پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315088 تاریخ : 1396/11/18-10:28:53
,5,
سیستم کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط به بهره برداری رسید

سیستم کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط به بهره برداری رسید

سامانه کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، در این مراسم مهندس حبیب الله بیطرف، معاون وزیر در مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، مهندس محمد فرزی، مجری پروژه در جهاد دانشگاهی علم و صنعت، مهندس علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، مهندس عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران حضور داشتند.

این پروژه با هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط توان بالا ( 6 کیلو ولت و 1500 کیلو وات ) مورد نیاز در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و ... با همکاری و حمایت پژوهش و فناوری شرکت انجام شده است.

در این پروژه که با تلاش و همکاری متخصصان پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی جهاد دانشگاهی موفق به شکستن انحصار شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر  siemensو ABB در حوزه سیستم کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط شده‌اند.

تکنولوژی مبدل‌های چندسطحی صنعتی برای کنترل الکتروموتورهای به کار رفته در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنایع نیروگاهی، صنعت حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری، صنایع فلزی و ... که پیش از این در دست معدود شرکتهای بزرگ خارجی نظیر siemens و ABB بود با تلاش محققان جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت و پس از دستیابی به دانش فنی آن، این هفته و مقارن با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی عملاً در تاسیسات نفتی شهرری وارد مدار شده و به طور چشمگیری موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی فن‌ها و پمپهای پرقدرت خواهد شد.

امکان کنترل دور در موتورهای الکتریکی در حال بهره‌برداری در صنعت مزیت فوق العاده‌ای است که علاوه بر کنترل دقیق فرآیند بهره‌وری انرژی بسیار بالایی را در پی دارد؛ یعنی اگر برای یک فرآیند مانند انتقال نفت به کنترل دبی انتقالی مثلا به میزان 50 درصد مقدار نامی نیاز باشد، در حال حاضر این کار با موتورهای دور ثابت و باز و بسته کردن شیرهای مکانیکی انجام می‌شود که علاوه بر ضربات و مشکلات مکانیکی اتلاف انرژی بسیاری بالایی دارد؛ ولی با داشتن سیستم کنترل دور موتور علاوه بر راه‌اندازی نرم موتور و پمپ که عمر تجهیزات را فوق‌العاده افزایش می‌دهند، می‌تواند مصرف انرژی را به میزان 25 درصد حالت دور ثابت تقلیل دهد و 75 درصد صرفه جویی انرژی را فراهم کند.

ساخت این نوع مبدل‌ها در دنیا در انحصار چند شرکت چند ملیتی است که به علت مصارف دوگانه این نوع سیستم کنترل‌ها و محدودیت‌های تحریمی کشور در اختیار ایران و صنایع مربوطه قرار نمی‌گرفت. با دانش بدست آمده در این طرح هم اکنون جهاد دانشگاهی توانایی ساخت مبدل‌های کنترل دور موتورهای الکتریکی تا توان 5 مگا وات به صورت ماژولار را پیدا کرده است.

این پروژه در شاخه برق، الکترونیک و کنترل از فناوری‌های نوین است که در آن با موتورهای الکتریکی با توان و ولتاژ بالا، پردازنده‌های سریع نوع  DSP، کلیدهای الکترونیک قدرت جدید مانند IGBT ولتاژ بالا و ایزولاسیون فیبر نوری سر و کار دارد. از طرفی سازندگان این محرکه‌ها نیز تکنولوژی این نوع محرکه‌ها را به علت کاربری دوگانه در اختیار سایرین قرار نمی‌دهند و در ایران نیز تاکنون کسی این طرح را در این رنج قدرت و ولتاژ اجرا نکرده است. نتایج حاصل از  این طرح در تمام پروژه‌های صنعتی بزرگ جدید مورد نیاز است.

گفتنی است این طرح با حمایت صنعت نفت و بویژه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران انجام شده و جزو پیشروترین فناوری‌ها است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 441
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران