پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 263830 تاریخ : 1395/10/17-11:45:33
,13,
صنایع غذایی ما با نصف ظرفیت خود کار می کنند

مدیر کل دفتر امور تشکلهای وزارت جهاد کشاورزی:

صنایع غذایی ما با نصف ظرفیت خود کار می کنند

مجمع عمومی هیات موسس با هدف انتخاب هیات مدیره و بازرس اولین فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی تبدیلی و تکمیلی تولیدات بخش کشاورزی با حضور جمعی از فعالان این صنعت و مدیر کل دفتر امور تشکلهای وزارت کشاورزی شانزدهم دی ماه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، دکتر عبدالرضا مسلمی مدیر کل دفتر امور تشکلهای وزارت جهاد کشاورزی در درآغاز این مراسم در خصوص سیاست های بخش کشاورزی و تشکلها گفت: اهمیت صنایع غذایی  در زنجیره تامین یا ارزش افزوده بر کسی پوشیده نیست. بر اساس آمارها شاهد روند رو به رشد در سرمایه گذاری در این صنعت هستیم.رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی در صنایع غذایی و سرمایه گذاری در آن  چشمگیر است. به همین اندازه از مسائل و مشکلات ساختاری رنج می برد که منجر به غیر رقابتی شدن تولیدات این صنایع در بازار منطقه و جهان شده است.

مسلمی افزود: صنایع غذایی ما به دلیل مشکلاتی از جمله تولید مواد اولیه مورد نیاز، شرایط اقتصاد عمومی و... با نصف ظرفیت خود کار کنند و این به نوعی ضرر ملی است. وزارت جهاد کشاورزی همواره به صنایع غذایی به منظور ایجاد یک تعادل نسبی برای دسترسی مردم به غذا نگاه ویژه داشته است و سعی دارد با دخالت در سیاست گذاریهای عمومی کشور به نفع صنایع غذایی عمل کند. در پیش نویس برنامه ششم  توسعه نیزبه این مهم توجه ویژه ای شده است.

وی در ادامه به اهمیت و لزوم ایجاد زیرساختهای مردمی و شبکه ها درمسیر ایجاد تحول در این بخش گفت: ما سعی داریم از همه ظرفیتهای حقوقی و قانونی کشور استفاده کنیم تا تشکلهای مردمی ایجاد شود. در نشست های اخیردر وزارت کشاورزی، مهندس حجتی  نیز به اهمیت ساماندهی اقتصاد کشاورزی از جمله ساماندهی با استفاده از اصلاح زنجیره ارزش اشاره کردند و اصلاح نظام تولید در بخش کشاورزی را در گرو درگیر شدن با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان پذیر دانستند و معتقدند تشکل‌ها باید در تجاری سازی بخش کشاورزی نقش ایفا کنند و مسئولیت بپذیرند.

مسلمی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با بررسی مشکلات صنایع و نیز به درخواست مصرانه فعالان صنعت غذا برای تجمیع و سازماندهی همه تشکلهای موجود حوزه صنعت غذا مجاب شد. به همین منظور تمهیدات لازم برای شکل گیری این فدراسیون را فراهم آورد. در سالهای اخیر تشکلهای متعددی در حوزه صنایع غذایی داریم. گروههای مختلف صنایع غذایی به منظور رفع بخشی از مشکلات خود دست به ایجاد تشکلهای مختلف همچون انجمن صنایع غذایی، دام و طیور، کشتارگاهها و... زده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی در تعامل و سیاستگذاری‌های کلی با این تشکلها دچارپارادوکس می شود. این که کدام گروه نمایندگی کل صنایع غذایی است کار دشواری است. 

وی خاطر نشان کرد نقش فدراسیون ایجاد همگرایی بین همه تشکلها و اولویت گذاری در مسائل و سیاست های کلی در این حوزه است. و بخش زیادی از مشکلات صنایع غذایی مرتفع خواهد شد. وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ظرفیت های حقوقی خود مجوز را از هیات مدیره وزارت اخذ کرد تا بتوان از این طریق تشکلهای صنایع غذایی را ساماندهی کرد. فدراسیون منافع بلندمدت و جمعی صنایع را در نظر خواهد گرفت و دسترسی به مراجع بالاتر را سهل تر خواهد نمود و در آینده یکی از طرفهای مشورت در حوزه صنایع غذایی در مجلس خواهد بود.

در ادامه این نشست انتخابات هیات مدیره و بازرسان انجام شد و امیررضا ثابت پی، محسن نقاشی، علیرضا قاضی نور، علی فتوت احمدی، ابراهیم حسینی، رسول قملاقی و عبدالنبی جرک با اکثریت آرا بعنوان هیات مدیره، محمد حاج علیخانی و محمد علی جهانسر بعنوان عضو علی البدل، خانم افسانه هوشیارو ابوذر ایزدی بعنوان بازرس و حسن مردانی عضو علی البدل بازرسی انتخاب شدند.

امیررضا ثابت پی مدیر عامل شرکت چیپس نور جم(نامی نو) عضو انتخابی هیات مدیره فدراسیون در خصوص سیاستهای آتی فدراسیون گفت: وجود نهادهای موازی و تعدد دستورالعملهای مختلف در صنایع غذایی عمده ترین مشکل ماست. نظارت های موازی از سوی وزارت صنایع و وزارت جهادکشاورزی نوعی سردرگمی در صنعت غذا بوجود آورده است. یکی از اهداف ما در فدراسیون رفع این مساله خواهد بود. از طرفی انتظار داریم فدراسیون بعنوان نهاد مرجع در مباحثی چون نظارت بر کیفیت صادرات جدی گرفته شود. در مباحث کلان ما به دنبال ارتباط موثر با دولت خواهیم بود. فدراسیون قصد دارد حلقه رابط بین صنایع غذایی و دولت باشد و پایانی باشد بر اعمال سلیقه های غیر تخصصی و غیر کارشناسی در حوزه صنایع غذایی کشور.

 

محسن نقاشی مدیرعامل شرکت به سبز گلستان و عضو هیات مدیره فدراسیون با ذکر این مهم که حوزه صنایع غذایی کشوربه لحاظ درآمد زایی و اشتغال  بعد از نفت دومین صنعت کشور است  گفت: متاسفانه صنایع غذایی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. یکی از اهداف فدراسیون کمک به واحدهای صنعتی دررفع  این مشکلات است. و به این کارگروههای تخصصی تشکیل خواهد شد. با رفع موانع صنایع تبدیلی و تکمیلی می توان به بهبود اوضاع تولید و اشتغال وصادرات امیدوار بود.  

کشور ایران با برخورداری از 12 گونه شرایط آب و هوایی و مجموعه وسیعی از منابع کشاورزی و انرژی در زمره پنج کشوراول دنیا در تولید بیش از بیست نوع محصول کشاورزی است. نقش و اهمیت صنایع تبدیلی در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال، درآمدهای ارزی و استفاده بهینه از محصولات کشاورزی لزوم توجه بیشتر و توسعه صنایع غذایی تبدیلی را گوشزد می کند. لزوم نوآوری درصنایع بسته بندی و استفاده از فن‌آوری نوین در این بخش، توجه به تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وحمایت از سرمایه گذاران بخشهای کشاورزی، گسترش صنایع تبدیلی و بالابردن سهم فرآورده ای تبدیلی در الگوی مصرف خانواده ها، حمایت از صادرات تولید صنایع تبدیلی با تقویت صنعت بیمه، تخصصی کردن امور صادراتی و جلوگیری از صادرات کالای بی کیفیت و نیز تبیین استراتژی مدون و معین در این صنعت احساس می شود.

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 238
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران