پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376104 تاریخ : 1397/06/18-09:53:25
,10028,
شماره 168 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره 168 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره یکصد و شصت و هشتم هفته نامه «آتیه نو»، نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین اجتماعی، یکشنبه 18 شهریور 1397 توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان تامین اجتماعی، «نبرد تن به تن با موانع تولید» عنوان نخست این شماره از هفته نامه آتیه نو است که مجموعه ای از گزارش ها و یادداشت ها درباره «تامین مواد اولیه» به مثابه یکی از مهمترین چالش های این روزهای صنعت کشور را نمایندگی می کند.

به نوشته هفته نامه آتیه نو،«فعالان بخش تولید و صنعت کشور این روزها، ایام دشواری را می‌گذرانند. رکود بازار و افت تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و نگرانی از به فروش نرفتن تولیدات، کمترین مشکل آن‌هاست، چراکه مشکلات دیگری مثل نرخ‌گذاری دولتی محصول، بدون توجه به افزایش تصاعدی هزینه‌های تولید یا بلاتکلیفی در فروختن یا نفروختن محصول در شرایطی که نرخ ارز، روزانه دچار نوسان می‌شود، یکی پس از دیگری رخ می‌نمایند و چرخیدن چرخ تولید را روز‌به‌روز سخت‌تر می‌کنند. مشکل بزرگ دیگری که این روزها تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف اقتصادی با آن دست به گریبان شده‌اند، چالشی به نام تامین مواداولیه است. نگرانی آن‌ها از اینکه وقتی موجودی انبار مواداولیه‌شان به پایان برسد چگونه و با چه قیمتی باید آن را جایگزین کنند و اینکه آیا اصولا مواداولیه‌ای در آن مقطع وجود خواهد داشت یا خیر، دغدغه‌ای است که خواب را از چشم کارخانه‌داران بخش‌خصوصی ربوده است. بخشی از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع کوچک که حتی پیش از مشکلات و التهابات اقتصادی اخیر، به دلیل نداشتن بنیه مالی قوی و سرمایه در گردش مکفی با مشکل تامین مواداولیه روبه‌رو بودند، اکنون و در شرایطی که حتی غول‌های صنعت و تولید کشور هم با مشکل تامین مواداولیه روبه‌رو هستند، به خط پایان، یعنی تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و اخراج کارگران فکر می‌کنند. درحالی که برخی از مسئولان اقتصادی دولت سخنان امیدبخشی در مورد تخصیص ارز کافی به تولید می‌زنند و سکان‌داران وزارت صنعت هم تلاش می‌کنند خوش‌بینی خود را نسبت به حل مشکلات تامین مواداولیه، به تولیدکنندگان منتقل کنند، اما مسیری که پیش روی تولیدکنندگان است سنگلاخی‌ است و افقی که به آن می‌نگرند نیز نشانه‌های کمتری از خوش‌بینی دارد.»

برداشت از جیب آسیب‌پذیران؟!
«برداشت از جیب آسیب‌پذیران؟!» دومین تیتر در صفحه نخست هفته نامه آتیه نو شماره 168 است که گزارشی از یک آیین‌نامه‌ است. آیین نامه ای که فرمول محاسبه مطالبات انباشته و تاریخی تامین‌اجتماعی از نهاد دولت را تغییر داده است! به نوشته این هفته نامه، «دلار مهارناپذیر و افسارگسیخته، رشد عجیب نقدینگی‌‌‌ و سرگردانی سرمایه‌ها، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کمبود کالاها، معضلات چندگانه‌ای هستند که این روزها دولت دوازدهم بابت هر کدام از آن‌ها سنگین‌ترین انتقادها را به جان می‌خرد. در بحبوحه تحولات در این چند حوزه که چند ماهی هم هست هوش و حواس‌ همه را به خود جلب کرده، گویا دولت برنامه‌هایی برای حل بخشی دیگر از معضلات پیچیده‌اش تدارک دیده است. معضلاتی که در این مقطع بسیاری از آن‌ها از دیده‌ها پنهان مانده‌اند و کابینه حسن روحانی هم مایل است آن‌ها را از جلو راه خود بردارد. معضل بدهی‌های انباشته نهاد دولت به تامین‌اجتماعی یکی از چندین معضل ریشه‌داری است که ظاهرا گرایشی در قوه اجرایی کشور می‌خواهد از زیر بار پرداخت بخش مهمی از آن شانه خالی کند. ماجرا از این قرار است که هیئت‌دولت در میانه‌های اردیبهشت، آیین‌نامه‌ای را تصویب کرده که با اجرای آن، از حجم بدهی‌های سنواتی‌اش به تامین‌اجتماعی کاسته می‌شود. دولت در این آیین‌نامه 9ماده‌ای که درباره بند «ت» ماده8 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه است، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، قرار است شیوه‌های محاسبه و پرداخت دیون طلبکاران خود را عوض کند. از قرار، تا همین یکی، دو هفته پیش خبر تصویب این آیین‌نامه علنی نشده بود، اما حالا کارشناسان حوزه‌های رفاه و تامین‌اجتماعی به شدت در مقابل آن موضع گرفته‌اند و می‌گویند نهاد دولت از اساس حق چنین کاری را ندارد. به راستی می‌شود چنین کاری کرد؟ آیا دولت این اختیار را دارد که با استناد به یک آیین‌نامه‌، قوانین و مقررات بالادستی درباره مطالبات تامین‌اجتماعی را دور بزند؟ چه نقدهایی به مصوبه دولت وارد است؟ باید آن را گریز از پذیرش مسئولیت‌ قانونی خواند یا اشتباه در سیاست‌گذاری یا اینکه سهل‌انگاری طراحان در زمانه‌ای که فشارهای مالی به تامین‌اجتماعی با فشارهای مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند؟ آیا در این شرایط برای تامین منابع هزینه‌های کلان کشور باید به سراغ اقشار برخوردار رفت یا کسانی که پناهگاهی جز نظام  کنونی بیمه‌های اجتماعی ندارند؟»

نحوه بیمه‌پردازی فرزندان دختر مستمری‌بگیران
در این شماره از آتیه نو، محمد حاجی بابایی، کارشناس تامین اجتماعی به سوال هایی درباره نحوه بیمه‌پردازی فرزندان دختر مستمری‌بگیران پاسخ گفته است.
عنوان برخی دیگر از مطالب شماره 168 هفته نامه آتیه نو
رسالت اجتماعی پزشکان برای گذر از روزهای سخت
فرصت‌ها و تهدیدهای تولید در شرایط تحریم
اماواگرهای توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر
تجارت؛ از رویا تا واقعیت
سوختن در آتش تنهایی اخلاقی
و....



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 262
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران