پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267945 تاریخ : 1395/12/21-18:31:48
,17,
صدها برابر یارانه تولید از صنعت و تولید حمایت شده است

صدها برابر یارانه تولید از صنعت و تولید حمایت شده است

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : هرچند در این چندسال حق و سهم یارانه بخش تولید و صنعت بواسطه کمبود اعتبار پرداخت نشد ولی صدها برابر آن از طریق تسهیلات بانکی ، اصلاح مقررات و رفع موانع تولید از صنعت حمایت شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , محمدرضا نعمت زاده با تاکید بر حمایت بیشتر از بخش صنعت و تولید افزود : با 200 تا 300 میلیارد تومان یارانه نمی توانیم از بخش تولید حمایت کنیم ، سال گذشته بیش از 140 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش تولید پرداخت شده است. 

وی با بیان اینکه یارانه را حق تولید می دانم ، گفت : کل یارانه حدود 40 هزار میلیارد دلار بیشتر نیست اگر 10 درصد آن هم به تولید برسد این مبلغ ناچیز است گرچه بارها پیگیری کردیم و گفتیم ولی نتوانستند در بودجه ها لحاظ کنند.
نعمت زاده افزود : برخی کارخانه های قدیمی با نوسازی به روز شدند و امروز بخوبی کار می کنند و در مقابل متاسفانه برخی دیگر به خاطر روحیه مالکان یا اجرا نکردن طرح های نوسازی ، نوسازی نشدند و با تکنولوژی 80 سال قبل هم نمی توان تولید اقتصادی داشت.
وزیر صنعت گفت : این گروه از کارخانه ها ، تعطیل یا متوقف شدند مثلا کفش ملی را داشتیم که اواخر دولت قبل تعطیل و به جای آن دهها کارخانه مدرن تولید کفش ایجاد شد ، بخش خصوصی آزاد است و قطعا با تسهیلات ارزی و ریالی از آنها برای نوسازی حمایت می کنیم.
نعمت زاده افزود : در 10 سال گذشته میزان سرمایه گذاری انجام شده در بخش صنعت کاهش داشته و منابع به سمت مستغلات و ساختمان سازی سوق پیدا کرد که اتفاقا با رشد همراه بود ولی یکباره بخاطر عرضه و تقاضا با رکود مواجه شده است .
وی گفت : ما باید در اقتصاد ، هماهنگی داشته باشیم به این معنی که صنعت ، معدن و کشاورزی سهم خود را داشته باشند نه اینکه مثل دولت قبل فقط به بخش ساختمان توجه شود و بخش های کشاورزی و تولید آسیب دید و در نهایت به سمت واردات رفتند. 
نعمت زاده با بیان اینکه در این دولت با سیاستگذاری از تولید حمایت می کنیم به عملکرد وزارت خود در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود : در عمل به تعهدات خود در قالب اقتصاد مقاومتی با مشارکت و همکاری سایر دستگاهها مثل نظام بانکی موفق بودیم ، امسال به بیش از 23 هزار و 500 بنگاه تسهیلات پرداخت شد که بیش از 10 هزار واحد از این تعداد بنگاههای صنعتی و بیش از 12 هزار واحد مربوط به جهاد کشاورزی است. 
وی با اشاره به اینکه ما رونق تولید 7500 واحد صنعتی را پیش بینی کرده بودیم ،گفت : با توجه به نیاز بیشتر مالی بخش صنعت در مقایسه با کشاورزی سه چهارم از 16 هزار میلیارد تومان منابع تخصیص داده شده برای رونق تولید معادل 12 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و تولید و یک چهارم معادل 4 هزار میلیارد تومان هم به بخش کشاورزی پرداخت شد.
نعمت زاده با بیان اینکه در حال رصد و بازرسی این واحدها هستیم ، افزود : خوشبختانه شاهد افزایش تولید و اشتغال در این واحدها هستیم ، اگر این حمایت ها نمی شد همان تولید موقت و اندک خیلی از واحدها متوقف می شد ، نه تنها این تولید مختصر متوقف نشد بلکه امروز افزایش تولید هم دارند ضمن اینکه یک سری واحدهای کاملا تعطیل هم راه اندازی شدند که آمار و ارقام آنها موجود است و این هفته برای اطلاع عموم منتشر می کنیم.
وزیر صنعت گفت : همچنین در این مدت بیش از 95 درصد از طرح های مهم تکمیل شد و به تولید رسید ، در بخش صادرات هم برغم پائین بودن از نظر ارزشی که عمدتا به خاطر افت قیمت های جهانی بوده ولی از نظر مقدار و حجم ، صادرات ما افزایش داشته است.
نعمت زاده درباره ارزان فروشی یا دامپینگ فولادسازان افزود : این موضوع به ایران مربوط نیست ، اتحادیه اروپا چند کشور را مطرح کرده که مربوط به یکسال قبل است ، مثلا گفته شده که ایران و چند کشور دیگر قیمت های جهانی را رعایت نمی کنند و فولاد را پائینتر از قیمت جهانی می فروشند که قطعا فولاد ما اینگونه نیست ، باتوجه به خصوصی بودن کارخانه های فولادسازی آنها علاقمندند محصولات خود را یک دلار هم که شده گرانتر بفروشند.
وی تصریح کرد : هیچ مشکلی نیست و فولادسازان اعلام کردند اگر لازم باشد آماده دفاع در دادگاه هستند ، این یک امر طبیعی است بخاطر اینکه معمولا رقابت هست و رقبا این موضوعات را مطرح می کنند ، این موضوع بین آمریکا و چین ، آمریکا و اتحادیه اروپا و ژاپن و آمریکا وجود دارد و شرکتها معمولا این ادعاها را دارند.
نعمت زاده گفت : موضوع مهمی نیست ولی باید واحدها مواظب باشند ، مثلا با کشورهای همسایه ما اتفاق افتاد و کارشناسان ما دفاع کردند و دلیل اینکه قیمت سیمان کاهش داشته بخاطر کاهش قیمت جهانی سوخت بوده است و ارتباطی به ایران ندارد.
وی افزود : همه شرکتها ملزم به رعایت قوانین هستند و قوانین خاصی هم وجود ندارد بلکه بستگی به شرایطی دارد که توافق می کنند ، ما از دو سال قبل سیاست هایی را اعلام کردیم که همه رعایت می کنند ، شاید 8 جلسه از قرارداد معدن سرب و روی مهدی آباد که امروز نهایی شد با حضور من بود که با تصحیح یکی دو موضوع اجازه امضا دادیم ، ما هرگاه به آنچه که مطلوب است برسیم امضا می شود .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران