پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280679 تاریخ : 1396/03/28-17:35:10
,8,
شاخص بورس با افت 294 پله ای به کانال 78 هزار واحدی بازگشت

شاخص بورس با افت 294 پله ای به کانال 78 هزار واحدی بازگشت

روند نزولی شاخص کل بورس امروز (یکشنبه) در سایه بازار کم رمق 294 پله پایین آمد و در رقم 78 هزار و 990 واحد ایستاد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،شاخص بورس که در هفته های اخیر، مشخص شده است از توان کافی برای رشد قابل توجه برخوردار نیست، در جریان معاملات امروز، به کانال 78 هزار واحدی بازگشت.

در معاملات امروز بیش از 603 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 456 میلیارد ریال در 40 هزار و 768 نوبت مبادله شد.
شاخص های اصلی بازارسرمایه نیز امروز، افت کردند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 99 واحد، شاخص کل (هم وزن) 143 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 110 واحد، شاخص آزاد شناور 462 واحد، شاخص بازار اول 181 و شاخص بازار دوم 785 واحد پایین آمد.
نمادهای جم (پتروشیمی جم)، فخوز (فولاد خوزستان)، وتجارت (بانک تجارت)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، حکشتی (کشتیرانی) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) با افت خود، بیشترین سهم را در کاهش شاخص ایفا کردند، در مقابل، همراه (ارتباطات سیار ایران) با بیشترین تاثیر مثبت، مانع افت بیشتر شاخص شد.
بیشترین ارزش معاملات در روز جاری به صنعت خودرو تعلق داشت به طوری که 68 میلیون و 900 هزار سهم این صنعت به ارزش96 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
در رده های بعدی صنایع برتر معاملات امروز، گروه شیمیایی و فلزات اساسی قرار داشت.

 افت 8 واحدی آیفکس
شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز امروز حدود هشت واحد افت کرد، بدین ترتیب، آیفکس تا نزدیکی پله 892 واحدی عقب نشست. 
نمادهای پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان، پالایشگاه لاوان و آتیه داده پرداز، بیشترین سهم را در افت آیفکس داشتند. 
همچنین، بازار فرابورس ایران، مبادلات روز یکشنبه را با نقل و انتقال 230 میلیون و 860 هزار ورقه بهادار به ارزش 790 میلیارد و 590 میلیون ریال خاتمه داد.
از مهمترین رخدادهای امروز فرابورس، گشایش نماد شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچمشه در جریان بازار بود که بر پایه آن قیمت هر سهم این شرکت در بازار دوم سه هزار و 855 ریال قیمت خورد. 
در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس روز جاری 102 میلیون سهم به ارزش 290 میلیارد و 770 میلیون ریال دادوستد شد که بالاترین حجم و ارزش معاملات به ترتیب به نمادهای ذوب آهن اصفهان و مس سرچشمه اختصاص یافت. 
معامله نزدیک به 98 میلیون سهم به ارزش 172.5 میلیارد ریال نیز نتیجه نقل و انتقال سهام در مجموع سه تابلو معاملاتی بازار پایه است. 
از سوی دیگر بازار تسهیلات مسکن (تسه) معاملات امروز را با خرید و فروش بیش از 68 هزار ورقه تسه به ارزش نزدیک به 52 میلیارد ریال پشت سر گذاشت. 
قیمت این اوراق در دامنه 746 هزار تا 772 هزار ریال در نوسان بود.
اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم با نقل و انتقال 51 هزار ورقه به ارزش حدود 48 میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

درباره چرایی ایجاد رکود در بازار سرمایه، از عوامل مختلفی نام برده می شود که کاهش میزان بازدهی سهام نسبت به بازارهای رقیب، افزایش جذابیت با درآمد ثابت از جمله اوراق بدهی، وجود ایرادات ساختاری در بورس و افت قیمت کامودیتی (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی از جمله آنها به شمار می رود.
پیش از این «بهنام بهزادفر» مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت بورس در سال جاری ، گفته بود: بازدهی شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 2.9 درصد بوده در حالی که بازدهی اوراق مشارکت و اوراق خزانه که ریسک به مراتب کمتری نسبت به بازار سرمایه دارند، بنابراین مقایسه فوق نشان می دهد بازار پول نسبت به بازار سرمایه در سال جاری عملکرد بهتری داشته است.
وی افزوده بود: بخشی از رکود بازار بورس به دلیل افت شاخص های تاثیرگذار بر بازار سرمایه است؛ به عنوان مثال در 6 ماه گذشته قیمت سنگ آهن از محدوده 80 دلار با 30 درصد سقوط به محدوده 54 دلار رسیده است. قیمت نفت نیز در طول این مدت از محدوده 54 دلار با 15 درصد افت به 47 دلار برای هر بشکه کاهش یافت.
به گفته این استاد دانشگاه ، نرخ فلز روی در این مدت، با 10 درصد افت از 2 هزار و 800 به 2 هزار و 520 دلار و قیمت مس نیز با یک درصد ریزش از پنج هزار و 720 دلار به پنج هزار و 670 دلار رسید. قیمت دلار نیز در 6 ماه گذشته با هفت درصد افت از حدود 40 هزار ریال به 37 هزار و 300 ریال کاهش یافته است.
وی گفته بود: سایر محرک هایی که می تواند باعث رشد بازار بورس شوند، شامل کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و گزارش های مثبت شرکت هاست که در کوتاه مدت تغییرات چشم گیری نخواهند داش، اما پیش بینی می شود در میان مدت تغییراتی در این شاخص ها به نفع بازار سرمایه رخ دهد.
به گفته وی انتظار می رود بازار سرمایه در کوتاه مدت، تغییرات اندک و در میان و بلند مدت، رشد داشته باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 307
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران