پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353782 تاریخ : 1397/05/16-12:14:41
,14,22,
شهر آسیاب‌های آبی در یونسکو معرفی می‌شود

شهر آسیاب‌های آبی در یونسکو معرفی می‌شود

شهرستان میبد با مجموع 22 آسیاب آبی تاریخی به عنوان شهر آسیاب‌های آبی در یونسکو معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، حسین فلاح فرماندار میبد در نشست با رییس موسسه گنجینه ملی آب کشور و رییس میراث فرهنگی شهرستان، احیاء و مرمت آسیاب‌های آبی میبد را رونق‌بخش گردشگری استان و شهرستان  خواند و گفت: آسیاب‌ها از قدیم الایام برای مردم با ارزش و مهم بوده‌ و نقش مهمی در زندگی آنها داشته‌ است.

وی افزود: شهرستان میبد با دارا بودن 22 آسیاب به عنوان شهر آسیاب‌ها مطرح است که تعدادی از آنها بازسازی شده و تعدادی نیز همچنان در دل خاک مدفون مانده‌اند.

فلاح، مشارکت بخش خصوصی در امر احیاء و بازسازی آثار تاریخی را برای مردم میبد نویدبخش دانست و افزود: سه آسیاب آبی میبد شامل آسیاب‌های کچلگ، رفیع‌آباد و آسیاب دو سنگی محمدآباد، در اولویت بازسازی با مشارکت بخش خصوصی برای تبدیل آنها به مجموعه‌های گردشگری میبد است.

رضا راعی، رییس موسسه گنجینه ملی آب کشور نیز بیان کرد: شهرستان میبد با قدمت و پیشینه تاریخی که دارد برای استان یزد حائز اهمیت است و در کشور تنها شهرستانی است که به نسبت جمعیت و وسعت آن دارای بیشترین آسیاب آبی است.

وی افزود: پس از احیاء و بازسازی آسیاب‌های آبی میبد موضوع ثبت شهرستان میبد در یونسکو پیگیری و تلاش خواهیم کرد که آن را به عنوان شهر آسیاب‌های آبی در جهان معرفی کنیم.

آسیاب‏ ‏های آبی یکی از جاذبه ‎‎های تاریخی کهن شهر میبد است که برخی همچنان در معرض دید گردشگران باقی مانده است. عملکرد این آسیابها به این شکل بوده که ابتدا وارد حوضچه آسیاب می‌شده و در آنجا آب پاک و تمیز می شده، سپس آب پس از عبور از تخته بند حوضچه وارد تنوره عمودی شده و با فشار زیاد به پرده های چوبی آسیاب برخورد می کرده و آن را می چرخانده است. گندم کم کم از دول وارد سوراخ وسط سنگ شده و در بین دو سنگ که سنگ زیرین ثابت بوده، خرد شده و به آرد تبدیل می شده است و آب وارده به آسیاب از زیر سوراخ آن خارج و به کشتزارها می رفته است.

منبع: ایسنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 206
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران