنظیم را در نظر نگرفته است.

وی ادامه داد: باید نیاز بازار بررسی شود که آیا نیاز بازار سکه ربع است یا نیم یا تمام یا سکه یک گرمی! این عرضه باید بر اساس تقاضای بازار صورت بپذیرد، به طور کلی سیاست بانک مرکزی باید بر اساس نیاز و تقاضای بازار باشد.

 

اولویت‌های کاری در هیئت مدیره جدید و چشم اندازهای پیش رو

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هیئت مدیره جدید دوماه است که انتخاب شده و مسئولیت‌ها را تحویل گرفته است. از اولویت‌های ما این خواهد بود که هر چالش و مشکل را بررسی و نسبت به حل آنها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در راس مشکلات ارزش افزوده قرار دارد که به کمک نمایندگان محترم مجلس درحال حل این مشکل هستیم.

به سایر مشکلات هم که مشخص شده رسیدگی خواهد شد، این مشکلات شناسایی و شناخته شده هستند و دنبال آن هستیم که بتوانیم این مشکلات را به صفر برسانیم.

 

ورود طلای قاچاق در بازار

محمد ولی درباره طلای قاچاق در بازار گفت: در بازار 20 درصد مصنوعات خارجی و قاچاق وجود دارد که هیئت مدیره و اعضای صنفی با همکاری سازمان‌های مربوطه تلاش می‌کنند تا بتوانند جلوی این ورود غیرقانونی را بگیرند.

وی در ادامه گفت: در عین حال درصدد هستیم با خرید ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز برای تولید مصنوعات و محصولات جدید داخلی، نیازهای بازار را از نظر طرحهای جدید تامین کنیم.

 

نظارت اتحادیه و اتاق اصناف بر طلا فروشان در بحث کالای قاچاق

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قدم اول برای پیگیری خود اتحادیه است که در صورت مشاهده جلوی آن را خواهد گرفت، مضاف بر اینکه در صنعت، معدن و تجارت و سازمان مبازه با کالای قاچاق باهمکاری اتحادیه نظارت‌های لازم انجام می‌گیرد که آمارهایی از برخورد با متخلفین نیز موجود است.

در ادامه جعفریان، نماینده اتاق اصناف گفت: دعوت از کمیسیون اقتصادی مجلس نیز جهت بازدید از کارخانه های ساخت طلا بعمل آمده است، امید بر آن است که باتوجه به وضعیت فعلی ساخت طلا در کشور، کمیسیون اقتصادی این دعوت را پذیرفته و این بازدید از کارخانه‌های طلا صورت پذیرد.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر آن است که طلا پس از نفت می‌تواند اولین جایگزین صادرات و ارز آوری در کشور باشد. با این رویکرد به حول و قوه الهی با همکاری دولت، ایران در صنعت طلا به جایگاه اولیه خود که رتبه‌ای بین 1 تا 7 در جهان داشته بازگردد.

 

حذف مالیات ارزش افزوده از روی اصل طلا

طلا در ایران بعنوان کالایی سرمایه‌ای و پشتوانه ارزی در کشور است. باید مالیات ارزش افزوده از روی اصل آن برداشته شود. همین مشکل باعث شده است که هر مسافر بتواند به کشورهای همسایه سفر کند و تا میزان 100 گرم مصنوعات خارجی را بدون مالیات به کشور وارد کند.

 

تحکیم روابط مستمر با اهالی رسانه

آیت محمد ولی درباره ارتباط بین اتحادیه صنف طلا و جواهر با رسانه و کمرنگ بودن این رابطه گفت: هیئت مدیره جدید قصد دارد که با ارتباط مستمر با اهالی رسانه این خلا را پر کند و چالش‌هایی را که پیش روی این صنف وجود دارد را با مشورت برطرف نماید.

وی ادامه داد، شاید این ارتباط در گذشته و هیئت مدیره قبلی نیز دنبال شده باشد، ولی ممکن است ابزارهای کافی در اختیار نداشته و نتوانسته‌اند مشکلات صنف طلا و جواهر را با اهالی رسانه مطرح کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران