پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 248369 تاریخ : 1395/08/16-16:07:28
,21,
طرح دوفوریتی مجلس برای حفظ کارت سوخت/ شفاف سازی و صرفه جویی درمصرف از نقاط قوت کارت سوخت بود

خادمی خبرداد:

طرح دوفوریتی مجلس برای حفظ کارت سوخت/ شفاف سازی و صرفه جویی درمصرف از نقاط قوت کارت سوخت بود

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح دوفوریتی تعدادی از نمایندگان برای حفظ کارت سوخت خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از خانه ملت هدایت الله خادمی  با اشاره به دلایل طراحی سامانه کارت سوخت،گفت:درگذشته چالشی درکشور وجود داشت که دولت بنزین را ارزان و با یارانه در اختیار مردم قرار می داد که این کار،منجر به افزایش قاچاق سوخت می شد و درنتیجه دولت مجبور به واردات بیشتر بود و متضرر می شد؛اما سود آن را قاچاقچیان و واردکنندگان می بردند.

وی افزود:ازسوی دیگر با این روند مردم نیز معترض بودند که چرا کسانی که خودرو ندارند از یارانه دولت برای سوخت استفاده نمی کنند و کسانی که چند خودرو دارند،از این یارانه استفاده می کنند و این چالش برای دولت ها مشکلی اساسی شده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،خاطرنشان کرد:دولت در نهایت به این نتیجه رسید که بنزین را دونرخی کرده و سامانه ای برای شفاف سازی ایجاد کند که همین سامانه کارت سوخت بود.

نماینده مردم ایذه و باغملک درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه کارت سوخت  مکانیزم خوبی بود که باعث شفاف سازی و مشخص شدن مصرف واقعی سوخت درکشور شد،افزود:با وجود کارت سوخت هرچه تعداد خودروها در سال افزایش پیدا کرد؛اما مصرف افزایش پیدا نکرد و قاچاق متوقف شد و واردات بنزین به 2 میلیون لیتر در روز کاهش یافت،درحالی که اگر کارت سوخت وجود نداشت؛میزان واردات بنزین به 90 میلیون لیتر در روز می رسید.

خادمی،خاطرنشان کرد:مجلس نهم کارت سوخت را تصویب کرد،اما این اختیار را به دولت داد که خودش قیمت گذاری را انجام دهد اما دولت این مصوبه را اجرا نکرد و اصلاحیه آورد و در مجلس دهم حذف کارت سوخت به تصویب رسید؛هرچند که نظر ما درکمیسیون انرژی مجلس حفظ کارت سوخت بود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم برای صدور سامانه کارت سوخت هزینه شده بود و درباره استفاده ازسهمیه و مصرف سوخت نیز فرهنگ سازی خوبی انجام گرفته بود؛به طوری که با تعیین سقف مردم می توانستند مصرف خود را به خوبی مدیریت کنند و حتی از همه سهمیه 60 لیتری خود استفاده نکرده و گاها آن را در اختیار دیگران می گذاشتند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه که می گویند به دلیل تک نرخی شدن بنزین نیازی به کارت سوخت نیست،تاکید کرد:سئوال اینجاست که تک نرخی  شدن بنزین تا چه زمانی می تواند به این شکل ادامه پیدا کند؟چون درحال حاضر و با کاهش قیمت نفت،بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس به مردم می دهیم و شاید این هزینه برای آن ها قابل تحمل باشد در حالی که با افزایش قیمت نفت وبالتبع آن، افزایش قیمت بنزین،مردم توان پرداخت قیمت را  آن را ندارند.

وی ادامه داد:بنابراین دولت دوباره یارانه سوخت می دهد و چون نرخ ما کمتر ازکشورهای همسایه می شود و شفافیت و نظارتی وجود ندارد و کارت سوختی نیست؛دوباره قاچاق می شود و دوباره باید میزان واردات را افزایش دهیم.

خادمی با بیان اینکه کارت سوخت طرح موفقی بود و دلیلی برای حذف آن وجود نداشت افزود:کاش دولت تصمیمی که مجلس نهم گرفته بود را برنمی گرداند و اجرا می کرد،ولی به هر حال،نظر کمیسیون روی حفظ کارت سوخت است و ما جزو امضاءکنندگان طرح دوفوریتی هستیم تا بتوانیم این سامانه را حفظ کنیم.

گفتنی است؛محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درنشست سیزدهم مهرماه خود با خبرنگاران از ابلاغ رئیس‌جمهور برای حذف کارت سوخت خبرداد و گفت:این موضوع در اصلاح بودجه 95 صورت گرفت و وقتی ازطرف مجلس و شورای نگهبان تائید شد؛رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد وبا توجه به ابلاغیه رئیس‌جمهور عملاً تکلیف‌ کارت‌های سوخت مشخص شده و این مسئله از سیستم سوخت‌رسانی کشور حذف خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران