پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354176 تاریخ : 1397/05/22-09:20:30
,10033,22,
صنایع آب‌بر باید به سمت سواحل بروند/ بلاتکلیفی 263 پروژه 65 هزار میلیاردی در محیط زیست

صنایع آب‌بر باید به سمت سواحل بروند/ بلاتکلیفی 263 پروژه 65 هزار میلیاردی در محیط زیست

به گفته رئیس سازمان محیط زیست صدها پروژه در کشور به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی مغفول مانده است که برای مثال می‌توان به 100 میلیارد دلار اختصاص یافته به ریزگردهای خوزستان اشاره‌ کرد که تا برنامه‌ای برای این طرح ارائه نشود تخصیص نخواهد یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شورای اداری استان فارس، گفت: مشکل ما در همه کشور ، زیاد مصرف کردن آب است که به غلط لغت بهره وری را به آن چسباندیم و به وضعیتی رسیده ایم که بالای 100صددرصد آب تجدید پذیر را مصرف می کنیم در حالی که کشورهایی با شرایطی مشابه ما مثل اسپانیا فقط 25 درصد آب تجدید پذیر استفاده می کنند و یا همسایگان مان چون هند 33 درصد و کشور پرجمعیتی چون چین 29 درصد.

عیسی کلانتری، زنده ماندن سرزمین ایران منوط به کاهش مصرف آب است و کشور را فاقد پتانسیل لازم برای مصرف بی رویه وبیش از حد دانست.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز علیرغم این همه مصرف آب برای حدود 30 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور غذا وارد می شود اظهاراتی چون توان تولید غذا برای یک ونیم میلیارد نفر در ایران را نوعی انحراف افکار دانست و افزود: برای پایداری سرزمین، نباید غیر ممکن را به محیط کشور تحمیل کرد و بایستی به فکر آیندگان و حق زندگی آنها نیز بود.
کلانتری، محیط زیست را امانت نسل های اینده دانست و با ذکر برخی تهدیدات برای زیست مندان در طبیعت و برشمردن راه حل های موقتی که هر از چند گاهی از سوی برخی دلسوزان عرصه محیط زیست ارائه می شود، اصل محیط زیست را آب دانست که چنانچه تأمین شود زیستگاه موجودات حفظ ومشکلی برای تغذیه انان پیش نخواهد امد.
وی با اشاره به اینکه تهدید کم آبی وبی آبی در وهله اول برای حیوانات وحشی اتفاق می افتد، افزایش آگاهی های مردم، محرم دانستن آنان و وارد کردنشان در حوزه مسائل مبتلا به را باعث کمک به حفظ طبیعت و منابع حیاتی ان است که برخی به غلط با دامن زدن به شائبه امنیتی این مسائل، اطلاع یافتن مردم از مسائلی چون کاهش ذخایر آبهای فسیلی، وضعیت بحرانی پسماند در شمال کشور ، مصرف بی رویه آب و..را نمی پسندند و باعث سیاست گذاری غلطی می شوند که تبعات نامطلوب وخسران آفرینی در پی دارد. 
معاون رئیس جمهور، در بخش دیگری از سخنان خود، تمرکز بیش از حد اختیارات در سازمان مرکزی را باعث طولانی شدن مدت زمان رسیدگی در امور مربوط به ملاحظات زیست محیطی طرح ها وپروژها دانست و افزود: در راهبرد جدید سازمان 99 درصد اختیارات به مدیران کل واگذار شده و نیازی به حضور برای پیگیری اکثر  متقاضیان در تهران نیست .
وی، فرهنگ سازی درخصوص رعایت مسائل زیست محیطی، دادن آمار درست به مردم و تصمیم گیری های توسعه ای اصولی مبتنی بر لحاظ نمودن محدودیت های منابع آب  را از مسائل مهم و قابل توجهی است که باید تمام دستگاه ها در این خصوص همکاری کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست قانون گذاری بدون توجه به پتانسیل موجود را ضربه اساسی به کشور و باعث گمراهی دانست. 
معاون رئیس حمهور با اشاره به خشکیدگی دریاچه های کشور چون ارومیه، بختگان و...تصریح کرد: بهتر است مسبب این وقایع را طبیعت ندانیم چرا که خود ما مسئولان مقصر بوده ایم آن زمانی که مجوز سد در بالادست دادیم یا توصیه به توسعه کشاورزی کردیم، مجوز حفر چاه عمیق در حاشیه تالاب دادیم، حقابه تالاب را در بالادست مصرف کردیم.
وی افزود: هرچند تغییرات اقلیم نیز در این خصوص موثر است اما براساس مطالعات صورت گرفته مثلاً در خصوص دریاچه ارومیه 17.5 درصد خشکیدگی تالاب مربوط به تغییر اقلیم است و بقیه ناشی از سوء مدیریت است.
کلانتری به اقدامات صورت گرفته در سایر حوزه های مبتلابه محیط زیست کشور چون گرد وغبار خوزستان که 15 سال مردم استان را گرفتار کرده بود و  برای اولین بار در سال گذشته، 12-10 هکتار مبارزه با منشأ غبار شد، نیز اشاره کرده و با اظهار تاسف بیان داشت: در خوزستان برای یک ونیم میلیارد تولیدات کشاورزی 10 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود در حالی که بابت خسارت گرد وغبار ناشی از بی آبی بایستی 3-2 میلیارد خسارت پرداخته شود و یا  در حالی که در شهرستانی چون زابل بروز پدیده گرد وغبار باعث می شود
 130-140 روز در سال دید کمتر از یک متر باشد 850 میلیون دلار صرف شبکه گذاری آبیاری می شود در حالی که آبی موجود نیست.
وی تشخیص وپرداختن به اولویت ها را در همه سطوح کشور چه ملی و چه استان وحتی شهرستان و روستا به جد از مسئولان مربوطه خواستار شد و با ذکر این نکته که محیط زیست چون زنجیر بهم پیوسته ای است که تغییر در یک قسمت آن باعث بهم ریختن کل آن می شود ، بحران هایی چون شیوع آفات در جنگل های زاگرس را نمونه ای از دخالت های ناآگاهانه ای دانست که سالیان قبل به بهانه مبارزه با سن گندم، بسیاری ازموجودات مفید در اثر مصرف بی رویه آفت کش ها ی خطرناک از بین رفتند.
عیسی کلانتری در ادامه اظهار داشت: متآسفانه محیط زیست را برای اهداف کوتاه مدت قربانی کردیم. هر چند اهداف خیری بود که وابستگی کمتر به مواد غذایی باشد اما چون خسارت های زیست محیطی ناشی از ان ملاحظه نشد به مرور تجمیع شده و اکنون با بلای کاهش آب مواجه شدیم.
معاون رئیس جمهور در ادامه از مسئولان استانی درخواست کرد در تصمیمات استانی خود خیر وصلاح استان را در نظر داشته وبا بهره گیری از پتانسیل های علمی موجود چون دانشگاه شیراز وفرهیختگان استان ، سعی بر اتخاذ تصمیمات صحیحتر باشد .

 همچنین در این جلسه حمید ظهرابی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به سئوالات  تعدادی  از مسئولان ارشد  ونمایندگان استان فارس درخصوص طرح های ارجاع شده به سازمان حفاظت محیط زیست از قبیل راه آهن گل گهر-شیراز، شیراز-بوشهر، جاده نی ریز-کرمان ، طرح گردشگری در ارژن ، فعالیت های معدنی در محدوده مناطق حفاظت شده و طرح های طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت سازمان  پاسخ داد.
 استاندار فارس گفت: این استان نیازمند سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای است و این موضوع برای فارس اولویت دارد.
اسماعیل تبادار در این جلسه اظهارکرد: استان فارس گذرگاه جنوب کشور است که مسیر تردد استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان محسوب می شود و به همین دلیل توسعه زیرساخت های حمل و نقلی استان بسیار ضروری به نظر می رسد.
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این که ساخت حدود 500 کیلومتر بزرگراه در استان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: نیاز استان ساخت حدود 2 هزار و 300 کیلومتر بزرگراه بوده که هزار و 300 کیلومتر به بهره برداری رسیده و با توجه به این که بیشترین آمار تصادفات کشور متعلق به استان فارس است توجه به این حوزه اهمیت بسزایی دارد.
تبادار با اشاره به این که ساخت آزادراه شیراز-اصفهان به عنوان مهم ترین و اولین آزادراه جنوب کشور با بیش از 70 درصد پیشرفت در دست احداث است، افزود: اخیرا معاون اول رئیس جمهوری دستور لازم را برای تسریع در احداث این آزادراه به مسئولان ذیربط ابلاغ کرده اند؛ همچنین در سال جاری راه آهن یزد به اقلید به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با وجود تنگناهای اقتصادی و فشارهای خارجی استان فارس به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرده است، گفت: نرخ بیکاری استان از 16.5 درصد در سال 1391 که رتبه 19 کشور محسوب می شده است به 9.9 درصد در بهار سال جاری رسیده است که رتبه دهم کشور محسوب می شود.
تبادار با اشاره به این که در سال 1392 رتبه فضای کسب و کار این استان در سطح کشور 19 بوده است، اظهارکرد: با تلاش های مدیران استان رتبه فضای کسب و کار فارس در بهار سال جاری به رتبه دوم کشور ارتقا پیدا کرده است.
وی هدف گذاری جذب سرمایه گذاری خارجی برای استان فارس در سال 1396 را 550 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: خوشبختانه حدود یک میلیارد دلار جلب سرمایه گذاری در سال گذشته در استان فارس صورت گرفته است که بخشی از آن نیز جذب شده است.
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه هشت طرح بزرگ صنعتی با 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال جاری در استان به بهره برداری خواهد رسید، یادآور شد: همچنین حدود 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در برنامه داریم که در این زمینه بیشترین تمرکز ما بر جلب مشارکت بخش خصوصی خواهد بود.
تبادار هفته دولت را فرصت مغتنمی برای تقویت ارتباط و مراوده مدیران با مردم و تشریح خدمات و تلاش های دولت دانست و افزود: بیان خدمات دولت نباید با اغراق همراه باشد بلکه باید به صورت مستند و با آمار تلاش های دولت برای مردم تشریح شود.
وی با بیان این که حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان نیاز است، تاکید کرد: برای تسریع در تکمیل این طرح ها باید مشارکت بخش خصوصی را جلب کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 377
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران