پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251624 تاریخ : 1395/09/23-18:00:26
,25,
صادرات فولاد از واردات پیشی گرفت

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی :

صادرات فولاد از واردات پیشی گرفت

برای نخستین‌بار میزان صادرات فولاد نسبت به واردات آن پیشی گرفته است. این موضوع را مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، عبدالمجید شریفی در دومین روز اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با محوریت صنایع معدنی، به چشم‌انداز فولاد، میزان تولید آن در کشور، میزان واردات و صادرات و انواع تولید فولاد و ایجاد مناطق جدید برای توسعه فولاد کشور پرداخت.

آخرین وضعیت فولاد 

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در دومین روز اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با اشاره به آخرین وضعیت تولید فولاد در کشور عنوان کرد: روند تولید فولاد در امسال حدود 18میلیون تن بوده است. عبدالمجید شریفی همچنین با اشاره به وضعیت فولاد در بازار جهانی خاطرنشان کرد: در تولید جهانی باتوجه به شرایطی که در بازار فولاد پیش آمد، شاهد حرکت افزایشی بودیم. البته این حرکت افزایشی به‌دلیل منابعی است که امریکا و چین وارد بازار کرده‌اند و از سوی دیگر در زمینه ساخت‌وساز شاهد تحرکاتی در این زمینه بوده‌ایم که سبب شده حرکتی در جهت مصرف فولاد در چند ماه گذشته اتفاق بیفتد. این امر باعث شد قیمت‌ها پس از رکودی چند ساله که در حوزه فولاد حاکم شده بود، افزایش پیدا کند و به‌دنبال آن شاهد افزایش تقاضا و افزایش تولید در این حوزه باشیم. 

شریفی با اشاره دقیق به افزایش روند قیمت‌های فولاد در ماه‌های گذشته خاطرنشان کرد: تولید جهانی فولاد نشان می‌دهد از ماه مه میلادی این اتفاق رخ داده و همین موضوع اگر در تولید کشور بررسی شود، شاهد خواهیم بود که از ماه آوریل رشد تولید در کشور نیز در سال 2016م (1395 شمسی) نسبت به 2015م شاهد روندی افزایشی بوده است. وی در ادامه با اشاره به میزان تولید ایران در خاورمیانه بیان کرد: اگر میزان تولیدات فولاد ایران و تولیدات خاورمیانه منهای ایران را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که در سال‌های مختلف تولید ایران از کل تولید خاورمیانه منهای ایران بیشتر بوده و این موضوع نشان‌دهنده ظرفیتی است که در ایران در زمینه تولید فولاد وجود دارد.

افزایش تولید زنجیره فولاد 

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان کرد: ما در 7 ماه گذشته در تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و آهن خام نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم و فقط در محصول نهایی کمی افت کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در چند ماه آینده محصول نهایی نیز روند افزایشی پیدا کند. شریفی با اشاره به تقسیم‌بندی انواع فولاد نهایی عنوان کرد: ما به‌طور تقریبی حدود 50درصد تولید «فلت» و حدود 50درصد تولید «لانک» داریم. البته آمار محصول فلت در کشور رو به افزایش است. اگر به آمار واردات و صادرات هم توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که واردات ما بیشتر محصولات تخت است. 

وی در ادامه با اشاره به روند افزایشی صادرات کشور در زمینه فولاد عنوان کرد: صادرات کشور از سال 2011م (1390 شمسی) تا سال 2015م روند افزایشی داشته و در سال گذشته به 4 میلیون تن صادرات رسیدیم و امسال نیز امیدواریم به حدود 6 میلیون تن برسد.

پیشی گرفتن صادرات از واردات 

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به چشم‌انداز فولاد عنوان کرد: در افق 1404 باید 55میلیون تن تولید فولاد خام داشته باشیم که باید 15میلیون تن آن صادر شود. اگر این روند 2 تا 3 سال گذشته را در افزایش صادرات بتوانیم ادامه بدهیم به‌طور یقین این امر محقق خواهد شد. شریفی با اشاره به نوع واردات فولاد به کشور عنوان کرد: فلت‌ها یا محصولات تخت بیشترین آمار واردات ما به‌شمار می‌روند و این موضوع باید ما را به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه فلت در کشور رهنمون کند. وی همچنین عنوان کرد: برای نخستین‌بار در امسال توزان صادرات نسبت به واردات پیشی گرفته است. از این‌رو امیدواریم در بحث اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی بتوانیم ایجاد ارزش‌افزوده بیشتری داشته باشیم.  شریفی در ادامه عنوان کرد: کشورهای صادراتی ما امارات، ایتالیا و عراق در سال 2015میلادی بودند. البته بعد از برجام نیز ارتباط ما با سایر کشورها بیشتر شده است. همچنین واردات ما بیشتر از امارات، چین و کره در سال‌های 2015 و 2016میلادی بوده است.

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد 28/8میلیون تن است، چدن 3/7میلیون تن، آهن اسفنجی 24/5میلیون تن، گندله 32میلیون تن و کنسانتره 44 میلیون تن است. شریفی با اشاره به چشم‌انداز 1404 بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور برنامه آینده ما این است که در تولید فولاد خام تا 1404 باید به 55میلیون تن ظرفیت برسیم که این موضوع برنامه‌ریزی، تصویب و نهایی شده است و پلان آن نیز بیرون آمده است. در همین ارتباط 28میلیون تن تولید فولاد داریم که باید 26میلیون تن دیگر ایجاد کنیم. در واقع برای رسیدن به 55میلیون تن فولاد باید 49میلیون تن آن از طریق آهن‌اسنفجی و کوره قوس الکتریک و 6میلیون تن آن از طریق کوره بلند تولید شود. وی افزود: میزان تولید آهن اسفنجی نیز برای این مقدار فولاد باید به 28میلیون تن برسد. اکنون در تولید گندله به 32میلیون تن رسیده‌ایم و 48میلیون تن دیگر باقی مانده است. در کنسانتره نیز 44میلیون تن ظرفیت داریم. البته برای رسیدن به این ظرفیت‌ها پروژه‌هایی در حال ساخت هستند. شریفی با اشاره به ظرفیت‌های موجود فولاد در کشور اظهار کرد: فولادمبارکه اصفهان ظرفیت تولید 7/27میلیون تنی، ذوب‌آهن اصفهان ظرفیت 3/6میلیون تنی و سبا ظرفیتی حدود 1/5میلیون تن دارد. در کل اصفهان قطب 12میلیون تنی فولاد در ایران است. همچنین در خوزستان حدود 5میلیون تن فولاد تولید می‌شود که این میزان رو به افزایش است.

منبع:صمت



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران