پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253292 تاریخ : 1395/10/11-09:03:51
,10025,
صنعت بیمه به جای خصوصی شدن جزیره ای شده است

صنعت بیمه به جای خصوصی شدن جزیره ای شده است

به موجب ماده 24 لایحه برنامه ششم، دولت موظف است برای توسعه فعالیت‌های صنعت بیمه، سهام خود را در شرکت‌های بیمه (به جز بیمه مرکزی و بیمه ایران) به بخش غیردولتی واگذار کند یک کارشناس صنعت بیمه با مثبت شمردن این امر تاکید دارد که صنعت بیمه باید خصوصی شود نه خصولتی.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه ما، مجید صفدری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش دولت در تصدی‌گری صنعت بیمه، اظهار کرد: قرار بود در صنعت بیمه خصوصی‌سازی انجام شود نه خصولتی‌سازی. متاسفانه صنعت بیمه کشورمان خصوصی نشد بلکه جزیره‌ای شد. خیلی از شرکت‌های بیمه تبدیل به جزیره‌ای شدند که چندین سهامدار در آن وجود دارد و این موضوع با اصول حاکمیت شرکتی در تضاد است.

او تاکید کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد دولت باید طی دو سال تصدی‌گری خود را در صنعت بیمه کاهش دهد که انشالله این موضوع محقق می شود. در حال حاضر مدیران بیمه البرز، آسیا و دانا توسط دولت منصوب می‌شوند. از طرفی قرار است طی 9 سال آینده به سند چشم‌انداز 20 ساله نظام برسیم. سند چشم‌انداز 20 ساله می‌گوید صنعت بیمه در سال 1404 باید سودآور، اقتصادی، سهل، آسان، سریع و دارای ظرفیت‌های مناسب بابت خدمات‌رسانی شایسته به آحاد جامعه از جمله تولیدکنندگان، صنعتگران، کشاورزان و بخش خدمات باشد.

چگونه با وضع موجود انتظار می رود که رشته شخص ثالث سود آور باشد؟

وی ادامه داد: وقتی حدود 40 درصد از حق بیمه‌های شخص ثالث تحت عنوان مالیات، سهم صندوق خسارت بدنی، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی می‌شود، دیگر چه چیزی می‌ماند که صنعت بیمه بخواهد سود آور باشد؟ وقتی 40 درصد از حقِ بیمه شخصِ ثالث که اکثرا برای شرکت‌های بیمه ضرر است، اینطور خرج می شود چطور این رشته سود آور باشد؟ بنابراین در بخش بیمه شخص ثالث و بیمه‌های بازرگانی باید به سمتی برویم که بازار رقابتی ایجاد شود.

او ادامه داد: متاسفانه بازار موجود رقابتی نیست. در حال حاضر 40 درصد بازار توسط نهاد دولتی محبوس و فریز شده است، اسم این رقابت نیست، رقابت یعنی بازاری که بر اساس عرضه و تقاضا باشد و بر اساس توانگری مالی هدایت شود. رقابت یعنی شرایط برای همه یکسان باشد. آیا در حال حاضر شرایط برای همه یکسان است؟ رقابت یعنی هر سازمانی که ارزش‌آفرینی خاصی را می‌تواند ایجاد کند باید شرایط بهتری داشته باشد.

این کارشناس صنعت بیمه، تصریح کرد: همانطور که برنامه ششم توسعه به این موضوع در بخش بیمه اهمیت داده است دولت نیز باید تصدی‌گری خود را در صنعت بیمه کاهش دهد و باید خصوصی‌سازی واقعی انجام شود و از همه مهم‌تر بازاری باشد که در آن شرایط رقابت برای همه یکسان باشد. در آن زمان کسی موفق است که خدمات بهتر و مدرن‌تری می‌دهد، دقیق، سریع و شفاف عمل می‌کند و مشتری‌مدارانه کار کرده و به نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهد.

"نبود اطلاع رسانی" موجب بی اعتمادی مردم به صنعت بیمه می شود

صفدری با تاکید بر اینکه باید فرهنگ سازی مناسب برای بیمه در جامعه شکل گیرد، گفت: من با همراهی تعدادی دیگر از مدیران بیمه‌ای پژوهشی را بر اساس رفتار مصرف‌کننده انجام داده ام. آن پژوهش نشان داد که خیلی از مردم ما به صنعت بیمه اطمینان ندارند و این عدم اطمینان به علت نداشتن شناخت به این صنعت عدم شناخت نیز ناشی از نبود اطلاع‌رسانی است. از دیدگاهِ من یکی از دلایل ضعفِ صنعت بیمه، نبود فروش مدرن، نبود بازاریابی مدرن، مارکتینگ نوین و فرهنگ مذاکره است. خیلی از کارشناسان و مدیران ما "فرهنگ مذاکره" را بلد نیستند. تاکید می‌کنم که منظورم از فرهنگ مذاکره، مجادله نیست. متاسفانه برخی از مدیران ما به جای مذاکره، مجادله می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه در ایران واقعا نیاز به علم مدرن دارد، توضیح داد: ما نیاز به یادگیریِ علمِ مدیریتِ ارتباط با مشتری (CRM) داریم. ما مدیریتِ علمی برای مدیریتِ مشتریان را نداریم. متاسفانه خیلی از ما فکر می‌کنیم بازاریابی یعنی افزایش فروش و خیلی‌ها فکر می‌کنند بازاریابی یعنی تبلیغات در صورتی که این طور نیست.

این کارشناس صنعت بیمه یکی از مشکلات این صنعت را نبود برندینگ دانست و اظهار کرد: ما در صنعت بیمه برندسازی نکردیم در حالیکه لازمه خدمات، برندینگ است البته خوشبختانه در بیمه مرکزی هم به این موضوع پی برده شده است. در تمام دنیا 80 درصد از دارایی یک سازمان برندش است. ذهن مخاطبان نسبت به این برندهای کشورهای پیشرفته آماده است. آیا ما در ایران توانسته‌ایم برندینگ کنیم؟ البته بعضی از شرکت های بیمه ممکن است شناخته شده باشند اما در کل ما نتوانسته ایم به نحو احسن به این موضوع بپردازیم. در حال حاضر بسیاری از مردم ما ذهنیتی درباره صنعت بیمه ندارند و نسبت به این صنعت ذهن‌شان خراب است. برند برای مشتری اطمینان به وجود می‌آورد و باعث می شود ذهن او شکل گرفته و آماده خرید شود.

برای جذب سرمایه گذار خارجی به سمت گزارشگریِ مالیِ بین المللی برویم

صفدری با تاکید بر لزوم استفاده از گزارش گری بین المللی در صورت های مالی، گفت: ما باید از سایر کشورها علم جدید را یاد بگیریم. با این حسابرسی که در صنعت بیمه وجود دارد بیمه های خارجی به ایران وارد نخواهند شد برای اینکه خارجی‌ها وارد صنعت بیمه کشور ما شوند باید به سمت استاندارد IFRS7   (استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی 7 ) برویم چرا که اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد در یکی از بیمه‌ها سرمایه‌گذاری کند باید صورت‌های مالی آن را به صورت استاندارد بین‌المللی ببیند.

این کارشناس صنعت بیمه اضافه کرد: پس قوانین و آیین‌نامه‌های ما باید به سمت بین‌المللی شدن پیش رود. آیا خارجی‌ها حاضر هستند که با شرایط فعلی در بیمه شخص ثالث در ایران سرمایه‌گذاری کنند؟ مطمئنا خیر. چون سه مقام ناظر از بیرون حق بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کنند و سرمایه‌گذار خارجی این موضوع را قبول نمی‌کند. خارجی‌ها با توجه به سرمایه ای که وارد کشور می کنند می خواهند تجارت کنند و سود به دست بیاورند، در غیر این صورت در کشور ما سرمایه گذاری نمی کنند لذا باید بخشی از قوانین و آیین‌نامه‌هایمان را تغییر دهیم و به سمت بین‌المللی شدن پیش برویم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 327
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران