پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279358 تاریخ : 1396/02/16-10:32:58
,5,
سیاست و راهبرد آینده ایران در گرو تصمیم مردم است

زنگنه:

سیاست و راهبرد آینده ایران در گرو تصمیم مردم است

وزیر نفت گفت: از واردکننده نفت و گاز درسال92 به صادرکننده این فراورده در سال 95 تبدیل شده ایم.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت , بیژن زنگنه امروز شنبه، 16 اردیبهشت ماه در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این مطلب افزود: شما هستید که تصمیم می گیرید ایران آینده، چگونه و با چه سیاست و راهبردی اداره شود.

وی گفت: بسیار مهمتر از افراد، مسیری است که شما انتخاب کنید، این که ایران در چه مسیری و به چه سمت و سویی حرکت کند، آینده ما، شما و به‌ویژه فرزندانمان در گرو تصمیم ما در 29 اردیبهشت ماه است.

زنگنه افزود: وقتی صحبت از قراردادهای جدید می شود به معنای تکیه بر خارجی ها است، اما این گونه نیست و بخش اصلی کار در قراردادهای جدید به سازندگان و پیمانکاران ایرانی داده می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه تا صنعت نفت حرکت نکند ، سایر بخش ها قادر به کار نیستند، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 40 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود.
وی بابیان اینکه در روزهای ابتدای فعالیت دولت یازدهم که به وزارت نفت آمدم پول نبود، قیمت نفت سقوط کرده بود و تحریم ها هنوز وجود داشت افزود: در سه سال و نیم گذشته توانستیم ظرفیت تولید گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی دو برابر کنیم و از 285 به 575 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم.

در وضعیتی که صنعت نفت را تحویل گرفتم نابسامانی حاکم بود
وزیر نفت با یادآوری این که وقتی در میانه سال 1392 وارد وزارت نفت شدم، نه فرد ناآشنایی به نفت بودم و نه در کار در سطح وزارت فرد کم سابقه ای بودم، افزود: اما آنچه در نفت دیدم مرا شگفت زده کرد، وضع آن روز برایم قابل تصور نبود.
وی ادامه داد: به‌هرحال در آن موقع جریان نابسامانی در صنعت نفت وجود داشت و ما وقت طولانی را صرف کردیم تا روابط را تا حدودی که امکانپذیر است، تنظیم کنیم.
زنگنه با اشاره به این که در مقطع سال های 1389 تا 1391 بیشترین گشایش‌های مالی برای صنعت نفت ایجاد شده بود، اظهار کرد: بعید می دانم در هیچ دورانی از صنعت نفت، این میزان منابع مالی وارد صنعت نفت شده باشد و به نحوی ناکارآمد هم هزینه شده باشد.
وی تصریح کرد: وقتی ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت، از عمر تحریم‌ها کمتر از یکسال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما اضافه کرده بود، اما چاره ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

ورود 11 فاز پارس جنوبی به تولید در دولت یازدهم
وزیر نفت با بیان اینکه در سه سال و نیم گذشته، 11 فاز جدید پارس جنوبی به بهره برداری رسید، تصریح کرد: خود من هم انتظار وارد مدار تولید شدن این میزان فاز پارس جنوبی را نداشتم و این لطف خداوند بود.
زنگنه با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گاز در میدان پارس جنوبی در این دوره زمانی 2 برابر شده است، گفت: در پایان سال 1391 ظرفیت تولید گاز روزانه 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان در پایان سال 1395 به 575 میلیون مترمکعب در روز رسید.
زنگنه افزود: با توجه به ظرفیتی که برای تولید گاز در پارس جنوبی اضافه شد، سهم سوخت مایع در سبد مصرفی نیروگاه‌ها به شدت کاهش یافت و از 43 درصد در سال 1392 به کمی بیش از 10 درصد در سال 1395 رسید.
وزیر نفت به گاز تحویلی به نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از 36 میلیارد مترمکعب در سال 1392 به بیش از 62 میلیارد مترمکعب در سال 1395 افزایش یافت.
وی با بیان اینکه ایران از واردکننده نفت گاز در سال 1392 به صادرکننده مهم این فرآورده نفتی در سال 1395 تبدیل شده است، افزود: در سال 1395 توانستیم 50 میلیون لیتر نفت کوره صادر کنیم.

گازرسانی روزانه به 10 روستا
زنگنه به گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک نیز اشاره کرد و گفت: سرعت گازرسانی در طول سه سال و نیم گذشته رشدقابل توجهی داشت ، همچنین گازرسانی به شهر زاهدان با هزینه بالغ بر هفت هزار و 500 میلیارد ریال (750 میلیارد تومان) به انجام رسید؛ گرچه این روزها برخی می گویند اتفاقی نیفتاده و گازی به زاهدان نرسیده است.
به گفته وزیرنفت، گازرسانی به شهر ابتدا باید صورت گیرد و بعد منطقه به منطقه شبکه ها گازدار شوند و سپس علمک نصب شود و گاز به خانه ها برسد.
وی افزود: میزان گازرسانی به روستاها از 14 هزار روستا در سال 1392 به بیش از 23 هزار روستا رسیده است، یعنی نزدیک 9 هزار روستا؛ که تقریبا شامل روزانه 10 روستا می شود.
به گفته زنگنه ، این میزان گازرسانی بدون اتکا به منابع بودجه عمومی و فقط با تامین مالی از طریق بند «ق» بودجه سال 1393 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید بوده است که بسیار کار بزرگی بود که دولت آن را ارائه و مجلس آن را تکمیل و گسترش داد که جای قدردانی دارد.

دعوت به حضور فعال در انتخابات
وزیر نفت همگان را به مشارکت فعال در انتخابات پیش رو به اقتضای یک وظیفه ملی دعوت کرد و گفت: هر رای در این انتخابات تاثیرگذار و آینده شما و فرزندانتان در گرو حضور و مشارکت فعال در این انتخابات است. 
زنگنه افزود: شما هستید که تصمیم می گیرید ایران آینده، چگونه و با چه سیاست و راهبردی اداره شود.
وی گفت: بسیار مهمتر از افراد، مسیری است که شما انتخاب کنید، این که ایران در چه مسیری و به چه سمت و سویی حرکت کند، آینده ما، شما و به‌ویژه فرزندانمان در گرو تصمیم ما در 29 اردیبهشت ماه است.
 در این نمایشگاه 2 هزار و 500 شرکت داخلی در قالب یک هزار و 16 غرفه در این نمایشگاه مشارکت می کنند. همچنین در این نمایشگاه یک هزار و 500 شرکت از 37 کشور در قالب 811 غرفه حضور دارند.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت از 16 تا 19 اردیبهشت ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران